KelabMama

Elakkan! Ibu Hamil JANGAN Makan Makanan Ini

makanan ibu hamil elakkan

Bagi seorang ibu hamil, salah satu perkara pertama yang Mama akan pelajari ialah apa yang boleh dan digalakkan dan apa yang perlu Mama elakkan sama sekali.

Kebanyakkan ibu mengandung diberikan jagaan oleh suami dan orang sekeliling berkenaan makanan yang tidak boleh dimakan. Syukurlah sebenarnya terdapat lebih banyak yang Mama boleh makan daripada yang tidak boleh makan.

Walaupun begitu, Mama tetap perlu memberi perhatian kepada apa yang Mama makan dan minum untuk memastikan kesihatan Mama dan juga bayi. Makanan tertentu hanya boleh dimakan jarang, sementara yang lain harus dielakkan sepenuhnya.

Berikut adalah makanan dan minuman yang perlu dielakkan atau diminimumkan semasa hamil.

Makanan Yang Bumil Perlu Elakkan

1. Elakkan Makanan Laut Tinggi Merkuri

Merkuri adalah unsur yang sangat toksik. Sumber merkuri paling biasa ditemui adalah dalam air tercemar. Dalam jumlah yang lebih tinggi, ia boleh menjadi toksik kepada sistem saraf, sistem imun dan buah pinggang. Walaupun dalam jumlah yang lebih rendah, ia juga boleh menyebabkan masalah perkembangan yang serius pada kanak-kanak, dengan kesan yang buruk.

Ikan bermerkuri tinggi yang anda ingin elakkan termasuk:

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa tidak semua ikan mengandungi merkuri yang tinggi – hanya jenis tertentu. Mengambil ikan rendah merkuri semasa kehamilan adalah sangat sihat, dan ikan ini boleh dimakan sehingga tiga kali seminggu, menurut Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA). Ikan rendah merkuri banyak dan termasuk:

Ikan berlemak seperti salmon dan bilis adalah pilihan yang sangat baik, kerana ia tinggi dengan asid lemak omega-3, yang penting untuk bayi anda.

2. Elakkan Ikan dan Daging Yang Tidak Masak Atau Mentah

Ikan

Yang ini sukar untuk Mama yang peminat sushi, tapi sangat penting untuk dijaga. Makanan laut mentah, terutamanya kerang, boleh menyebabkan beberapa jangkitan virus, bakteria atau parasit, seperti norovirus, Vibrio, Salmonella dan Listeria.

Sesetengah jangkitan ini hanya boleh menjejaskan Mama, menyebabkan dehidrasi dan kelemahan. Jangkitan lain pula mungkin juga menjangkiti kepada bayi dengan akibat yang serius, atau bahkan membawa MAUT.

Jadi, Mama haruslah hanya makan ikan segar dan dimasak dengan betul.

Daging

Beberapa isu yang sama dengan ikan mentah mempengaruhi daging yang kurang masak juga. Makan daging yang kurang masak atau mentah meningkatkan risiko jangkitan anda daripada beberapa bakteria atau parasit, termasuk Toxoplasma, E. coli, Listeria dan Salmonella.

Bakteria boleh mengancam kesihatan anak kecil Mama dan mungkin membawa kepada penyakit saraf yang teruk, termasuk hilang upaya intelek, buta dan epilepsi.

Beberapa potongan penuh daging seperti tenderloin, sirloin, atau ribeye daripada daging lembu dan kambing mungkin selamat untuk dimakan walaupun tidak dimasak sepenuhnya. Namun ini hanya terpakai apabila daging itu tidak dipotong, dan masak sepenuhnya di luar.

3. Elakkan Telur Mentah

Telur mentah boleh tercemar dengan bakteria Salmonella. Gejala jangkitan salmonella termasuk demam, loya, muntah, kekejangan perut, dan cirit-birit.

Walau bagaimanapun, dalam kes yang jarang berlaku, jangkitan boleh menyebabkan kekejangan di dalam rahim, yang membawa kepada kelahiran pramatang.

Makanan yang biasanya mengandungi telur mentah termasuk:

Kebanyakan produk komersial yang mengandungi telur mentah dibuat dengan telur dipasteur dan selamat untuk dimakan. Walau bagaimanapun, anda harus sentiasa membaca label untuk memastikan.

4. Kurangkan Organ Dalaman

Organ dalaman adalah sumber pelbagai nutrien yang hebat.

Ini termasuk:

semuanya baik untuk anda dan bayi. Walau bagaimanapun, terlalu banyak vitamin A berasaskan haiwan tidak digalakkan semasa kehamilan terutamanya pada trimester pertama kehamilan, boleh menyebabkan kecacatan kongenital dan keguguran.

Walaupun ini kebanyakannya dikaitkan dengan suplemen vitamin A, sebaiknya pastikan pengambilan organ dalaman seperti hati dikawal.

5. Minimumkan Kaffein

Anda mungkin salah seorang daripada berjuta-juta yang menggemari secawan kopi, teh, minuman ringan atau koko setiap hari. Anda pastinya tidak bersendirian .

Orang hamil biasanya dinasihatkan untuk mengehadkan pengambilan kafein mereka kepada kurang daripada 200 miligram (mg) sehari.

Kafein diserap dengan sangat cepat dan mudah masuk ke dalam plasenta. Kerana bayi dan plasenta tidak mempunyai enzim utama yang diperlukan untuk memetabolismekan kafein.

6. Elakkan Susu Tidak Dipasteur

Susu mentah, dan keju tidak dipasteur boleh mengandungi pelbagai bakteria berbahaya, termasuk Listeria, Salmonella, E. coli dan Campylobacter.

Begitu juga dengan jus yang tidak dipasteur, yang juga terdedah kepada pencemaran bakteria. Jangkitan ini semuanya boleh membawa akibat yang mengancam nyawa untuk bayi yang belum lahir.

7. Elakkan Alkohol

Mama dinasihatkan untuk mengelak sepenuhnya daripada meminum alkohol semasa hamil kerana ia meningkatkan risiko keguguran. Walaupun jumlah yang kecil, boleh memberi kesan negatif kepada perkembangan otak bayi anda.

Minum alkohol semasa mengandung juga boleh menyebabkan kecacatan muka, kecacatan jantung dan ketidakupayaan intelek.

Memandangkan tiada tahap alkohol telah terbukti selamat semasa kehamilan, adalah disyorkan untuk mengelakkannya sama sekali.

8. Kurangkan Makanan Diproses

Walaupun benar penambahan berat badan dan nutrisi yang padat dengan zat diperlukan semasa kehamilan, penambahan berat badan yang berlebihan telah dikaitkan dengan banyak komplikasi dan penyakit. Ini termasuk peningkatan risiko diabetes semasa mengandung, serta komplikasi kehamilan atau kelahiran.

Terutama sekali pada waktu mengadung, Mama perlu mengamalkan makanan dan snek yang menumpukan pada protein, sayur-sayuran dan buah-buahan, lemak sihat, dan karbohidrat kaya serat seperti bijirin penuh, kekacang dan sayur-sayuran berkanji.


Dapatkan lebih lagi info tentang kehamilan di SINI.