KelabMama

YE KE MAKAN PIL PERANCANG KEHAMILAN BOLEH NAIK BADAN?

“Eee, gemuknya dia selepas bersalin! Tak jaga badanlah ni. Eh, pinggang dia dah tak ramping macam dulu, ini mesti ambil pil perancang kehamilan.” Itu antara dialog yang sering didengari wanita yang mengalami masalah lebihan berat badan selepas melahirkan cahaya mata atau paling tepat kepada wanita yang mengambil pil pencegah kehamilan. Situasi itu mengakibatkan wanita terbabit bukan saja tertekan malah menjadi serba tidak kena terutama ketika menghadap cermin dan membelek setiap inci tubuh. Ia juga mengakibatkan kebanyakan wanita terutama yang mengambil pil pencegahan kehamilan mula berasa takut dan menyalahkan pil berkenaan apabila berat badan semakin bertambah.

Namun, persoalannya di sini, adakah benar pil itu mengakibatkan seseorang wanita itu gemuk? Untuk pengetahuan anda, pil perancang kehamilan sudah berada di pasaran sejak lebih 50 tahun lalu juga antara kaedah paling senang didapati, murah dan mudah. Jika mematuhi cara atau jadual pengambilannya, 99 peratus keberkesanan pil perancang ini mampu dicapai. Pil pencegah kehamilan boleh menjadi antara penyebab kenaikan berat badan namun perkara paling utama adalah corak pemakanan dan gaya hidup itu yang memainkan peranan lebih utama. Hakikatnya, gaya hidup yang kurang sihat dan pengambilan makanan tidak seimbang antara penyebab utama berlakunya kenaikan berat badan apatah lagi sekiranya wanita itu sudah berkahwin dan mempunyai anak. Ramai yang tidak jaga pemakanan, kerap mengambil nasi lemak, roti canai, teh tarik manis, Milo manis dan seumpama dengannya yang menjadi penyebab utama kenaikan berat badan. Itu belum masuk yang suka makan bertambah, terutama jika ada hidangan kegemaran.

 

HORMON PUNCA TAMBAH BERAT BADAN?

 

LANGKAH CEGAH KENAIKAN BERAT BADAN

 

 

 

 

Sumber: Menurut Pegawai Perubatan Obstetrik & Ginekologi Kementerian Kesihatan Malaysia Dr Muhammad Izzat Abdul Razak & Harian Metro