KelabMama

TIP UNTUK DAPATKAN PUNGGUNG YANG CANTIK SELEPAS BERSALIN

Seiring dengan perjalanan masa dan peningkatan usia, secantik dan sepejal mana pun punggung seseorang wanita itu, ianya pasti akan turut berubah seperti mengecut, melorot dan kendur jika tidak dijaga dengan baik, lagi-lagi bila sudah beranak-pinak. Sebagai panduan dan rujukan untuk wanita ikuti beberapa tips agar dapat mencantikkan kembali bahagian punggung anda.

DO & DONTS

 

SENAMAN CANTIKKAN PUNGGUNG

Langkah 1 – Baring Telungkup atau Meniarap

Untuk merehatkan otot-otot punggung dan perut. Untuk permulaan boleh gunakan bantal nipis dan baring santai pada perut.

Langkah 2 – Menekan Siku

Bagi membentuk semula atau mempertahankan lengkung bawah pinggang, angkat tubuh bahagian atas dengan cara menekan siku, pertahankan pinggul di bawah dengan punggung dalam keadaan relaks dan kepala pada posisi yang menyenangkan.

Langkah 3 – Menekan ke atas

Untuk membentuk kembali atau mempertahankan lengkung normal punggung untuk mendorong disk kembali ke tempatnya. Tangan dengan kedua-dua tapak tangan di bawah bahu, punggung relaks dan luruskan siku. Angkat tubuh bahagian atas dan pertahankan pinggul di bawah (punggung dilekuk). Lakukan 7 gerakan pertama dengan hitungan teratur 3 gerakan terakhir tahan selama 5 hitungan.

Langkah 4 – Menguatkan Otot Punggung

Letakkan kedua belah tangan disisi tubuh

Kedua tangan diletakkan sejajar bahu ke sisi tubuh (seperti kapal terbang)

Kedua tangan di atas kepala (seperti superman). Angkat tangan, bahu dan kepala dari lantai kemudian kencangkan otot-otot punggung. Kedua kaki boleh diangkat.

Langkah 5 – Meregangkan Punggung seperti Kucing

Bertumpu pada tangan dan lutut (seperti merangkak), tegangkan perut dan lengkungan punggung ke atas kemudian lenturkan ke bawah.

Langkah 6 – Membongkok ke depan dengan tepat

Untuk meningkatkan perhatian terhadap postur tubuh, membongkok dengan menekuk tubuh ke depan, kemudian letakkan kedua tangan di pinggang bawah untuk melengkungkan tubuh kembali ke depan. (boleh dilakukan dengan berdiri)

Langkah 7 – Memusing Tubuh

Untuk meregangkan sisi tubuh. Kedua tangan diselangkan di depan dada, kedua kaki diletakkan di lantai. Pusing tubuh bahagian atas pada satu sisi (kiri), kemudian ke sisi lainnya (kanan)

Langkah 8 – Menekuk ke belakang

Untuk merelakskan punggung atau membentuk kembali/mempertahankan lengkung punggung. Letakkan kedua tangan di belakang pinggang bawah, kemudian lengkungkan tubuh ke belakang, pertahankan kedua lutut tetap lurus. Kembali ke posisi tegak.

 

 

 

 

 

Sumber: Internet