KelabMama

TEKSTUR MAKANAN YANG BETUL BOLEH BANTU BAYI CEPAT BERCAKAP

Makanan yang diberikan kepada bayi mengikut usia mereka adalah sangat penting. Selain menambah nutrisi dalam badan mereka, ianya juga dapat memberi faedah kepada kemahiran pertuturan anak dan membantu mereka bercakap. 

Ada sebab kenapa bayi sejak dari lahir tidak terus diberi makan seperti kita yang sudah dewasa. Malah, bayi kecil kita hanya diberi makan seperti puri, hanya ketika dia berumur 6 bulan. Makanan pelengkap yang diberikan kepada bayi dapat membantu menambah keperluan nutrien pada tubuh kecil mereka.

Tak percaya? Cuba tengok apa yang dikongsikan Pakar Diet, Puan Fizah Sobri, ini:

Harus Tukar Tekstur Makanan

Puan Fizah menasihatkan Mama tukar tekstur makanan mengikut usia si manja. Kenapa? Apa pula kaitan tekstur dengan skil anak untuk bercakap?

Perkembangan skill baby adalah paling cepat antara 0-2 tahun. Kita sebagai ibu bapa perlu membantu skill tersebut untuk berkembang. Makanan akan melatih anak anda menggunakan lidah.

Tekstur makanan yang lembut sangat sesuai untuk bayi 6 bulan dan ke atas.

Dalam keadaan puri, bayi hanya:

Dalam keadaan Lenyek:

Ketika makanan bayi berada dalam keadaan sudah dilenyek;

Dari Lenyek ke Kisar pula;

Dari Potongan Kasar ke Potongan Kecil tapi Lembut

Tambah Puan Fizah lagi, jangan risau kalau rumah bersepah atau banyak je makanan dekat lantai tu. Itu perkara biasa bila ada anak kecil. Nak kemas, senang je, nak bagi anak enjoy makan tu yang susah. 

Tips dari Puan Fizah

Mama boleh ubah tekstur makanan si kecil secara perlahan, dan bukan secara mendadak. Ini untuk sesuaikan makanan yang baru tersebut dengan anak. 

Contohnya:

Tips-tips ini dikongsikan oleh Puan Fizah sendiri. Mungkin anak Mama lebih gemarkan cara yang lain, tapi ingat, untuk bayi di bawah umur satu tahun, jangan sesekali beri mereka makan makanan solid terus. Mulakan dengan puri dan makanan yang dipotong kecil dan bertekstur lembut.