KelabMama

TAKE NOTE SUAMI! INI MAKANAN YANG ISTERI HAMIL BOLEH MAKAN & TIDAK

Ketika hamil, penting untuk ibu makan secara sihat bagi memastikan diri dan bayi dalam kandungan mendapat semua nutrien diperlukan. Jika ibu hamil sedar cara pemakanan tidak begitu baik, inilah masanya untuk mula mengamalkan diet sihat dan seimbang. Para suami dan ahli keluarga, sila pantau pemakanan orang terdekat anda jika mereka hamil. Jika anda atau ada keluarga anda sedang hamil, ikuti diet pemakanan ini dengan betul:

Secara amnya, wanita tidak memerlukan kalori tambahan pada enam bulan pertama kehamilan dan hanya sebanyak 200 kalori tambahan setiap hari untuk tiga bulan terakhir. Selera makan adalah petunjuk terbaik untuk mengetahui jumlah makanan yang perlu diambil. Ibu hamil akan dapati selera mereka turun naik semasa kehamilan.

 

MINGGU-MINGGU KEHAMILAN

                Pada beberapa minggu pertama, selera makan berkurangan secara dramatik dan ada sesetengah ibu hamil tidak mahu makan hidangan yang sempurna terutama jika mengalami loya atau mabuk.Ketika pertengahan kehamilan, selera makan sama dengan sebelum hamil atau bertambah sedikit. Menjelang akhir kehamilan, selera makan akan bertambah tetapi jika mengalami pedih hulu hati atau rasa penuh selepas makan, anda mungkin boleh makan dengan kerap tetapi dengan jumlah sedikit. Cara terbaik adalah makan apabila lapar. Makanlah makanan yang berkhasiat dan seimbang setiap hari bagi memastikan pertambahan berat badan berlaku secara beransur-ansur sejajar dengan perkembangan bayi dalam kandungan.

 

AWAS..ELAKKAN MAKAN INI JIKA ANDA HAMIL!

 Ada beberapa jenis makanan yang perlu dielakkan semasa hamil kerana ia boleh membahayakan bayi dalam kandungan, antaranya:

 

 

 

 

 

 

 

 

KEHAMILAN DAN DIET

 

 

 

Sumber: Internet