KelabMama

Tidak Semua Protein Susu Adalah Sama: Adakah Susu Untuk Kanak-kanak Yang Sedang Membesar Mengandungi Protein Susu A2^ Semula Jadi?

Semua orang tahu bahawa susu adalah salah satu sumber tenaga yang penuh dengan nutrien untuk kanak-kanak. Susu adalah makanan serba lengkap yang sangat baik kerana kaya dengan kalsium, protein, kalium, dan vitamin lain yang menyokong pemakanan yang baik. Sebab itu susu sering dianggap sebagai sebahagian sumber penting dalam diet seharian anak-anak.

Bercakap mengenai khasiat susu untuk kanak-kanak, adakah mama tahu bahawa tidak semua protein susu dihasilkan sama?

SEMULA JADI DAN ASLI: PROTEIN SUSU A2^

Susu lembu biasa yang terdapat di pasaran biasanya mengandungi dua protein utama yang dikenali sebagai protein A1 dan A2.

Lebih dari 5,000 tahun yang lalu, semua susu lembu hanya mengandungi protein A2. Mengikuti perubahan zaman, pertanian komersial menyebabkan mutasi genetik semula jadi berlaku dan ini mengakibatkan perubahan jenis protein yang dihasilkan dalam susu lembu.

Hal ini menyebabkan kebanyakan lembu biasa juga menghasilkan protein A1 dalam susu mereka. Perbezaan antara protein A1 dan A2 sebenarnya sangat kecil nilainya. Strukturnya hanya berbeza dengan satu asid amino! Namun, variasi kecil itu mungkin memberi kesan besar pada cara protein dicerna.

PROTEIN SUSU A2^: PROTEIN SEMULA JADI ^ UNTUK MEMUDAHKAN PENGHADAMAN

Struktur protein A1 boleh menyebabkan ketidakselesaan pada perut dan sistem penghadaman, sementara pembaharuan sains menunjukkan bahawa susu A2 yang hanya mengandungi protein A2 kurang dikaitkan dengan masalah pencernaan.

Kajian yang dilakukan pada kanak-kanak dan orang dewasa prasekolah menunjukkan bahawa pengambilan susu dengan protein susu A2 kebanyakkannya kurang dikaitkan dengan ketidakselesaan perut seperti perut penuh/kenyang, sakit perut dan masalah kembung perut1.

PROTEIN SUSU A2^: SUSU PROTEIN YANG ASLI DAN SEMULA JADI

Secara umumnya, sangat jarang untuk baka lembu asli yang tulen (yang juga dikenali sebagai lembu A2) dapat menghasilkan protein A2. Sebenarnya, hanya 30% lembu di dunia boleh menghasilkan protein susu A2 yang semula jadi dan lembu-lembu A2 tersebut hanya dapat dikenal pasti melalui ujian DNA yang teliti. 

Oleh itu, jika Mama sering membeli susu biasa atau susu formula dari rak-rak di pasaraya, kemungkinan susu yang anda beli untuk anak anda sebenarnya mengandungi kedua-dua protein susu A1 dan A2.

Susu dengan protein susu A2^ adalah protein susu asli, tulen, dan semula jadi yang diperoleh daripada lembu. Dengan ini, kita dapat menyimpulkan bahawa susu dengan protein susu A2^ adalah bentuk susu yang paling asli!

Oleh itu, wahai Mama-mama sekalian, jika anda mencari protein susu secara semula jadi sama seperti bagaimana anak-anak Mama membesar dengan baiknya, jom tukar susu anak anda ke susu formula yang mengandungi protein susu A2^ semula jadi seperti Enfagrow AII MindPro; Susu formula kanak-kanak yang pertama dan satu-satunya di Malaysia yang mengandungi protein susu A2** yang asli dan semula jadi!

KENALI ENFAGROW AII MINDPRO: PERTAMA DI MALAYSIA DAN SUMBER NUTRISI UTAMA ANAK-ANAK DENGAN PROTEIN SUSU A2^** SEMULA JADI!

Dengan pengalaman lebih dari 100 tahun, Enfagrow A +, jenama #1* yang disyorkan pakar kanak-kanak, memperkenalkan Enfagrow AII MindPro; susu formula kanak-kanak pertama** dan satu-satunya di Malaysia dengan protein susu A2 yang mudah dicerna dan diperoleh daripada lembu-lembu A2 di New Zealand*.

Ia mengandungi protein susu A2^ semula jadi yang diperoleh daripada lembu-lembu A2 di New Zealand yang hanya menghasilkan protein susu A2. Lembu yang sihat dan bebas ini merumput di padang yang subur dengan udara segar di Alps Selatan di New Zealand.

Sebagai tambahan kepada protein susu A2^ yang tulen dan asli, Enfagrow AII MindPro juga mengandungi MFGM dan tahap DHA2 yang disyorkan oleh pakar-pakar di dunia, yang membantu menyokong perkembangan otak anak-anak. Ia juga tidak mengandungi sebarang gula tambahan3!

CUBA ENFAGROW AII MINDPRO SEKARANG!

Tidak sabar untuk memberikan anak anda kebaikan dan merasai perbezaan susu formula dengan protein susu A2 ^? Beli Enfagrow AII MindPro di Mead Johnson Nutrition Official Store, Enfagrow A + Shopee Official Store, Manjaku, dan juga di kedai-kedai eksklusif lain hari ini!

Untuk masa yang terhad, Enfagrow AII MindPro mempunyai Program Jaminan Pulangan Wang 14 Hari* yang membolehkan anda mengembalikan produk ini sekiranya anda tidak berpuas hati dengannya.

Sekiranya Mama ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai kebaikan Enfagrow AII MindPro untuk anak anda, layari Laman Web Rasmi Enfagrow dan dapatkan lebih banyak maklumat bagaimana susu formula kanak-kanak dengan protein susu A2 ini baik untuk anak anda!

Mama juga boleh mendapatkan Enfagrow AII MindPro di Motherhood.com.my. Untuk anak yang lebih gembira dan tidak terganggu dengan masalah penghadaman, jangan lupa untuk memberikan susu kebaikan semula jadi kepada anak anda hari ini!

*Tertakluk kepada terma dan syarat 

^ Merujuk kepada A2 Beta Casein Protein dari Susu Skim A2

* Lebih daripada 90% susu A2 dari New Zealand

** Berbanding dengan semua jenama susu formula kanak-kanak di Malaysia pada Mac 2021

# Berdasarkan 2020 MJN HCP Brand Health Tracker – Wave 1 Report

Rujukan

  1. Brooke-Taylor S, Dwyer K, Woodford K, Kost N. Systematic Review of the Gastrointestinal Effects of A1 Compared with A2 -Casein. Adv Nutr, 2017 Sep 15; 8(5):739-748.
  2. FAO/WHO menyarankan pengambilan harian DHA dalam jumlah 10-12mg/kg berat badan untuk kanak-kanak berumur 12-24 bulan atau 100-150mg DHA+EPA untuk kanak-kanak berumur 2-4 tahun. Rujukan: FAO FAO 2010. Lemak dan asid lemak dalam pemakanan manusia. Laporan oleh rundingan pakar. Kertas 91 FAO Makanan dan Pemakanan FAO:Rom.
  3. Berdasarkan Peraturan-peraturan Makanan Malaysia 1985, Peraturan 118, Gula merujuk kepada sukrosa.

Artikel ini telah diolah daripada versi Bahasa Inggeris di Motherhood Story.