KelabMama

Punca Perut Buncit Dan 10 Senaman Untuk Kempiskan Perut & Dapatkan Kembali Bentuk Badan Idaman Mama!

senaman kempiskan perut

Kredit gambar: istockphoto

Apabila menginjak dewasa, sistem badan kita akan berubah dengan perubahan hormon, gaya hidup, pemakanan dan pelbagai faktor lain. Tambah pula apabila sudah berkahwin dan selepas bersalin.

Ketika inilah, badan kita akan mula bertambah saiz dan untuk kebanyakkan orang, terutamanya di perut. Seksa kan? Bila baju kegemaran dah tak muat dan kalau buat apa-apa, rasa mengah je sebab saiz perut yang agak memboyot ni.

10 Senaman Untuk Kempiskan Perut

Jom, kita cuba 10 senaman untuk kempiskan perut dari DoctorOnCall dan Harian Post ini:

1. Squat

Biasanya orang cakap squat ni untuk kuatkan otot peha, punggung dan pinggul kan? Sebenarnya senaman squat pun boleh kecilkan perut ya.

Hanya kangkangkan kaki selaras dengan paras bahu dan turunkan badan seakan mencangkung. Pastikan lutut Mama tidak melepasi paras jari kaki ya.

Lakukan untuk beberapa kali dan tingkatkan kuantiti dari masa ke semasa.

2. Senaman kayuhan basikal

Senaman ini mudah je untuk dilakukan. Sambil berbaring, gerakkan lutut kiri ke atas mengenai siku belah kanan. Ulang untuk lutut belah kanan pula mengenai siku belah kiri.

Tangan ketika melakukan senaman ini hendaklah diletakkan di bawah kepala. Jika dilakukan tanpa henti, ia seperti kita sedang mengayuh basikal sambil berbaring. Senaman ini akan membuatkan otot perut bekerja keras dan jika dilakukan secara rutin, pasti membantu untuk mengempiskan perut.

Jangan lupa untuk alas badan Mama ya.

3. Sit-up

Kredit gambar: istockphoto

Kalau buat sit-up je, memang akan terasa otot-otot di abdomen mengeras kan? Haa…itulah tanda senaman itu fokus kepada kawasan tertentu.

Senang je buat senaman sit-up ni. Hanya berbaring dengan kaki yang dibengkokkan ke atas dan gerakkan badan dari lantai menghala ke lutut. Cuba senaman untuk kempiskan perut ini beberapa kali dalam seminggu dan lihat bagaimana perut Mama semakin kempis.

4. Tekan tubi

Masa di sekolah dahulu, mesti kena buat senaman ini ketika hari badan beruniform kan? Tekan tubi ni dilakukan dengan meletakkan tapak tangan dan menekan jari kaki ke lantai. Kemudian, badan diturunkan seiring dengan tangan dibengkokkan.

Jika diulang-ulang, mesti akan terasa semakin tegang di bahagian otot perut. Walaupun sedikit penat, Mama jangan cepat mengalah. Cuba dari bilangan yang sedikit dan tingkatkan hari demi hari. Lama-kelamaan, barulah Mama nampak hasil senaman kempiskan perut ini.

5. Plank

Senaman plank ni lebih kurang macam tekan tubi je. Tetapi berbanding dengan tapak tangan, kita menggunakan siku untuk menahan badan.

Menggunakan berat badan, sama ada Mama menggerakkan badan dalam posisi mendatar ataupun kekalkan kedudukan sebegitu untuk beberapa jangka masa.

Kalau yang tak biasa atau baru berjinak dengan plank, jangan terkejut pula kalau badan Mama menggeletar ya. Ianya normal.

6. Flutter kicks

Dalam posisi berbaring, angkatkan sebelah kaki Mama melepasi paras pinggul dan tahan selama beberapa saat. Selang selikan dengan kaki sebelah lagi dan ulang pergerakan ini. Pastikan tangan Mama berada di sisi dengan tapak tangan menghala ke lantai ya.

Mama pasti akan terasa otot abdomen menegang apabila buat senaman flutter kicks ni beberapa kali.

7. Scissors kicks

Kredit gambar: istockphoto

Lebih kurang macam flutter kicks, scissors kicks ni sama je posisi senamannya. Cuma yang berbeza, daripada hanya mengangkat kaki sahaja, Mama turut gerakkan ke kiri dan ke kanan kaki seperti belah pisau gunting.

Ini agak mencabar juga, terutamanya jika dilakukan dengan pantas.

8. Leg raise

Senaman ini, kalau sambil-sambil baca buku atau menggunakan telefon pun boleh dilakukan. Dalam keadaan berbaring, Mama angkatkan kedua-dua kaki bersama pinggul sekali dari lantai.

Kemudian, turunkan kaki Mama perlahan-lahan dan ulangi pergerakan ini selama beberapa kali. Memang terasa otot-otot abdomen sedang bekerja keras. Cubalah!

9. Mountain climbers

Berada dalam posisi plank tinggi iaitu tangan Mama tegak dengan tapak tangan dan jari kaki menekan ke lantai, bengkokkan lutut dan gerakkannya menghala ke dada. Ulang untuk sebelah lagi dengan bahagian belakang badan Mama tegak.

Bukan otot abdomen je, otot di peha pun turut membakar lemak di badan kita.

10. Cobra pose

Banyak je yoga pose yang boleh membantu untuk kempiskan perut dan mengurangkan senggugut. Antaranya adalah cobra pose. Dengan berlapikkan yoga mat, Mama duduk dalam keadaan tertiarap, tangan berlipat dengan tapak tangan separas dengan ketiak menghala ke lantai dan siku rapat ke sisi.

Kemudian, bangun perlahan-lahan dengan menggunakan tangan menampung badan. Pada posisi seperti ular tedung ini, tahankan selama beberapa saat dan kembali kepada posisi asal.

Ulangi selama beberapa kali pergerakan ini.

Punca Perut Buncit

Tak susah pun sebenarnya senaman untuk kempiskan perut ni. Asalkan kita rajin dan berusaha untuk lakukan je kan?

Selain daripada itu, elakkanlah faktor-faktor yang boleh membuatkan perut kita semakin buncit. Antaranya adalah:

Untuk kesihatan diri sendiri dan mereka yang tersayang, sama-samalah kita menjaga kesihatan dan sentiasa bersenam untuk mengekalkan kesihatan badan pada jangka masa yang panjang.