KelabMama

Menu ‘Special’ Dari Mama: Resepi UMPH! Lazat Sempena Perayaan Deepavali

Perayaan Deepavali semestinya perayaan untuk bersuka ria, jamu makanan yang lazat dan merapatkan hubungan sesama ahli keluarga. Sempena perayaan Deepavali tahun ini, Mama nak share sikit beberapa resepi Deepavali menarik yang boleh dihidangkan untuk keluarga Mama.

Jom kita cuba!

5 Resepi Deepavali Yang Mama Harus Cuba!

#1 Resepi Butterchicken Autentik

Kredit gambar: Seema

Bahan-bahan

Untuk perapan ayam:


Untuk kari:

Cara Memasak

  1. Panaskan api yang paling tinggi.
  2. Campurkan semua bahan perapan untuk salut ayam.
  3. Bakar ayam sehingga hangus (kira-kira 5-6 minit di kedua-dua belah) tak perlu jika hangus.
  4. Panaskan minyak sapi dan masukkan biji jintan manis, kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang.
  5. Bila biji jintan mula masak, masukkan bawang besar.
  6. Masak sehingga bawang menjadi perang (3—4 minit) dan kemudian masukkan halia dan bawang putih.
  7. Masak sehingga naik bau (30 saat) dan kemudian masukkan rempah dan pes tomato dan masak selama 5 minit sehingga pes menjadi gelap.
  8. Masukkan tomato yang telah dihancurkan dan masak selama 20-30 minit dengan api yang perlahan.
  9. Masukkan ayam (dengan air ayam sekali), krim dan methi, kacau rata dan masak selama 5 minit sehingga ayam masak.
  10. Perisakan jika perlu dan hias bersama ketumbar.
  11. Hidangkan bersama nasi dan naan segar.

Kredit: Seema Pankhaina

#2 Resepi Gulab Jamun Manis Macam Mama

Kredit gambar: Tamarind & Thyme

Bahan-bahan

Air gula

Cara Memasak

  1. Untuk air gula, masukkan gula, air, elachie dan esen ros ke dalam periuk dan didihkan dengan api sederhana hingga perlahan sehingga ia sedikit melekit dan berair. Mengambil masa kira-kira 20-25 minit untuk pekat. Kurangkan api ke paling rendah dan pastikan air gula panas.
  2. Dalam bekas besar, masukkan susu pekat, minyak sapi cair (sila pastikan minyak sapi telah disukat dengan tepat), susu, buah pala dan elachie. Gaul sebati.
  3. Masukkan susu tepung dan sedikit tepung pada satu masa sehingga menjadi doh yang lembut, tak menjadi terlalu melekit dan tak terlalu kering, pasti senang nak gulung. Mama mungkin memerlukan lebih atau kurang tepung. Jika doh terasa melekit, basah tangan dan baru uli lagi. Mama juga boleh sapu sedikit minyak sapi pada tangan semasa menggulung doh.
  4. Panaskan minyak pada api sederhana dalam periuk kecil. Bahagikan doh kepada bebola kecil dan gulung di tapak tangan untuk membentuk bentuk jari yang bujur. Check suhu minyak Mama, kalau panas sangat kurangkan suhu atau matikan api sepenuhnya untuk sejukkan sikit.
  5. Goreng Gulab Jamun dalam minyak, gunakan sudu berlubang untuk toskan semua minyak sebelum dibuang. Celupkan dalam air gula selama beberapa saat dan canai ke dalam kelapa.
  6. Letakkan di atas kertas pembakar sehingga ia sejuk dan kemudian simpan dalam bekas kedap udara.

Kredit: Tamarind & Thyme

#3 Resepi Matar Kulcha Bao Lazat

Kredit gambar: amrita of life

Bahan-bahan

Cara Memasak

Cara buat Bao Buns

  1. Satukan yis, gula & air dalam mangkuk adunan kecil gelas. Ketepikan selama 3-5 minit atau sehingga berbuih.
  2. Keluarkan tepung, serbuk penaik, serbuk bikarbonat & garam dalam mangkuk adunan besar. Buat perigi di tengah dan tuangkan campuran minyak & yis. Mula mengadun doh untuk membentuk bola kasar. Bergantung pada tahap kelembapan & jenis gandum yang Mama gunakan, Mama mungkin perlu melaraskan kuantiti air. jika perlu tambah 1 hingga 2 sudu besar air tambahan jika doh terlalu kering. Pindahkan ke permukaan yang ditaburi sedikit tepung dan uli atau kuat-kuat sehingga doh menjadi sangat licin dan pejal. Ia perlu mengambil masa 3-5 minit.
  3. Buat bebola bulat dan pindahkan semula ke dalam mangkuk adunan cuma griskan sedikit. Tutup & ketepikan di tempat yang hangat selama 40-45 minit.
  4. Pindahkan doh ke permukaan yang bersih dan canai rata hingga setebal ¼ inci. Untuk bao min, potong menjadi bulatan 2.5 inci untuk bao bersaiz biasa, pusingan 4 inci. Gunakan pemotong biskut atau gelas bulat untuk perkara yang sama.
  5. Sapu sedikit minyak di atas dan kemudian lipat menjadi dua. Sekarang dengan menggunakan pin rolling, tekan perlahan-lahan ke bawah lipatan untuk mengelak bersama. Pastikan bahagian terlekat bersama tetapi kami masih boleh membuka kepak. Pindahkan ke atas pengukus. (Saya guna pengukus idli/dhokla jadi minyak permukaan sebelum letak baos ni)
  6. Tutup pinggan dan biarkan selama 30 minit lagi untuk pemeriksaan akhir. Langkah ini memastikan bao benar-benar gebu.
  7. Pindahkan pinggan ke dalam pengukus dan tutup & kukus selama 8- 10 min.
  8. Bao kekal lembut dalam bekas kedap udara selama 4-6 jam pada suhu bilik dan sehingga 2 hari di dalam peti sejuk.
  9. Untuk hidangan India ini, Mama juga boleh memasaknya dengan sedikit minyak sapi supaya bahagian atasnya garing. Cuma perlu berhati-hati supaya tidak memecahkan bao.
  10. Untuk Isi Matar, Mama boleh gunakan Bhoona Masala ini: Halia-Bawang Putih-Bawang-Tomato wala dengan kacang hijau segar.

Kredit: amrita of life

#4 Resepi Mutton Varuval Enak

Kredit gambar: Licious

Bahan-bahan

Cara Memasak

  1. Perasakan daging kambing dengan satu sudu kecil garam, setengah sudu teh kunyit dan serbuk lada hitam. Mengetepikan. Kisarkan bawang yang telah dibelah empat menjadi pes halus.
  2. Dalam periuk besar, panaskan satu setengah sudu besar minyak kelapa dengan api sederhana dan masukkan kepingan kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga. Masak sehingga aromatik selama kira-kira 30 saat dan masukkan adas dan bunga cengkih. Kacau selama 30 saat lagi dan masukkan baki sudu teh garam dan satu sudu besar daun kari bersama pes bawang. Besarkan api ke sederhana tinggi dan masak selama 5 minit.
  3. Masukkan pes halia-bawang putih dan teruskan memasak selama kira-kira 10 minit. Kemudian masukkan tomato dan masak selama kira-kira 4 minit atau sehingga lembik. Akhir sekali, masukkan daging kambing yang telah diperisakan dan masak selama 6-10 minit lagi sehingga daging kambing bertukar keperangan.
  4. Tuangkan kari ke dalam periuk perlahan dan teruskan memasak dengan api besar sehingga daging empuk. Ini mungkin mengambil masa sehingga 2 hingga 3 jam. Sementara itu, panaskan satu sudu teh minyak kelapa dalam periuk lain dan masukkan setengah sudu kecil kunyit, garam masala, serbuk kari dan paprika. Masak lebih kurang seminit atau sehingga naik bau.
  5. Masukkan beberapa cawan kuah dari periuk perlahan dan masak sehingga pecah minyak dan naik ke atas. Kemudian masukkan satu sudu besar daun kari dan ketumbar ke dalam periuk dan masak sehingga kuah pekat. Selepas 3-5 minit, tuangkan kuah ini ke dalam periuk perlahan dan gaul rata.
  6. Hiaskan dengan ketumbar dan hidangkan panas dengan naan atau nasi.

Kredit: Licious

#5 Resepi Thosai Homemade

Bahan-bahan

Cara Memasak

  1. Rendam bahan: Dalam mangkuk besar, satukan beras, kacang lentil dan biji fenugreek. Bilas dan toskan beberapa kali, kemudian rendam dalam air selama 4 jam.
  2. Buat adunan: Toskan, kemudian campurkan dengan ½ cawan air sehingga adunan agak licin dan pekat. Tidak mengapa jika ada bijirin kecil. Tuangkan ke dalam mangkuk, kemudian campurkan dengan tangan anda selama 2 minit (ini membantu proses penapaian). Tutup dengan penutup dan biarkan ditapai di tempat yang hangat semalaman.
  3. Sediakan adunan: Keesokan harinya, adunan hendaklah berbuih dan mempunyai banyak buih udara di seluruhnya. Dengan senduk, campurkan perlahan-lahan dalam ⅓ cawan air dan garam lagi. Adunan hendaklah boleh dituang tetapi masih lebih pekat daripada air.
  4. Masak thosai: Panaskan kuali tidak melekat di atas api sederhana. Setelah panas, sapukan lapisan minyak yang rata. Dengan menggunakan senduk, tuangkan sedikit adunan di tengah-tengah kuali (jumlahnya akan berbeza-beza mengikut saiz kuali anda, tetapi mulakan dengan adunan yang lebih kecil). Bermula dari tengah, perlahan-lahan gunakan bahagian belakang senduk untuk menyebarkan adunan secara berpusing. Lumurkan sedikit minyak di tepi. Masak selama 3-4 minit sehingga bahagian bawah berwarna perang keemasan.
  5. Hidangkan segera bersama dhal, santan kelapa dan kari.

Kredit: EatwithKriss

Nampak sedap dan sangat menyelerakan bukan resepi Deepavali ini? Yang Melayu pun boleh cuba tau!


Untuk dapatkan lebih banyak resepi menarik, klik di SINI.