KelabMama

Jangan Ikut Resepi Daging Masak Merah Ni Kalau Tak Nak Kena Puji!

resepi daging masak merah

Setiap kali rasa daging masak merah di restoran ala Thai, mesti ahli keluarga Mama Siti puji, sedap katanya. Lebih-lebih lagi kalau dihidangkan bersama-sama dengan kailan ikan masin.

Jauh di lubuk hati Mama Siti, teringin juga nak cuba buat sendiri. Nak cabar diri orang kata. Manalah tahu boleh setanding rasanya dengan masakan kedai Thai.

Tak boleh jadi, kita kena berusaha ni Mama!

Resepi Daging Masak Merah

Resepi oleh: Wan LuQman

Bahan-Bahan

Bahan-Bahan Hirisan

Cara-Cara

#1 Rebuskan daging sehingga empuk bersama-sama dengan sos labu untuk mendapatkan warna merah pada daging. 

Kredit gambar: Shopee

#2 Apabila sudah empuk, angkat dan biarkan kering sebelum digoreng dalam minyak panas. Gorengkan daging sehingga permukaan luarnya garing. 

Kredit gambar: Wan LuQman

#3 Angkat daging dari dalam kuali dan tunggu sebentar untuk mengurangkan suhu panasnya. Ketika daging sudah agak sejuk, hiris nipis.

Kredit gambar: Wan LuQman

#4 Dengan menggunakan minyak yang sama, tumis bawang putih dan cili padi hingga bawang menjadi kekuningan. Selepas itu, masukkan pula cili kisar dan dua sudu sos tomato, dua sudu sos cili, satu sudu sos tiram dan sedikit air. 

#5 Kemudian, masukkan daging yang telah dihiris dan kacau-kacaukan. Apabila masakan mula mereneh, tuangkan satu sudu sos ikan dan sos labu. 

#7 Tanpa tunggu lama, masukkan bahan-bahan hirisan dan gaulkan merata. Tutup api dan hidangkan. 

Kredit gambar: Wan LuQman

Tips Resepi Daging Masak Merah

Hari ini cuba masak daging masak merah, esok masak kailan ikan masin pula. Lama-lama, suami dan anak-anak pesan menu-menu restoran ala Thai dekat Mama saja.

Wah, pencapaian besar buat Mama. Tahniah Mama Siti ucapkan. Sedikit demi sedikit kita cuba lebih banyak lagi resepi ala Thai yang lain. Mudah-mudahan dapat membahagiakan seisi keluarga.


Mama juga boleh cuba pelbagai resepi lain dengan klik SINI!