KelabMama

Penat Ketika Hamil – Memang Normal Ke?

wanita penat ketika hamil

Keletihan, penat, kelesuan, tak bertenaga, apa pun panggilannya, merasa penat ketika hamil adalah pengalaman biasa.

Keletihan melampau dalam kehamilan adalah normal dan jangan terlalu runsing kalau Mama tiba-tiba merasa letih keterlaluan pada peringkat awal kehamilan.

Ini adalah kerana lebih kurang 60 peratus wanita hamil akan mengalami keletihan dalam trimester pertama, dengan peningkatan berganda semasa dalam trimester ketiga.

Bagaimana Rasanya Penat Ketika Hamil?

Kredit gambar: womensmentalhealth.org

Keletihan semasa mengandung muncul sebagai kekurangan tenaga yang berterusan. Mama mungkin merasa lesu dari pagi hingga malam, mengalami keinginan mendalam untuk berehat atau tidur.

Penat ketika hamil ini boleh bermula seawal beberapa minggu pertama kehamilan, kadang-kadang muncul hanya seminggu selepas conception.

Walaupun penat ini cenderung untuk membaik dalam trimester kedua, ia boleh kembali dalam trimester ketiga, berbeza-beza setiap wanita antara setiap kehamilan.

Punca Yang Menyebabkan Penat Ketika Hamil

Rasa penat semasa mengandung ini seakan-akan Mama sedang berlari marathon sambil membawa beg yang semakin membesar setiap hari dan seperti dinyatakan di atas, punca keletihan berbeza mengikut trimester kehamilan.

Untuk mudahkan Mama memahami, penat mengikut trimester ini sebenarnya berpunca:

Penat Ketika Hamil dalam Trimester Pertama

Penat Ketika Hamil dalam Trimester Ketiga

10 Tips Untuk Kurangkan Penat Ketika Hamil

Kredit gambar: parenting.firstcry.ae

Keletihan semasa hamil bukanlah main-main, tetapi jangan bimbang! Mama Siti akan kongsikan 10 tips praktikal untuk mengurangkan penat semasa mengandung dan meningkatkan tenaga anda semasa waktu yang berharga ini.

#1. Utamakan Tidur

Kredit gambar: www.everymum.ie

Mama perlu sasarkan untuk tidur awal dan tidur sekejap dalam sepanjang hari (maksimum 20 minit) dapat mengatasi keletihan, terutamanya pada waktu petang.

#2. Bersenam Dengan Bijak

Mama juga perlu kekalkan keaktifan dengan mengambil masa sekitar 30 minit senaman ringan setiap hari, namun jangan lupa untuk memberi diri anda waktu yang sama untuk berehat. Badan anda sedang melakukan kerja yang luar biasa, jadi perlakukan ia dengan baik.

#3. Memahami Kewajipan dan Keharusan Mendengar Tubuh

Beri diri Mama kelonggaran dengan cara mendengar tubuh anda dan fahami bahawa tahap tenaga berubah-ubah semasa hamil.

#4. Eliminate, Simplify, Automate and Delegate (ESAD): Melindungi Tenaga dengan Bijak

Kredit gambar: www.lovemere.com

Melindungi tenaga dengan mengenal pasti tugas-tugas yang boleh dihapuskan, dipermudahkan, diautomatikkan, atau delegasi. Mama perlu tumpukan kepada perkara yang benar-benar penting.

#5. Keperluan Air dan Manfaatnya

Minum 8 hingga 12 cawan air sehari untuk kekal hidrat dan tingkatkan tahap tenaga. Air mempunyai pelbagai manfaat kesihatan, dan ia adalah penting semasa hamil.

#6. Kekerapan Makan, Diet Seimbang

Makan setiap dua atau tiga jam, bermula dengan sarapan seimbang. Beri badan Mama tenaga secara berkala dengan snek kaya nutrien, termasuk bijirin penuh, buah-buahan, dan sayur-sayuran.

#7. Pilihan Makanan Kaya Nutrien dan Protein

Pilih makanan yang kaya nutrien dan protein, seperti susu, yogurt, kacang, dan mentega kacang. Hindari makanan dan minuman bergula yang hanya memberikan tenaga sementara.

#8. Menangani Keletihan melalui Pemeriksaan dan Pemeliharaan Tahap Zat Besi

Mama juga perlu melawan keletihan dengan memeriksa dan memelihara tahap zat besi. Pertimbangkan supplemen, tetapi berhati-hati dengan makanan dan minuman yang kaya kalsium pada masa yang sama dengan pengambilan zat besi.

#9. Hadkan Pengambilan Kafein dan Alternatif Bebas Kafein

Kredit gambar: www.parents.com

Hadkan pengambilan kafein kepada 300 mg sehari (kira-kira dua cawan kopi 8oc). Pilihan minuman tanpa kafein adalah yang terbaik ketika hamil.

#10. Dengar Tubuh dan Utamakan Penjagaan Diri

Dengar tubuh Mama dan utamakan penjagaan diri. Rasa mengidam yang sedang Mama lalui sebenarnya boleh menjadi petunjuk nutrien yang diperlukan, jadi nikmatilah dengan bijak.

Berilah diri Mama kegembiraan kecil kerana badan Mama sedang melakukan kerja yang luar biasa untuk kelahiran bayi yang comel!

Bagi kebanyakan wanita, keletihan semasa mengandung adalah bahagian semulajadi proses dan tidak membahayakan bayi.

Ia merupakan isyarat untuk memberi keutamaan kepada rehat ketika badan Mama menjalankan tugas penting mencipta kehidupan baru. Jadi, jangan terlalu risau dan banyakkan untuk berehat!

Untuk lebih informasi yang terkini serta perkongsian menarik daripada pakar-pakar di Malaysia, Mama boleh sertai Motherhood New Mom Privilege. Mama juga berpeluang untuk mendapatkan pelbagai baucar, welcome gift, cabutan bertuah bulanan, dan hadiah istimewa apabila anda mendaftar di New Mom Program yang dianjurkan Motherhood.com.my.


Selain perkongsian di atas, Mama boleh dapatkan pelbagai lagi info dan tips menarik yang lain di SINI!


Penafian: Sebarang maklumat, informasi serta perkongsian pakar yang terdapat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan daripada pihak KelabMama. Untuk sebarang kebimbangan berkaitan kesihatan, anda dinasihatkan untuk berunding dengan pakar kesihatan atau pengamal perubatan sah.