KelabMama

Mitos Atau Fakta? Betul Ke Buah Lemon Ubat 1001 Penyakit?

Lemon adalah antara buah yang serba boleh dan sangat digemari, tetapi ia tidak terlepas daripada pelbagai mitos dan salah tanggapan. Malah, terdapat beberapa mitos yang berterusan tentang buah ini, yang ramai anggap ianya sebagai fakta, selama bertahun-tahun.

Sama ada Mama seorang penggemar lemon atau hanya ingin tahu tentang buah-buahan, Mama tak boleh ketinggalan untuk dapatkan ilmu ini untuk membongkar mitos tentang buah “ajaib” ni.

Dalam artikel ini, Mama Siti akan bawa Mama Papa menelusuri kebenaran di sebalik tujuh mitos biasa tentang buah ini. Jom!

Mitos vs Fakta Buah Lemon

Mitos 1: Terlalu masam untuk dimakan mentah

Bertentangan dengan kepercayaan popular, lemon boleh dimakan mentah dan boleh memberikan beberapa manfaat kesihatan dengan cara ini.

Ianya mengandungi vitamin C, serat, dan beberapa antioksidan yang boleh membantu meningkatkan penghadaman dan meningkatkan sistem imun. Rasa masamnya boleh diseimbangkan dengan mudah dengan mencampurkannya dengan buah-buahan lain atau menambah madu.

Mitos 2: Tidak baik untuk gigi

Walaupun berasid dan boleh menghakis enamel gigi dari semasa ke semasa, pengambilan lemon secara sederhana dan membilas mulut anda dengan air selepas itu boleh membantu meminimumkan kesan ini.

Malah, ia juga boleh membantu menggalakkan kesihatan gigi dengan mengurangkan keradangan dan membunuh bakteria dalam mulut.

Mitos 3: Menyembuhkan semua penyakit

Walaupun jus lemon boleh menjadi minuman yang sihat dan menyegarkan, ia bukanlah ubat untuk semua masalah kesihatan. Beberapa dakwaan tentang faedahnya , seperti mampu untuk menyahtoksik badan atau meningkatkan kesihatan kulit, tidak disokong oleh bukti saintifik.

Walau bagaimanapun, jus lemon adalah minuman yang baik kerana kaya dengan sumber vitamin C, serat dan elektrolit yang baik. Beginilah ingin kekal untuk hidrasi kan diri dengan minuman yang lazat dan berkhasiat!

Mitos 4: Jus lemon boleh mencerahkan rambut

Walaupun jus lemon boleh memberi kesan pencerahan pada rambut, ia juga boleh merosakkan kesihatan rambut dan kulit kepala. Ia berasid dan boleh mengeringkan rambut dan kulit kepala, menyebabkan rambut pecah dan kerengsaan.

Selain itu, ini bukanlah cara yang berkesan untuk mencerahkan rambut secara kekal, malah boleh menyebabkan hasil yang tidak sekata.

Mitos 5: Jus lemon boleh menyembuhkan jerawat

Walaupun ianya mempunyai ciri antibakteria dan anti-radang yang boleh membantu mengurangkan jerawat, ia bukanlah ubat yang sesuai. Lemon juga boleh merengsakan kulit dan perlu dicairkan sebelum disapu pada muka.

Mitos 6: Menyembuhkan selesema

Salah satu mitos tentangnya ialah ia boleh menyembuhkan selesema. Walaupun kaya dengan vitamin C dan boleh membantu menyokong sistem imun, lemon bukanlah ubat untuk selesema biasa.

Selesema biasa disebabkan oleh virus, dan tiada ubat untuknya. Walau bagaimanapun, pengambilan makanan kaya vitamin C boleh membantu mengurangkan tempoh simptom selesema.

Mitos 7: Lemon boleh mengalkalikan badan

Walaupun berasid, ia boleh memberi kesan pengalkalian pada badan apabila dimetabolismekan. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna ia boleh menyembuhkan atau mencegah penyakit yang berkaitan dengan keasidan, seperti refluks asid atau osteoporosis.

Selain itu, tiada bukti saintifik untuk menyokong idea bahawa badan perlu dialkalikan untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Kepercayaan ini boleh diistilahkan sebagai salah satu mitos tentang lemon.

Sekarang ni Mama Papa dah tahu dah faktanya, jangan la kalau sakit, asyik-asyik suruh guna lemon.

Mama Papa ingat tak? Semasa tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP) beberapa tahun lepas, timbul pula mitos, pesakit COVID-19 perlu mengambil lemon sebagai rawatan walaupun pada hakitkatnya ia bukanlah rawatan yang sebenar dan hanya menghabiskan waktu.

Inilah akibatnya apabila terlampau percayakan sumber yang tidak mempunyai sebarang sokongan dan bukti kukuh. Hanya bersandarkan testimoni tanpa kajian yang lengkap, tidak cukup untuk menjadikan sesuatu itu kaedah perubatan yang sah.

Elakkan diri dari sebarkan berita palsu dan fokus hanya kepada fakta berbanding mitos bersama Mama Siti di IG & FB Kelab Mama.


Untuk pelbagai lagi info menarik klik SINI.