KelabMama

Manfaat Daun Nangka Yang Ramai Orang Tak Tahu

Mama suka makan nangka? Eh siapa tak suka. Nangka merupakan antara buah tempatan yang sangat popular dalam kalangan rakyat tempatan. Buah Nangka atau dalam bahasa Inggerisnya, “Jackfruit”, sebenarnya memberi banyak manfaat kepada tubuh badan kita. Selain buahnya yang enak, daunnya juga mempunyai manfaat yang kita tak tahu. Jom semak apakah manfaat daun nangka pada kita.

Daun nangka amat bermanfaat digunakan untuk kesihatan kita. Ia berpotensi untuk menangani beberapa jenis penyakit yang terdapat di tubuh badan kita.

Eh, kena makan daun nangka ke?

Bukan makan daun itu ye Mama, tapi hanya perlu minum air rebusan daun. Mama hanya perlu ikut langkah-langkah dibawah.

  1. Sediakan lebih kurang 10 helai daun nangka yang telah tua dan dibersihkan menggunakan air.
  2. Rebus daun nangka dalam 1 liter air sehingga daun nangka kelihatan hampir masak. Lalu matikan api.
  3. Tuang air rebusan daun nangka ke dalam cawan minuman atau mangkuk, kemudian tutup rapat supaya ia kekal suam & sedia untuk diminum!

Waktu sesuai untuk diamalkan

Amalkan 3 kali sehari dan kira-kira 30 minit sebelum makan. Cuba amalkan setiap bulan, untuk kesan yang lebih optimum!

Khasiat buah nangka muda & biji nangka

Selain itu, buah nangka muda juga sering digunakan sebagai makanan sayuran yang memiliki kandungan karbohidrat yang tinggi. Biji nangka juga boleh digunakan sebagai ubat batuk semula jadi.

Kalau Mama yang tinggal di bandar, mungkin susah nak dapatkan daun buah nangka ini. Apa yang anda boleh cuba adalah, Mama boleh cuba tanyakan mereka yang menjual buah nangka. Mungkin mereka boleh tolong dapatkan daun nangka sekali. Kalau anda mempunyai tanaman sendiri, pasti lagi baik! Jangan ingat daun buah nangka akan menyemak kawasan halaman rumah je ye. Ada manfaat daun nangka yang boleh kita dapat sebenarnya.