KelabMama

BOLEH ATAU TIDAK IBU MENGANDUNG MELAKUKAN AKTIVITI MENGECAT?

Bagi kebanyakan ibu mengandung, menyediakan bilik khas untuk anak anda adalah sebahagian dari impian anda. Proses ini sangat menyeronokkan – selain membeli belah untu baju baju bayi anda, anda juga akan banyak berjalan membeli-belah dan menyusun semula perabot, dan merancang untuk menyediakan bilik khas untuk bayi anda.

Bagi ramai wanita, persoalan timbul mengenai “Bolehkah saya mengecat semasa hamil?” Sebagai wanita hamil, anda tahu secara langsung dan mungkin mendengar dari rakan-rakan dan keluarga yang bermakna bahawa sesetengah perkara tidak selamat untuk wanita hamil.

Adakah mengecat salah satu perkara itu?

Menurut CDC, cat berasaskan lateks atau air tidak menimbulkan risiko tinngi. Selain itu, pendedahan jangka pendek untuk mencium sebarang asap semasa kehamilan pada umumnya dianggap selamat. Kunci di sini adalah pendedahan jangka pendek. Risiko paling besar untuk apa-apa kemudaratan kepada bayi anda yang semakin meningkat nampaknya berada pada trimester pertama. Selain itu, kebanyakan pakar tidak melihat masalah dengan lukisan wanita hamil.

Bahawa dikatakan, anda perlu mempertimbangkan perkara lain. Ia bukan hanya asap cat yang perlu anda bimbang. Untuk satu perkara, anda harus berhati-hati dengan tangga, kerana baki anda pastinya bukan apa yang dahulu. Kedua, anda ingin mencuba dan mengelakkan diri dalam kedudukan yang tidak menentu, terutamanya lewat kehamilan, yang boleh menyebabkan kecederaan. Dan, walaupun asap cat mungkin tidak berbahaya, mereka mungkin menjadi pencetus cepat untuk sakit kepala kehamilan, migrain atau mual. Paling penting, elakkan daripada menjadi penat atau melampauinya.

Pakar juga mencadangkan anda tidak mengendalikan sebarang produk menghias, seperti cat semburan, yang merangkumi pelarut.

Apa-apa pun, berhati-hati dan cuba untuk tidak mendorong diri anda terlalu keras. Sediakan orang lain untuk melukis siling, menjauhkan diri dari tangga, dan sudah tentu pastikan bilik itu mempunyai pengudaraan yang baik semasa anda berada di sana. Sekiranya anda letih, berehat. Anda juga harus mengelakkan makan sambil melukis untuk mengurangkan risiko yang mungkin menelan beberapa bahan kimia dalam cat.

Ini adalah masa yang baik untuk mendapatkan bantuan semua ahli keluarga untuk membantu anda.