KelabMama

EVALI Adalah Mengapa Anda Perlu Berhenti Berasap Segera! Nikmat Mengundang Padah

lelaki menggunakan EVALI

Persatuan Perubatan Malaysia menggesa Kementerian Kesihatan bertindak sebelum lebih banyak kematian akibat Kecederaan Paru-paru Berkaitan Penggunaan E-rokok atau Produk Vaping (EVALI).

Dalam satu kenyataan, presidennya, Dr. Muruga Raj Rajathurai, memberi tekanan kepada Kementerian Kesihatan untuk membuat langkah pencegahan terhadap kematian EVALI berikutan tinjauan kementerian yang menunjukkan kelaziman vape yang tinggi dalam kalangan remaja. Sumber: NewStraitsTime

Menurut statistik Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) 2022 Kementerian Kesihatan, penggunaan rokok elektronik atau vape dalam kalangan remaja telah meningkat daripada 9.8 peratus pada 2017 kepada 14.9 peratus pada 2022.

“Kita kehilangan seorang kanak-kanak perempuan berusia 16 tahun yang meninggal dunia akibat kegagalan jantung akut dengan embolisme pulmonari dalam kemungkinan kes Kecederaan Paru-paru Berkaitan Penggunaan Produk Vaping (EVALI) selepas tiga tahun menggunakan vape. Adakah Kementerian Kesihatan akan menerima tanggungjawab untuk lebih banyak kematian berkaitan vape?

Tapi apa itu apakah penyebab EVALI dan bagaimana nak mengelakkannya? Hari ini Mama Siti nak kongsikan, penyakit yang berpunca daripada sesuatu yang kelihatan sebagai norma dalam masyarakat, namun boleh mengundang maut!

Sumber rujukan: my.clevelandclinic.org

Mengenali EVALI

EVALI ialah keadaan yang agak baharu — kes pertama yang dilaporkan di Amerika Syarikat adalah pada 2019. Akibatnya, penyedia penjagaan kesihatan dan penyelidik perubatan tidak pasti tentang kesan atau pandangan jangka panjang EVALI.

Dalam sesetengah kes, EVALI boleh menyebabkan kematian.

Simptom & Punca

Simptom

Simptom termasuk:

Punca

Menggunakan rokok eletronik dan vape boleh menyebabkan EVALI. Pakar penjagaan kesihatan tidak pasti apakah komponen cecair (e-jus atau jus vape) yang secara langsung membawa kepada keradangan. Walau bagaimanapun, mungkin terdapat hubungan antara EVALI dan vitamin E asetat.

Vitamin E asetat ialah bentuk sintetik vitamin E. Pengilang boleh menambahkannya kepada cecair eletronik yang mengandungi THC (tetrahydrocannabinol).

THC pula ialah bahan kimia utama dalam ganja yang menyebabkan anda berasa khayal. Vitamin E asetat selamat untuk ditelan atau disapu pada kulit anda sebagai losyen atau krim, tetapi ia boleh menyebabkan kerosakan paru-paru apabila anda memanaskan dan menyedutnya sebagai wap.

Pakar perubatan tidak pasti sepenuhnya sama ada EVALI boleh diterbalikkan. Walau bagaimanapun, semasa mereka mengumpulkan lebih banyak maklumat, nampaknya kerosakan EVALI mungkin boleh diterbalikkan jika anda berhenti melakukan vape dan mendapatkan rawatan daripada penyedia penjagaan kesihatan.

Golongan Yang Berisiko

EVALI boleh menjejaskan sesiapa sahaja yang menggunakan produk vape. Walau bagaimanapun, anda mungkin berisiko lebih besar untuk dimasukkan ke hospital kerana EVALI jika anda:

Rawatan EVALI

Oleh kerana EVALI berkongsi banyak simptom yang sama seperti jangkitan paru-paru, pakar perubatan pada mulanya mungkin merawat anda dengan antibiotik atau antivirus untuk merawat jangkitan. Rawatan anda juga mungkin termasuk:

Kebanyakan orang mula berasa lebih baik beberapa hari selepas memulakan rawatan EVALI. Walau bagaimanapun, ia mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk kembali ke aktiviti biasa anda selepas rawatan. Pakar kesihatan akan memberitahu anda apa yang anda perlu jangka.

Mama jangan lupa tau tunjukkan artikel ni kat Papa. Sama-sama kita menjaga kesihatan seluruh keluarga kita. Selain menjaga kesihatan, Mama Papa adalah contoh pertama yang akan diikuti oleh anak-anak.

Jadilah tauladan yang baik buat anak-anak supaya dapat mendidik mereka menjadi insan yang lebih baik.


Penafian: Sebarang maklumat, informasi serta perkongsian pakar yang terdapat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan daripada pihak KelabMama. Untuk sebarang kebimbangan berkaitan kesihatan, anda dinasihatkan untuk berunding dengan pakar kesihatan atau pengamal perubatan sah.


Bagi pejuang Trying-to-Conceive (TTC), tambah ilmu dan panduan terkini dengan klik SINI.