KelabMama

“Doa ibu ni mustajab,” Mama Kongsikan Pengalaman Mendoakan Ibu Bersalin Yang Lain

Kredit gambar: Homage Malaysia

Ia bukan suatu rahsia bagaimana peritnya melahirkan seorang anak. Berjam-jam bertarung nyawa di dalam bilik bersalin, sakitnya hanya Tuhan sahaja yang tahu!

Terdapat banyak kisah yang dikongsikan ibu-ibu lain di laman sosial tentang pengalaman mereka saat-saat melahirkan si manja.

Menerusi laman media sosial Twitter, seorang ibu @IzyQirana berkongsi pengalaman bersalinnya pada 2019. Dimana Puan Izy Qirana menceritakan pengalaman ibu sebelah biliknya semasa berada di bilik bersalin.

Peritnya Melahirkan Anak

Saya masih ingat pada tahun 2019 – Saya sedang bersalin dengan bayi ketiga saya, saya terdengar seorang ibu lain mengerang kesakitan dari bilik sebelah. Dia telah menahan sakit bersalin selama berjam-jam.

Mak ada bersama saya dan berbisik;

“Angah, boleh tolong doakan ibu tu? Doa ibu ni mustajab. Kesian dia lama sakit tu”

Saya boleh mendengar dia membaca “Allahu Akbar” – tanpa henti. Ia adalah pertempuran yang sukar untuknya.

Dengan kontraksi 5 minit, saya menetapkan doa – yang paling sukar yang pernah saya doakan dalam hidup saya.

“Ya Allah, bantulah ibu ini melahirkan anaknya. Mudahkanlah urusannya, Ya Rabb.”

Saya betul-betul menangis.

Beberapa minit kemudian, kami terdengar bayi menangis…dan saya menangis lagi.

MashaAllah.. Sesungguhnya Allah Maha Besar!

Kredit gambar: Mypt3

2 jam kemudian, saya selamat melahirkan bayi lelaki yang sihat tetapi dia dikejarkan ke NICU kerana Transient Tachypnea. Kami berdua menghabiskan 10 hari seterusnya di NICU.

Semasa berada di hospital, saya terdengar seorang ibu berkongsi pengalaman bersalinnya kepada ibu NICU yang lain.

Dia berkata itu adalah bersalin paling lama, dan apabila doktor hendak menyerahkan borang kebenaran kepada suaminya untuk c-sect kecemasan, bayi mula berkokoh dan mengembung! Bayi sudah keluar!

Pertemuan Yang Amat Bermakna

Kredit gambar: AIA

Dengan perasaan ingin tahu, saya mendekatinya dan bertanya – Bila awak bersalin? Dan saya terkejut, dia bersalin pada hari yang sama seperti saya.

Dengan sebak, saya memberitahunya tentang doa yang saya buat untuk ibu di bilik lain dan kami berdua menangis! Itu adalah dia! Kami berpelukan antara satu sama lain dan selebihnya adalah sejarah.

Kredit: IzyQirana

Doa Seorang Ibu

Sungguh hebat kuasa doa dari ibu bapa. Sentiasa meminta dan berdoa untuk memudahkan kelahiran anak Mama! Selain itu, para Mama sekalian, sentiasa berdoa untuk kebaikan anak-anak anda di dunia dan juga akhirat.

Pesan Mama Siti:

Jangan sesekali memandang rendah terhadap doa seorang ibu. Pengorbanan seorang ibu amat berharga dan ia bermula daripada sebelum anak dilahirkan. Sentiasa hargai ibu anda sebelum terlambat!