KelabMama

Kanser Pangkal Rahim Boleh Dicegah Dengan Vaksin HPV

Secara umum, kanser serviks atau kanser pangkal rahim adalah kanser yang ke-4 paling umum dalam kalangan wanita Malaysia dan yang ke-2 paling umum dalam kalangan wanita berumur antara 14 dan 44 tahun. Yang lebih ngeri, kebanyakan simptom tidak ketara sangat pada peringkat awal kanser.

Tetapi kanser serviks ternyata boleh dicegah dengan pengambilan vaksin HPV.

Sempena Bulan Kesedaran Kanser Serviks, Mama Siti nak share sikit lah kenapa Mama dan anak-anak perlu mengambil vaksin HPV, untuk mencegah kanser ni.

Adakah Vaksin HPV Berkesan?

Kredit gambar: Shutterstock

Human papillomavirus (HPV) ni telah dibuktikan bahawa ia boleh mencegah beberapa penyakit seperti jangkitan HPV, ketuat alat kelamin, dan prakanser serviks (sel abnormal pada serviks yang boleh menyebabkan kanser).

Berdasarkan kajian terkini di Malaysia, ia menunjukkan penurunan 91% dalam kalangan wanita muda berumur 18-24, sedekad selepas program vaksinasi HPV kebangsaan dilaksanakan.

Di Amerika Syarikat juga menunjukkan penurunan dalam kalangan wanita berumur 20-29 tahun selepas 10 tahun mengambil vaksin.

Untuk pengetahuan Mama, kanser biasanya mengambil masa bertahun-tahun untuk berkembang selepas seseorang mendapat HPV. Susah nak mengesan siapa yang akan menghidap kanser ni ataupun mempunyai masalah kesihatan lain daripada HPV.

Kredit gambar: Shutterstock

Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah (seperti orang yang hidup dengan HIV/AIDS) mungkin kurang berupaya untuk melawan (membersihkan) jangkitan HPV, dan lebih berkemungkinan mengalami masalah kesihatan yang disebabkan oleh HPV.

Vaksinasi HPV boleh mencegah lebih daripada 90% kanser yang disebabkan oleh HPV, serta prakanser dubur, faraj, serviks dan vulva (sel abnormal yang boleh membawa kepada kanser).

Itulah sebabnya vaksin HPV berfungsi paling baik apabila diberikan pada usia 11-12 tahun, sebelum bersentuhan dengan virus HPV.

Seperti yang Mama tahu, ia dapat memulihkan kanser adalah lebih baik daripada merawatnya. HPV boleh menyebabkan beberapa jenis kanser.

Hanya kanser serviks boleh dikesan awal dengan ujian saringan. Kanser lain yang disebabkan oleh HPV mungkin tidak dapat dikesan sehingga ia lebih serius. Vaksinasi HPV menghalang jangkitan yang menyebabkan kanser ini.

Untuk Siapa Vaksin HPV Ni dan Bila Perlu Ambil?

Ia syorkan agar vaksin HPV diberikan kepada kanak-kanak perempuan dan lelaki antara umur 11 dan 12 tahun. Paling awal mereka boleh mengambilnya pada umur 9 tahun.

Pada umur 11 dan 12 tahun, mereka patut menerima dua dos vaksin HPV yang jaraknya adalah enam bulan. Remaja yang lebih muda berumur 9 dan 10 dan remaja berumur 13 dan 14 juga boleh menerima vaksin mengikut jadual dua dos. Kajian mengatakan bahawa jadual dua dos berkesan untuk kanak-kanak di bawah 15 tahun.

Kredit gambar: Shutterstock

Remaja dan dewasa muda yang memulakan siri vaksin kemudian, pada umur 15 hingga 26 tahun, harus menerima tiga dos vaksin.

Untuk mereka yang sudah dijangkiti dijangkiti HPV, vaksin mungkin tidak begitu berkesan. Juga, tindak balas terhadap vaksin adalah lebih baik pada usia yang lebih muda daripada pada usia yang lebih tua. Oleh itu, memang wajar untuk anak-anak untuk mengambilnya.

Awas Mama Yang Hamil!

Kredit gambar: Shutterstock

Untuk wanita hamil dan mereka yang mempunyai sakit teruk, ia tidak disyorkan untuk mengmabil vaksin ni. Pastikan Mama maklum pada doktor jika Mama mempunyai alergik pada yis atau lateks. Jika Mama mengalami alahan yang mengancam nyawa daripada dos vaksin sebelumnya, Mama tidak patut ambil vaksin.

Harap-harap dengan info ini, Mama lebih faham tentang vaksin HPV. Dapatkan ia segera untuk mencegah kanser pangkal rahim ni!


Dapatkan lebih banyak maklumat tentang kesihatan Mama dan sekeluarga di SINI!