KelabMama

15 Cara Melebatkan Rambut Dengan Petua Berkesan Dari Zaman Nenek Moyang Kita

cara melebatkan rambut wanita

Rambut ialah mahkota wanita. Mana mungkin kita mengabaikannya bahkan ianya termasuk dalam rawatan penting selepas penjagaan wajah.

Kita akan risau apabila rambut mulai menipis disebabkan keguguran rambut. Jadi, kita mula mencari tahu apa yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah tersebut.

Bagi Mama yang masih keliru tentang cara paling berkesan untuk melebatkan rambut, mari Mama Siti kongsikan.

Kali ini Mama Siti senaraikan 15 cara melebatkan rambut bermula dengan cara penjagaan, urutan hinggalah pemakanan.

15 Cara Melebatkan Rambut Yang Berkesan

#1 Rutin Mencuci Rambut

Kredit gambar: Shape

Masalah keguguran rambut berkait rapat dengan kekerapan seseorang mencuci rambutnya. Ingat ya Mama, kita tak perlu basuh rambut setiap hari. Pendedahan berlebihan terhadap bahan kimia dalam syampu kurang baik untuk kesihatan rambut. 

Oleh itu, jarakkan tempoh syampu rambut kira-kira dua hingga tiga hari seminggu. Selain itu, gunakan syampu anti gugur dan akhir sekali, cuci rambut dengan pergerakan lembut. 

#2 Elak SIkat Rambut Basah

Kredit gambar: Celebrities.id

Elakkan sikat rambut yang masih basah. Perbuatan menyikat rambut selepas mandi mengganggu kadar hidrasi rambut. Ya, rambut memerlukan air supaya ia kekal sihat. 

Mesti ada Mama yang rasa “tak selesa lah Mama Siti, rambut berselirat, nanti kusut macam mana”

Ha, caranya ialah semasa mencuci rambut, Mama urutkan rambut dan sekali sekala luruskan rambut yang berpintal.

#3 Cara Melebatkan Rambut Dengan Melindungi Kepala

Kredit gambar: Pngtree

Faktor persekitaran juga menyumbang kepada kesihatan rambut. Kalau nak rambut sihat dan lebat, Mama kena ikut tips macam dekat bawah ni tau. 

#4 Minyak Pati

Kredit gambar: IndiaMART

Minyak pati mampu melebatkan rambut dengan cara meningkatkan bilangan folikel. Ia sekaligus memberikan kesan voluminous atau ketebalan rambut.

Antara minyak pati yang boleh diaplikasikan ialah Rosemary, Thyme, Cedarwood, Lavender dan Peppermint. 

Kesannya, rambut gugur semakin berkurangan dan pertumbuhan rambut semakin meningkat. Tambahan pula, penggunaan minyak pati hanya memberikan sedikit sahaja kesan sampingan berbanding dengan minoxidil.  

#5 Aloe Vera

Kredit gambar: Treehugger

Aloe vera memang kaya dengan vitamin dan mineral yang bermanfaat untuk kesihatan seseorang. Vitamin C, E dan A, asid folik dan vitamin B12 menggalakkan pertumbuhan rambut. 

Cara untuk melebatkan rambut paling praktikal bagi Mama Siti. Sebabnya, kosnya tercapai oleh kebanyakan individu dan senang untuk diaplikasikan. 

Caranya adalah dengan;

#6 Cara Melebatkan Rambut Dengan Santan

Kredit gamar: Kumparan

Tahukah anda santan merupakan bahan tambahan di dalam beberapa jenis syampu dan condisioner di pasaran. Jangan tak sangka, kita pun boleh DIY masker santan sendiri di rumah tau

Caranya ialah dengan;

Untuk kesan yang lebih ketara, Mama lakukan secara rutin sekurang-kurangnya seminggu sekali. 

#7 Campuran Santan + Aloe Vera

Kalau nak lagi ‘power’, Mama gabungkan santan dan aloe vera sekali gus. Caranya begini;

#8 Minyak Kelapa Dara

Kredit gambar: Islam Itu Indah

Khasiat minyak kelapa dara untuk rambut ialah melembabkan kulit kepala dari akar, melindungi protein dan melindungi rambut dari cuaca persekitaran.

Mama kena lakukan secara konsisten agar rambut cepat lebat. Pertama, tuangkan sedikit minyak kelapa dara ke tapak tangan. 

Seterusnya, pastikan mintak kelapa dara meliputi semua bahagian rambut Mama termasuklah kulit kepala. Tujuannya supaya akar rambut mempercepat proses melebatkan rambut Mama. 

Langkah ketiga pula ada dua pilihan. Mama boleh pilih samada nak biarkan sahaja rambut dengan minyak kelapa dara atau bilas rambut dengan air bersih. 

#9 Cara Melebatkan Rambut Dengan Minyak Zaitun

Kredit gambar: Berkat Madinah Online

Disebabkan kandungannya kaya dengan Omega 3 maka ia memberikan kelebihan melebatkan rambut dan merawat masalah kelemumur. 

Ikuti langkah rawatan ini untuk agar rambut Mama lebih tebal. 

#10 Gadget – Suhu Rendah

Kredit gambar: Philips Indonesia

Ketika menggunakan alat rias rambut, gunakan suhu yang paling rendah. Haba panas melemahkan dan merosakkan helaian rambut. 

Satu lago tips dari Mama Siti, ketika mengeringkan rambut perahkan sahaja air berlebihan yang ada di rambut. Kemudian, balutkan dengan tuala kering.

Walaupun ia mengambil lebih banyak masa, tetapi cara sangat baik demi melebatkan rambut Mama.  

#11 Cara Melebatkan Rambut Dengan Biotin

Kredit gambar: Voiceoftrans.com

Salah satu dari kumpulan vitamin B kompleks. Biotin menukarkan makanan kepada tenaga serta menggalakkan pertumbuhan rambut. 

Setiap hari, manusia memerlukan 30-100 mcg biotin supaya metabolisme berada dalam keadaan optimum. Oleh itu, kita perlu memperbanyakkan sumber biotin seperti kuning telur, pisang, kobis bunga, cendawan dan kekacang

Kacang dengan sumber biotin

#12 Daun Bunga Raya

Kredit gambar: Vedix

Seterusnya, cara untuk kita melebatkan rambut ialah dengan memanfaatkan daun dan bunga raya. Buat Mama yang ada menanam daun bunga raya jangan sia-siakan cara yang satu ini ya. 

Cara-caranya ialah;

#13 Asid Lemak Omega 3

Amalkan makan makanan bersumberkan ikan dan kacang. Contohnya, ikan salmon, sardin, ikan kembung, flax seed dan walnut.

Banyakkan makan ikan sama ada dijadikan lauk atau sebagai makanan tambahan atau suplemen dalam bentuk pil.

#14 Minoxidil

Kredit gambar: Hims

Minoxidil ialah bahan kimia untuk mengurangkan keguguran rambut. Apabila rambut semakin kuat, rambut pun jadi semakin lebat kan. 

Bahan ini diaplikasi dengan mengoleskannya pada keseluruhan rambut termasuk kulit kepala.

Namun begitu, minoxidil ada kesan sampingan kepada orang tertentu terutamanya yang mempunyai alahan.

#15 Pengurusan Tekanan

Kredit gambar: University Health News

Pertumbuhan folikel rambut dipengaruhi oleh keadaan emosi seseorang. Stres berupaya mengakibatkan keguguran rambut sekaligus menipiskan rambut.

Justeru, Mama boleh amalkan meditasi, latihan pernafasan, bersenam dan tidur yang secukupnya.

Sekarang, kita dah tahu 15 cara nak lebatkan rambut. Bila rambut tebal barulah seronok nak gayakan dengan macam-macam styling kan.

Nak rambut lebat dan tebal, kita perlu jaga pemakanan, perhatian cara cucian dan pengeringan rambut. Kalau ada cara yang tak sesuai, Mama boleh cuba cara yang lain kan.

Paling penting, Mama kena sabar sepanjang merawat rambut. Jangan lupa untuk lakukan secara rutin ya untuk kesan yang efektif.


Ikuti pelbagai tips penjagaan muka dan petua kecantikan yang lain khas untuk Mama DI SINI.