KelabMama

BUAH YANG BANTU ANAK FOKUS DALAM KELAS

Ibu bapa perlu sedar yang faktor pemakanan memainkan peranan penting dalam membentuk daya tumpuan anak-anak ketika di dalam kelas. Mengapa berlaku sedemikian? Kalau anak-anak tidak mendapat nutrisi secukupnya, sel-sel otak tidak dapat bekerja dengan efektif ketika waktu pembelajaran. Secara tak langsung, ini akan menjejaskan prestasi akademi mereka.

 

  1. Pisang

Ini merupakan sejenis buah yang kaya dengan vitamin B. Mengandungi khasiat yang membantu meningkatkan tenaga serta tumpuan khasnya sel-sel otak untuk bekerja.

 

  1. Beri (berries)

Buah-buahan jenis ini mengandungi antioksida yang berupaya mengelakkan kemusnahan sel-sel otak yang disebabkan radikal bebas.

 

  1. Avocado

Antioksida adalah bahan yang mengurangkan, meneutralkan serta melindungi sel badan daripada kerosakan akibat radikal bebas dan ia juga boleh dianggap sebagai barisan pertahanan terhadap risiko mendapat sesetengah penyakit.

 

  1. Epal

Buah ini mengandungi antioksida yang dipanggil quereetin yang membantu mencegah kerosakan mental.

 

  1. Bijirin penuh

Bijirin penuh ini tinggi dengan serat yang membantu dalam mengurangkan risiko keradangan, tekanan oksidatif dan penyakit vascular yang berkaitan dengan otak serta jantung.

 

  1. Buah oren atau jambu batu

Kedua-dua buah ini mengandungi vitamin C yang membantu dalam pembesaran mental dan fizikal kanak-kanak.

 

  1. Kekacang

Mengandungi kolina (choline) yang membantu dalam ingatan serta kesihatan minda dan fokus.

 

KAEDAH PENGAMBILAN

Disertakan panduan terbaik untuk mengambil buah-buahan ini.

 

 

 

 

Bagi menggalakkan pemakanan ini kepada anak-anak, ibu bapa hendaklah memvariasikan cara hidangan seperti membuat jus buah atau aiskrim daripada buah-buahan.  Atau anda boleh juga campurkan ke dalam makanan kegemaran anak-anak seperti lempeng pisang dan yogurt strawberi atau blueberry.