KelabMama

APAKAH RISIKO MENAIKI PESAWAT KETIKA MASIH HAMIL?

pesawat

Setelah anda melahirkan, anda mungkin menghadapi kekangan untuk menghabiskan masa yang berkualiti dengan pasangan anda. Untuk beberapa bulan pertama sekurang-kurangnya, sebarang masa dewasa yang diselangi semasa naptime mungkin akan dibelanjakan untuk membicarakan mengenai bayi anda. Dengan ini, anda perlu membuat perancangan rapi mengenai percutian anda bersama pasangan anda. Sama ada ia adalah satu minggu yang santai di Maldives, sekali dalam perjalanan seumur hidup ke New York, atau hujung minggu di Paris yang anda suka, sekarang adalah masa untuk melakukannya.

Bolehkah saya menaiki pesawat ketika sedang hamil?

Sekiranya anda mempunyai kehamilan yang berisiko rendah, ianya seharusnya selamat untuk naik pesawat semasa trimester pertama dan kedua. Sekiranya anda mengalami kehamilan berisiko tinggi, atau mengalami kesakitan, sakit pagi atau tekanan darah tinggi, anda harus berbincang dengan doktor anda sebelum membuat tempahan penerbangan. Anda juga harus bercakap dengan doktor jika anda pernah mengalami keguguran atau praperkelah. Mereka akan menilai keperluan individu anda sebelum mencadangkan sama ada anda boleh menaiki pesawat atau tidak.

Bilakah tidak selamat untuk menaiki pesawat?

Ini terpulang kepada syarikat penerbangan individu. Kebanyakan akan dengan senang hati menerima anda sehingga minggu ke-27. Dari minggu ke-27 dan seterusnya, risiko anda akan meningkat. Sesetengah syarikat penerbangan mungkin gembira membawa anda ke trimester ketiga, tetapi yang lain mungkin menolak. Anda perlu menghubungi syarikat penerbangan untuk menyemak dasar mereka. Sesetengah mungkin memerlukan surat yang mengesahkan tarikh matang anda yang ditandatangani oleh doktor anda.

Pada masa anda mencapai bulan kehamilan akhir anda, kebanyakan syarikat penerbangan akan menolak untuk membawa anda. Sekiranya anda membawa kembar, titik pemotongan ini mungkin lebih awal. Anda perlu menyemak setiap syarikat penerbangan secara individu untuk mengetahui polisi mereka untuk terbang semasa trimester ketiga.

Adakah menaiki kapal terbang akan membahayakan bayi saya?

Tidak. Bayi anda tidak akan terjejas oleh tekanan kabin. Walau bagaimanapun, anda harus mengelakkan menaiki pesawat yang lebih kecil yang tidak mempunyai tekanan kabin.

Bilakah masa terbaik untuk naik pesawat?

Masa terbaik untuk menaiki pesawat mungkin semasa trimester kedua anda. Pada ketika itu, anda semestinya akan menjadi lebih bertenaga berbanding keletihan dan loya pada trimester pertama. Pada masa anda mencapai trimester ketiga, anda akan mendapati lebih sukar untuk mendapatkan keselesaan, dan mungkin berjuang untuk mencari syarikat penerbangan yang akan membawa anda.

Trimester kedua dilihat sebagai masa yang ideal. Tempah tiket anda, pek beg anda dan ingat petua teratas untuk menaiki pesawat semasa kehamilan:

  1. Tetap terhidrasi – minum banyak air.
  2. Keselesaan sebelum gaya – pakai pakaian pemasangan longgar yang selesa.
  3. Minta seat selesa – meregangkan kaki tersebut.
  4. Pergi untuk berjalan kaki – berjalan kaki jika anda mula berasa tidak selesa