KelabMama

SESUAI ATAU TIDAK ALUNAN MUZIK UNTUK BAYI SEMASA HAMIL?

Setiap sejak pengenalan video dan kajian Bayi Mozart yang dilakukan lebih dari satu dekad lalu mengenai Kesan Mozart, terdapat pelbagai maklumat yang menunjukkan mainan muzik untuk bayi anda yang belum lahir akan membantu mereka menjadi lebih bijak, dan bahkan dapat menyebabkan kelahiran lebih mudah untuk ibu. Tetapi apakah maklumat ini benar?

Betul ke mainan muzik ketika bayi masih dalam kandungan membantu mereka jadi lebih bijak?

Penyelidikan yang lebih baru-baru ini tidak menyokong sebarang tuntutan yang memainkan muzik untuk bayi anda semasa dalam kandungan akan menghasilkan IQ yang lebih tinggi, atau ia akan membantu kecerdasan berkembang pada kelajuan yang lebih tinggi. Tetapi terdapat bukti dan testimoni dari wanita hamil yang menyokong tuntutan yang membantu untuk berehat atau merangsang bayi.

Fakta: Bayi dalam kandungan mendengar bunyi yang berlaku sekeliling Ibunya.

Ingat, bayi anda boleh mendengar bunyi yang berlaku di sekeliling anda, dan akan mengejutkan bunyi yang sangat kuat. Banyak ibu hamil mengatakan bahawa bermain muzik santai telah membantu meredakan bayi yang terlalu aktif dalam kandungan, sementara merangsang muzik mempunyai kesan membuat mereka bergerak. Mungkin, bayi anda menari di dalam perut anda.

Para saintis mencadangkan bahawa cara muzik membuat ANDA merasa mungkin apa yang menyebabkan perubahan dalam bayi anda dalam kandungan. Jika muzik melegakan anda, maka secara semula jadi bayi anda akan merasakan keadaan santai anda dan akan berehat juga. Sebaliknya juga benar.

Satu fakta yang menarik tentang memainkan muzik kepada bayi semasa mengandung, adalah penyelidikan itu seolah-olah menunjukkan bahawa selepas kelahiran, bayi anda akan mengingati muzik. Ramai wanita memainkan lagu-lagu tertentu untuk bayi mereka semasa mengandung, dan mendapati bahawa selepas penghantaran muzik yang sama mempunyai keupayaan yang luar biasa untuk menenangkan bayi yang menangis. Dan sejak sains memberitahu kami bahawa bayi mengenali suara ibu mereka sejurus selepas melahirkan, hanya masuk akal bahawa mereka juga akan mengingati bunyi lagu kegemaran anda yang dimainkan pada ulang tahun semasa kehamilan.

Tetapi, jangan mainkan muzik terlalu kuat!

Pada penghujung hari, anda perlu melakukan apa yang anda rasa baik untuk bayi anda. Ramai wanita sangat terikat dan mendapat sedikit keselesaan dari muzik. Pasti tidak ada mudarat dalam bermain Mozart, bermain piano, atau mendedahkan bayi anda yang belum lahir pada lagu dan melodi kegemaran anda. Walau bagaimanapun, langkah berjaga harus diambil sebelum menyambungkan headphone ke kedua-dua belah perut anda dan memasangkan muzik ke rahim anda. Jika anda melakukan ini, pastikan volume nya sangat rendah. Perlu diingati bahawa bayi boleh mendengar melalui perut anda, walaupun bunyi akan terbatas – dan anda boleh mendedahkannya kepada lagu dan muzik tanpa menyambungkan bayi anda kepada headphone.

Jadi apa kata kamu? Adakah anda bermain muzik untuk bayi anda yang belum lahir? Adakah anda fikir ia menenangkan atau merangsang bayi anda? Kongsikan dengan kami.