KelabMama

Buah Pinggang Si Comel 16 Bulan Terpaksa Dibuang Akibat Wilms Tumor

wilms tumor adik Aryan

Maliq Aryan

Hati ibu bapa mana yang tidak sedih dan gundah gulana jika si kecil berada dalam keadaan tidak sihat. Batuk, demam sikit pun Mama pasti akan risau. Inikan pula kalau sakit yang kritikal. Sayu rasa hati membaca satu status yang dikongsi Puan Nur Syafiqah mengenai anak lelakinya yang kini berada dalam keadaan kritkal.

Disahkan Menghidap Nephroblastoma Stage 3 (Wilms Tumor)

Anak Puan Nur Syafiqah yang diberi nama Maliq Aryan bin Ahmad Rafiq, telah disahkan menghidap penyakit Nephroblastoma Stage 3 (Wilms Tumor). Menurut status yang dikongsikan ibunya, adik Aryan memerlukan dana sebanyak RM10,000 hingga RM15,000 bagi membiayai kos rawatan – membuang tumor dibahagian buah pinggang kanan, dan begitu juga buah pinggang kanannya itu akan turut dibuang. Allahu, besarnya dugaan kamu adik.

Pada 8 Mac 2019, Aryan telah menjalani chemo yang keempat, dimana ia juga merupakan hari terakhir sesi chema Aryan sebelum dia dijadualkan menjalani pembedahan pada 14 Mac nanti. 

“HARI ini, 8 Mac, chemo Aryan yang keempat (suntikan VCR), bermakna hari terakhir chemo sebelum Aryan dibedah pada 14 Mac nanti untuk membuang tumor yang ada di buah pinggangnya. Menurut kata doktor, buah pinggang kanan Aryan pun terpaksa dibuang sekali. Allahuakbar sayang Mama.”

Puan Nur Syafiqah

“Mama tak sangup sangat nak sebut sebenarnya. Mama masih berharap sangat-sangat buah pinggang Aryan dapat diselamatkan. Masih mengharap pada keajaiban Tuhan. Tiada apa Mama mampu lakukan selain berdoa dan terus berdoa. Kepada Tuhan, Mama berserah.”

‘Chemo Port’ akan turut dilakukan.

Difahamkan, pada hari yang sama pembedahan bakal dilakukan, doktor akan turut bedah dada Aryan khusus untuk ‘chemo port’; supaya lebih mudah untuk doktor masukkan chemo. Jika ‘chemo port’ dilakukan, Aryan tidak perlu dicucuk di tangan atau kaki lagi untuk sesi chemo seterusnya. Namun, hati ibu mana yang mudah untuk terima berita ini. Puan Syafiqah meluahkan rasa berat hati, sedih, dan bingung untuk setuju dengan cadangan doktor. 

“Kesan biopsy dan bone maarow (ambil sumsum tulang belakang) Aryan pun tak hilang lagi. Nak ditambah dua lagi pembedahan. Beratnya dugaan buatmu sayang.”

“Di usia ini, anak-anak sebaya Aryan semua sedang seronok bermain. Tetapi Aryan berulang alik di hospital menerima rawatan yang menyakitkan. Mama sedih sangat-sangat Aryan, tapi Mama tak tahu nak buat apa. Nak diikutkan, Mama tak sanggup nak tengok prosedur atau protokol rawatan chemo ini. Tetapi demi Aryan, Mama kuatkan hati dan sentiasa ada dengan Aryan.”

Puan Nur Syafiqah
"Tangisan dan jeritan Aryan sentiasa terngiang-ngiang di telinga Mama"

“Anak manje mama “Maliq Aryan”, jangan nangis, sabar ye sayang. Mama doakan Aryan cepat sihat dan ceria macam dulu. Tak sampai hati Mama tengok Aryan nangis sepanjang rawatan chemo ni. Tangan, kaki, dah berpuluh-puluh kali kena cucuk. Cuma cara chemo ni je yang Mama dan pihak hospital boleh buat. Tangisan dan jeritan Aryan sentiasa terngiang-ngiang di telinga dan mata mama ni. Nampak je diluaran Mama ok, masih boleh tersenyum, tapi hakikatnya dalam hati Mama perasaan sedih, menangis dah tak terbendung lagi kalau tengok muka Aryan. Mungkin ni ujian Allah buat Mama & Papa supaya lebih rapat dan mengingatiNya. Segala yg berlaku pasti ada hikmah disebaliknya. In sha Allah. Mama redha sayang.”

Kenali ‘Wilms Tumor’

Menurut portal Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), ‘Wilms Tumor’ merupakan sejenis barah buah pinggang yang sering berlaku dalam kalangan kanak-kanak.

Sel-sel khas yang dipanggil ‘metanephric blastema’ merupakan sel-sel yang terlibat dalam pembentukan buah pinggang kanak-kanak ketika janin membesar dalam rahim si ibu lagi. Sel-sel ini biasanya akan hilang pada waktu kelahiran, tetapi untuk sesetengah kanak-kanak, sel-sel ini mungkin akan terus hidup. ‘Wilms Tumor’ dikatakan bermula daripada sel-sel berkenaan. Namun, dalam kebanyakan kes, punca berlakunya ‘Wilms Tumor’ ini masih tidak dapat dikenal pasti. Walau bagaimanapun, ia dipercayai berlaku akibat perubahan dalam 1 atau lebih gen.

Tanda-tanda Menghidap Kanser ‘Wilms Tumor’

Jika anak Mama menunjukkan tanda-tanda di atas, adalah lebih baik untuk Mama segera bawa anak Mama berjumpa pakar!

Doa & Sumbangan untuk Adik Aryan

Allahu, besar sungguh dugaan untuk si kecil yang baru berusia 16 bulan ini. Untuk Mama dan Papa diluar sana, mari kita sama-sama mendoakan kesihatan dan ketabahan buat adik Aryan, Puan Syafiqah dan suami sekeluarga. Jika Mama turut ingin membantu mengurangkan beban, anda boleh membuat sumbangan pada:

Dalam posting yang sama, Puan Nur Syafiqah mengucapkan kata terima kasih kepada semua yang memberikan sumbangan dari bentuk kewangan mahupun doa kepada adik Aryan. Mama semua, sentiasa ikhlaskan hati untuk ringankan beban sesama manusia. Kita tidak tahu; mungkin pada masa akan datang, kita pula yang perlukan bantuan dari orang ramai. KelabMama turut doakan yang terbaik buat adik Aryan dan Puan Nur Syafiqah sekeluarga.