KelabMama

Kenali Variasi Teh di Serata Asia Bersempena Hari Teh Sedunia

jenis teh

Teh merupakan minuman yang menjadi budaya bagi banyak negara dan mempunyai pelbagai variasi. Bagi sesetengah negara, teh merupakan simbol kebanggaan, alat sosial, dan pelengkap harian.

Setiap negara mempunyai sejarah teh tersendiri, seperti negara Jepun yang kaya dengan budaya teh. Negara-negara asia terutamanya adalah sangat kaya dengan budaya membuat dan konsumsi teh.

Pada masa kini, bagi kebanyakan negara, teh merupakan minuman dan telah diolah mengikut citarasa masyarakat moden. Rasa asli teh pula telah banyak di tiru dengan campuran pelbagai bahan dan diolah menjadi lebih menarik bagi menarik pelanggan.

Kandungan kaffein dalam teh dapat membuatkan anda lebih fokus dan segar dan kurang risiko untuk overdose kaffein berbanding kopi kerana kandungannya yang sedikit (30-50 mg per cawan) bergantung kepada jenis teh dan cara penyediaan.

Berikut adalah teh daripada negara-negara Asia.

Variasi Teh Serata Asia

#1 Jepun

Matcha

Kredit gambar: Farmer’s Almanac

Matcha ialah variasi teh hijau Cina yang unik kerana kaedah penuaian, pemprosesan dan penyediaannya.

Tiga atau empat minggu sebelum musim menuai, semak belukar (Camellia sinensis) ditutup untuk mengelakkan cahaya matahari langsung, membolehkan daun tumbuh di bawah teduh.

Selepas menuai, daun dibersihkan dari batang dan urat kemudian diproses menjadi serbuk halus.

Tidak seperti kebanyakan jenis teh, matcha sentiasa datang dalam bentuk serbuk—amalan ini mula diperkenalkan di China, tetapi ia kekal sebagai standard di Jepun.

Hōjicha

Kredit gambar: Sakuraco

Hōjicha ialah teh hijau panggang Jepun. Ia dibuat dengan bancha atau teh hijau sencha yang dibakar dengan api yang tinggi. Semasa memanggang, teh mencapai warna coklat kemerahan yang tersendiri. Hōjicha yang dibancuh akan menghasilkan teh coklat muda dengan ciri yang lebih hangat daripada teh hijau tradisional.

Daripada aroma hijau dan tumbuh-tumbuhan yang tipikal, hōjicha biasanya mempunyai rasa panggang yang mengingatkan kepada kopi, koko dan karamel. Rasanya manis secara halus, dengan rasa panggang yang biasanya tidak terlalu kuat. Hōjicha mempunyai kurang kafein dan tanin daripada teh hijau lain.

#2 India

Teh Chai

Kredit gambar: Vahdam Teas

Teh Chai boleh dipanggil sebagai pelengkap bagi isi rumah di India dan tidak ada resipi yang sempurna atau yang tetap untuknya. Inilah yang menjadikannya teh yang paling popular di India.

Teh masala ialah teh hitam yang dibancuh dengan rempah seperti bunga cengkih, buah pelaga, halia, kayu manis, lada dan lain-lain. Ramuan yang dibancuh kemudiannya dinikmati bersama susu dan gula.

Di kawasan barat India, lada dan cengkih biasanya tidak ditambah ke dalam minuman. Di beberapa negeri utara India, secubit garam ditambah ke dalam adunan. Dihidangkan sebagai minuman panas, Masala chai adalah lebih daripada sekadar teh berempah, ia adalah khazanah bernilai India.

#3 Cina

Terdapat pelbagai variasi teh dari negara Cina dan ini adalah sebahagian daripadanya:

Oolong

Kredit gambar: Savvy Tokyo

Oolong ialah teh separa teroksida yang boleh berbeza-beza bergantung pada daun, tahap pengoksidaan, warna dan tahap pemanggangan. Berada di antara spesis teh hijau dan hitam, pengeluarannya adalah salah satu yang paling kompleks, dan ia boleh mempunyai pelbagai jenis perisa dan aroma.

Warnanya boleh berbeza-beza daripada hijau pucat atau kuning kepada oren gelap, manakala aroma selalunya termasuk rasa tembikai, aprikot, kayu, orkid, atau rempah ratus. Tahap pengoksidaan boleh berbeza-beza dari 10-80%.

Teh Hijau

Kredit gambar: Consumerlab.com

Teh hijau ialah teh tidak teroksida yang dicirikan oleh warna hijau terang dan rasa herba segar.

Ia dihasilkan dengan daun teh pokok renek teh malar hijau (Camellia sinensis) yang terlibat dalam proses yang dikenali sebagai kill green—di mana daun dipanaskan (dengan mengukus atau menggoreng) untuk menghentikan pengoksidaan.

Pada masa kini, beberapa jenis teh hijau boleh didapati. Ianya mungkin berbeza dalam penanaman, penuaian, asal, dan teknik yang digunakan dalam pengeluaran mereka.

Teh hijau juga biasanya berperisa atau digunakan dalam adunan. Oleh kerana bilangan variasi yang banyak tersedia, after taste teh hijau boleh berbeza, tetapi ia biasanya mempunyai nuansa segar, tumbuh-tumbuhan, berumput dan bunga.

#4 Timur Tengah

Seperti negara Cina, bahagian timur tengah Asia juga kaya dengan budaya teh dan mempunyai pelbagai variasi.

Teh Pudina

Kredit gambar: The Mediterranian Dish

Juga terkenal dengan nilai perubatannya, teh pudina biasanya digunakan untuk mengatasi selsema, sakit tekak, sinus dan ulser gastrik. Dengan antioksidan dan vitamin yang tinggi, pudina membantu meningkatkan imuniti dan kesihatan.

Alahan bermusim juga boleh dirawat dengan meminum secawan teh na’na kerana asid rosmarinic, agen anti-radang yang terdapat dalam pudina.

Selain menambah daun pudina terus ke dalam teh, teh pudina juga boleh dibuat dengan merebus herba.

Teh Kayu Manis

Kredit gambar: Nutrizonia

Teh kayu manis sangat popular di Timur Tengah. Ia sememangnya lazat dan mudah disediakan serta menawarkan pelbagai manfaat kesihatan. Secara tradisinya, kayu manis dimasak dengan dalam teh hitam atau teh English Breakast.

#5 Vietnam

Trà sữa trân châu

Kredit gambar: Coffe Xom Moi

Dicipta di Taichung, Taiwan pada tahun 1980-an, teh gelembung (boba) ialah minuman berasaskan teh yang digoncang atau dicampur dengan buah atau susu.

Ia digabungkan dengan bola ubi kayu, juga dikenali sebagai buih, mutiara, atau boba, jadi minuman itu juga sering dirujuk sebagai teh susu boba, teh boba, teh ubi kayu, teh mutiara atau minuman gelembung.

Selama beberapa dekad, pelbagai ramuan telah dimasukkan ke dalam pengeluaran, yang menghasilkan pelbagai jenis teh bob.

Sesetengah resipi menggantikan susu dengan krim, ais krim atau susu soya, dan rasakannya dengan coklat, kopi, halia, karamel, mawar atau lavender.

Teh Teratai

Kredit gambar: Vietnamtrips

Teh teratai Vietnam ialah sejenis teh hijau yang berperisa bunga teratai. Selalunya dianggap sebagai teh Vietnam yang paling berprestij, ia dihasilkan secara kecil-kecilan dalam proses intensif buruh dan memakan masa yang jarang dilihat pada masa kini.

Pengeluaran pertama kali bermula semasa pemerintahan maharaja Tu Duc. Pada waktu malam, hamba-hambanya akan mengisi bunga teratai dengan teh hijau dan kemudian membiarkannya meresap.

Menjelang pagi, teh sudah mempunyai aroma teratai yang halus, dan ia boleh dibancuh.

#6 Thailand

Teh Ais Thai

Kredit gambar: Unsplash

Teh ais Thai asli ialah gabungan teh hitam pekat, susu pekat atau sejat, gula dan rempah ratus yang dihidangkan di atas ais hancur.

Secara tradisinya, minuman ini dibuat dengan teh hitam berdaun lepas seperti jenis teh Assam, Ceylon, atau Keemun, manakala penambahan biasanya termasuk asam jawa, anise atau buah pelaga yang dihancurkan.

Walau bagaimanapun, pada masa kini Teh Ais Thai lebih kerap dibuat dengan campuran teh yang telah dibungkus yang mengandungi pewarna makanan, memberikan teh warna oren yang tersendiri dan tidak semula jadi, manakala versi tradisional harus mempunyai warna ambar yang mendalam.

Teh ini biasanya disejukkan sebelum digabungkan dengan ais.

#7 Indonesia

Teh Talua

Kredit gambar: Kumparan

Teh talua ialah minuman berasaskan teh Indonesia yang berasal dari Sumatera Barat. Ia terdiri daripada teh hitam yang dibancuh, gula dan kuning telur.

Ia boleh dibuat dengan telur ayam atau itik. Minuman disediakan dengan mencampurkan kuning telur dengan gula sehingga adunan berkrim dan berbuih.

Adunan kuning telur kemudian ditambah kepada teh yang baru dibancuh. Juga boleh dicamuprkan dengan jus limau nipis yang baru diperah.

Ianya dipercayai bahawa teh talua meningkatkan stamina dan secara umumbya dianggap sebagai minuman yang sihat.

#8 Malaysia

Teh Tarik

Kredit gambar: Culture trip

Teh tarik ialah minuman unik Malaysia yang terdiri daripada teh hitam, gula, dan susu pekat. Gabungan itu kemudian di “tarik” antara dua cawan.

Teknik ini yang membuatkan ia dikenali sebagai teh tarik. Ia menambah baik rasa teh dan susu, memberikan tekstur berkrim dan licin, dan menambah bahagian atas berbuih yang menarik secara visual.

Teh tarik secara tradisinya dihidangkan dalam gelas jernih, supaya minuman itu dapat dilihat dan dihargai dalam segala kemuliaannya.

Ia sering digandingkan dengan roti canai, dan boleh didapati di kebanyakan kedai kopi dan gerai mamak di Malaysia dan Singapura.


Lebih info acara terkini di SINI.