KelabMama

TEKNIK MENDIDIK ANAK PEREMPUAN

“Eh, Auntie, anak perempuan auntie boleh buat robot ke? Diakan perempuan, perempuan kan lembik, mana boleh main robot-robot ni” Berdesing telinga saya mendengar komen sorang budak lelaki bila melihat Aisyah sangat mahir mengendalikan robot Lego mindstorm di center kami. Center robotik Earlyedukids ramai juga pelajar perempuan. Dan semua pun hebat2 belaka! Saya pandang yg bertanya. “Kenapa pula aisyah tak boleh buat? Kenapa adik rasa perempuan tak boleh main robot?” Kata anak tadi ” Alah, ayah ckp budak perempuan tak kuat, adik saya pun perempuan, perempuan cepat nangis, lembik” Sedih. Cara didikan begini masih ada?

Zaman perempuan layu, lemah dan mudah ditindas seharusnya tidak wujud lagi. Kita seharusnya tidak lagi dibelenggu sistem kasta perempuan terperuk di dapur, tak reti buat apa, takut, dan mudah dipijak-pijak. Perempuan adalah tulang belakang keluarga. Di mana lelaki adalah otak nya. Cuba fikir kembali, kalau tiada tulang belakang , otak nak letak di mana? Sudah pasti bergolek-golek di lantai tiada fungsi. Jadi, perempuan, berhentilah menjadi golongan yang merendahkan diri sendiri dan perempaun lain. Allah jadikan kamu kuat, mampu dan di apung tinggi oleh agama.

Kepada bapa yang mempunyai anak perempuan, usah dicanang kelemahan perempuan, usah didiskriminasi anak perempuan kamu sebagai lemah, usah dibanding anak perempuan kamu dengan yang lelaki, berlaku adil lah. Jadi, kita sebagai ibu dan bapa perlu ada misi. Misi kita menjadikan anak perempuan kita, golongan yang kuat, tidak lembik, yakin, berani dan berkebolehan. Anak perempuan, dari kecil harus diberikan peluang untuk merasa kuat, menjadi kuat dan berani.

Antara perkara yg perlu diajarkan kepada anak-anak perempuan ialah:

Ini antara benda yg perlu di ajar pada anak-anak perempuan selain dari adab, akhlak, aurat dan hikmah. Diharap ibu dan bapa terutamanya, janganlah dijadikan anak perempuan kamu bahan lawak di antara kamu dan anak lelaki kamu. Anak kamu melihat kamu sebagai contoh. Kalau kamu layan dia sebagai lembik, begitulah nanti dia meletak dirinya lembik di hadapan lelaki lain.

 

 

 

Sumber: FB Fauzan N Siti (https://www.facebook.com/apauaie )