KelabMama

SUKATAN SUSU UNTUK BAYI MENYUSU

Kebanyakan ibu yang merasakan dirinya mempunyai masalah penyusuan sebenarnya bukanlah bermasalah. Bila ibu mengadu yang dia penat mengepam dan masih tidak dapat menghasilkan susu yang ‘cukup’ untuk anaknya. Katanya susu itu ‘sikit’ jika dibandingkan dengan jumlah yang diminum oleh anaknya semasa beliau berkerja.

                Setelah semua minuman/makanan penambah susu diambil.Dan semua usaha telah dilakukan, namun tidak berjaya juga ‘membanyakkan susu’. Biasanya ibu memilih beralih kepada susu formula, walaupun ianya bukanlah penyelesaian (dan mungkin membawa banyak masalah lain). Ianya adalah suatu isu kuantitatif dimana berapa ‘banyak’ ialah ‘banyak’ dan berapa ‘sikit’ ialah ‘sikit’ mengikut definisi masing masing.

                Rata rata ibu mahukan jawapan dalam bentuk angka seperti “pam susu 20 minit sebelah payudara” walau jawapan sebenarnya ialah “pam/perah susu sehingga payudara kosong” Dan “anak minum 3 oz sekali” berbanding hakikatnya “anak minum mengikut kehendaknya dan berbeza beza” Ini adalah panduan untuk ibu dalam bentuk formula. Formula ini hanya sebagai panduan. Ianya boleh jadi berbeza mengikut bayi. Sekurang-kurangnya anda memahami asasnya.

 

Terma ini akan digunakan :

Untuk bayi di bawah usia 6 bulan

Untuk bayi berusia 6 bulan sehingga 12 bulan

Selepas bayi berusia 12 bulan ke atas

 

Cadangan Cara Bayi Menyusu:

 

 

Sumber: Internet