KelabMama

Suhu Normal Bayi | Bila Mama Patut Risau?

Kredit Foto: Adobe Stock

Ramai Mama dan Papa masih tak pasti tentang suhu normal bayi. Bilakah suhu bayi itu normal dan tak normal? Sebenarnya, suhu normal bayi yang berusia 0 hingga 2 tahun adalah sekitar 36.6 ℃ hingga 38 ℃.  Kebiasaannya, suhu badan bayi akan naik sedikit apabila bayi sedang melalui proses pertumbuhan gigi. Tetapi, secara average, suhu bayi yang baru lahir adalah sekitar 37.5 ℃.

Kalau Mama nak tahu, suhu badan bayi lebih tinggi daripada orang dewasa atau kanak-kanak kerana mereka mempunyai permukaan tubuh badan yang berbeza berbanding dengan bayi! Jadi kalau bayi Mama mempunyai suhu melebihi 38 ℃, maksudnya bayi Mama sedang demam. 

Kredit Foto: Adobe Stock

Kalau Mama rasa bayi Mama menunjukkan tanda-tanda suhu yang tinggi, cara yang terbaik adalah memeriksa suhu bayi dengan menggunakan termometer. Alat ini pasti akan dapat membantu Mama. Tetapi bagaimana cara yang tepat untuk menggunakannya? Jangan risau, Mama Siti pasti akan bantu!

Cara-Cara Memeriksa Suhu Badan Bayi 

Bacaan Suhu Rektum dan Cara-Caranya

Kredit Foto: Adobe Stock

Selain dari mengambil suhu bayi diketiak, ada beberapa jenis termometer yang boleh digunakan dirumah dan pasti selamat! Cara ini dipanggil bacaan suhu rektum. 

Apa tu bacaan suhu rektum? Haa, selain bacaan suhu di bawah ketiak bayi, bacaan suhu rektum ini ialah bacaan suhu di punggung yang paling tepat untuk kanak-kanak berumur 3 tahun dan ke bawah. 

“Tak bahaya ke ambil suhu di punggung bayi?” Jangan risau, proses ini selamat tapi Mama kena tahu cara yang betul untuk melakukannya! 

2 Cara Kedudukan Anak Untuk Memudahkan Mama Periksa Suhu Badan Bayi:

Mama perlu baringkan mereka dalam posisi meniarap pada paha Mama dan juga duduk pada permukaan yang rata, serta pegang bahagian belakang badan si manja.

Mama harus baringkan mereka dalam posisi menelentang dan bengkokkan sebelah kaki ke arah dada mereka, pegang bahagian paha untuk menahannya.

Jadi, kalau suhu bayi Mama menunjukkan lebih daripada 38 ℃, ini bermaksud bayi Mama sedang mengalami demam. Tetapi apakah punca bayi demam ya?

Punca-Punca Bayi Demam Yang Perlu Diketahui

Kredit Foto: Adobe Stock

Doktor menjelaskan ada beberapa faktor yang boleh membuatkan bayi sering demam. Antara faktor-faktornya ialah :

Simptom-Simptom Bayi Demam Yang Panas

Ketika bayi Mama demam, mereka akan menunjukkan tanda-tanda seperti:

Perkara Yang Mama Papa Harus Lakukan Apabila Bayi Demam

Jadi, apa yang Mama boleh lakukan bila perkara seperti ini berlaku? Jangan risau, Mama Siti akan membantu Mama di luar sana agar dapat mengawal perkara ini di rumah.

1) Jangan Gunakan Pakaian Yang Tebal Untuk Bayi

Apabila anak Mama demam, tanggalkan segala pakaian yang tebal dan tukarkannya kepada pakaian yang lebih nipis. Keadaan ini akan membuatkan anak Mama lebih selesa dan suhunya akan turun sedikit. 

2) Basahkan Kepala Bayi

Kredit Foto: Adobe Stock

Mama boleh basahkan sedikit badan bayi dan kepalanya dengan menggunakan air paip ataupun air asam jawa. Dengan cara ini dapat merendahkan suhu dan melegakan kepanasan badannya! Perkara ini boleh dilakukan selang 15 atau 30 minit untuk elakkan bayi terlalu sejuk. 

3) Beri Air Yang Cukup Kepada Bayi

Kredit Foto: Adobe Stock

Air ini bermaksud susu badan atau susu formula yang sesuai dengan umur bayi. Jangan biarkan bayi dehidrasi! Ketika suhu mereka tinggi, mereka amat memerlukan air di dalam badan mereka. Jadi, Mama kena take note tau! 

4) Bawa Ke Klinik atau Hospital Yang Berdekatan

Kredit Foto: Adobe Stock

Ini yang paling penting, jangan lambat-lambatkan perkara ini. Kalau suhu bayi masih tak turun, segera bawa bayi berjumpa doktor untuk mencegah perkara yang tak diingini berlaku. 

Doktor pasti dapat merawat dan memberi rawatan yang sesuai untuk bayi Mama. Jangan pandai-pandai pula kita bagi ubat ikut suka hati kita tau! Nanti takut akan membawa padah pada si manja. 

Cara-Cara Mencegah Demam Bayi Yang Wajib Kita Tahu

Cara berkesan untuk mencegah demam bayi adalah untuk kurangkan pendedahan bayi Mama kepada penyakit berjangkit. 

Salah satu cara yang paling efektif dan paling mudah adalah kena selalu ingat untuk mencuci tangan dan kaki bayi dengan bersih apabila pulang daripada mana-mana.

Perkara ini sangat penting sebab terdapat banyak bakteria dan virus di luar jadi Mama harus sentiasa peka untuk membersihkan bayi setiap kali pulang ke rumah.

Mama juga boleh kurangkan bayi dari bersentuhan dengan mereka yang sedang sakit seperti demam, selesema atau batuk kerana bayi mudah untuk dijangkiti penyakit seperti itu. 

Kredit Foto: Adobe Stock

Mama Papa Harus Lebih Peka Tentang Suhu Normal Bayi

Mama Siti galakkan Mama dan Papa untuk banyak membaca tentang suhu bayi supaya ilmu ini dapat membantu Papa Mama di luar sana untuk menjaga si bayi dengan lebih baik. Masih ramai yang tak tahu apakah suhu bayi yang sebenarnya dan cara untuk mengukur suhu. 

Semoga bermanfaat!

Pesan Mama Siti

Harap-harap apa yang Mama Siti kongsikan dapat membantu Mama dan Papa untuk memahami tentang suhu badan bayi dan apa yang perlu dilakukan ketika bayi demam.