KelabMama

Apa Maksud Hiasan Ni Ya? Ini Simbolik Barangan Dekorasi Tahun Baru Cina

Kredit gambar: Shutterstock

Setiap tahun, Tahun Baru Cina di sambut besar-besaran di negara kita. Ia perayaan yang keluarga dan kawan-kawan Tahun Baru Cina mempunyai pelbagai dekorasi yang mempunyai maksud yang tersendiri. Selalu nampak kan? Tapi apa maksud dan simbolik barangan dekorasi yang digunakan sempena Tahun Baru Cina itu ya?

Jom kita baca dengan lebih lanjut.

7 Maksud & Simbolik Barangan Dekorasi Tahun Baru Cina Ini

#1 Sampul Merah

Kredit gambar: Shutterstock

Haaa yang ni famous dan Mama mesti tahu punya, peket merah ni selalu digunakan untuk menjadi sampul duit. Selalunya orang yang sudah berkahwin akan berikan pada saudara mereka yang lebih muda sebagai tanda tuah.

Bukan sebagai angpao je, ia juga menjadi sebagai hiasan yang digantung pada pokok kumquat, oren, dan mandarin kerana ia simbol penambahan kekayaan.

#2 Pokok Kumquat, Oren, dan Mandarin

Kumquat (柑桔), dalam bahasa Kantonis, ia bermaksud usus gusi. Dan kedua-dua watak ini bunyinya sama seperti perkataan untuk ’emas’ (金) dan ‘nasib baik’ (吉).

Itulah sebabnya pokok kumquat, pokok oren, dan pokok mandarin sering dibeli semasa Tahun Baru Cina dan diletakkan di banyak rumah untuk mengalu-alukan kekayaan, tuah dan kemakmuran.

#3 Tanglung Cina

Kredit gambar: Shutterstock

Tanglung ni sangat ikonik tau, Mama! Tanglung merah Cina (燈籠) biasanya digunakan semasa perayaan seperti Festival Musim Bunga dan Pesta Pertengahan Musim Luruh.

Bukan sahaja pada Tahun Baru Cina tetapi Mama akan kerap nampak tanglung ni digantung di luar pintu kedai dan rumah masa tahun baharu. Maksud tanglung ni adalah kebahagiaan dan ia dipercayai dapat mengusir sebarang nasib malang.

#4 Mercun Cina

Kredit gambar: Shutterstock

Mercun Cina (炮仗) ni banyak di luar kedai-kedai pada Tahun Baru Cina ini. Mercun ini sebenarnya melambangkan kegembiraan dan perayaan kerana ia kuat dan memulakan tahun dengan dentuman kuat!

Selalunya, ia diletupkan di depan rumah dan kedai untuk buat bunyi yang kuat bertujuan untuk menghalau roh jahat.

#5 Keratan Kertas

Kredit gambar: Shutterstock

Keratan kertas ni dipotong daripada kertas merah, dan biasanya dilekatkan pada tingkap atau permukaan lain.

Reka bentuknya cenderung kepada watak Cina dan imej yang bertuah, seperti buah-buahan seperti mandarin dan kumquat, serta haiwan zodiak yang mencerminkan tahun itu.

Setiap watak, buah, dan haiwan mesti ada makna tertentu, kebanyakannya mewakili umur panjang, kehormatan, kekayaan, dan kemakmuran.

#6 Penyambung Pintu

Kredit gambar: Shutterstock

Sepanduk merah dan emas ini bermesejkan kemakmuran, nasib baik, kesihatan yang baik. Kuplet pintu cenderung berada di dalam rumah, seperti di ruang tamu, tetapi ia juga boleh ditemui di pintu masuk ke rumah, kedai, sekolah, kedai-kedai dan banyak lagi.

#7 Fuk Terbalik (福)

Kalau nak nasib baik datang mencurah-curah, letaklah tulis fuk ni! Tulisan fuk (disebut sebagai fook) bermaksud nasib baik.

Apabila ia diletakkan terbalik, simbolisme menunjukkan bahawa tuah sedang dicurahkan ke atas individu. Tulisan itu selalunya ditulis pada sekeping kertas merah, kemudian diletakkan di pintu masuk rumah dan kedai.

Mama Siti pun tak sangka banyak betul simbol dan maksud dekorasi Tahun Baru Cina ni. Harap-harap senarai ni dapat membantu Mama lebih faham tentang dekorasi Tahun Baru Cina ni.

Kami di Kelab Mama mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina untuk semua Mama!


Perlu lebih banyak info tentang Tahun Baru Cina? Klik di SINI!