KelabMama

“Silap Kami Anak Alami Speech Delay”, Wawa Zainal Kongsi Kisah Attar

Gara-Gara Taksub Dengan Gajet, Anak Wawa Zainal Alami Speech Delay

Bila kita ada anak ni, semua perkara yang anak buat semuanya boleh buatkan kita tersenyum kan? Start dari langkah pertama, perkataan pertama (lebih-lebih lagi kalau perkataan tu panggilan mama). Hati tu rasa nak lompat ke langit kan? Tapi kalau anak kita ada speech delay macam mana?

Kadang-kadang parents pun tak sedar dengan perkembangan pertuturan anak yang tak normal. Mama Siti pun faham sebab parents ada tanggungjawab masing-masing yang menyebabkan kita terlepas pandang dengan perkembangan anak-anak.

Ada banyak faktor yang boleh menyebabkan si manja berjangkit dengan masalah speech delay antaranya KETAGIH DENGAN GAJET.

Baru-baru ni pasangan selebriti Wawa Zainal dan Aeril Zafrel telah memuat naik foto anaknya dan berkongsi perkara yang sama tentang anak sulung mereka, Attar, yang masih belum pandai bercakap walaupun dah berusia 6 tahun!

Mengenai posting semalam.. ramai yang tanya Attar ni sebenarnya ada masalah apa. Attar ni speech delay. Umur dah 6 tahun tapi belum lancar sangat lagi bercakap. Tapi Alhamdulillah ada peningkatan semenjak Wawa hantar dia pegi OT, speech therapy.. untuk yang mengadu anak masi belum bercakap padahal da 2 tahun+ ,3 tahun tu cuba kurangkan gajet. Sebenarnya Attar ni pun lambat sebab suka tengok gadjet dulu. Silap kitorng bila wawa posting psl attar rmi yg DM. Rupanya ramai juga ibu-ibu di luar sana yang alami masalah yang sama.. tak pee.. kita doa & usaha. usahanya hantar pegi therapy etc.. & banyak luangkan masa dengan dia. Good luck mommies!

Ramai yang tanya perkembangan Attar macam mana. Alhamdulillah ada perubahan, tahun depan dah masuk darjah 1 risaunya haritu kitorang daftar dia darjah 1.. then rupanya sekolah tu kena exam dulu. So antara lepas ke tak la masuk sekolah tu..I & Aeril telan ayaq liur jugak la sebab dan dan teacher bagi exam paper pada Attar. Jenguk soalan dia boleh tahan susah la untuk budak 6 tahun dalam hati susahnya soalan ni untuk Attar. Mesti gagal tak sampai 30 minit Attar keluar dari bilik exam tu and teacher bagitahu Attar lulus and dapat markah 35 out of 40.. kira high score jugak.. Alhamdulillah .. lega nya . walaupun Attar tak lancar sangat bercakap tapi dia sejenis cepat tangkap kalau kita ajar.. tapi tu la attar ni sejenis yang kejap-kejap je belajar lepastu bosan. Tapi xpela kita slow-slow kayuh ye Attar. Mama tahu Attar budak yang bijak.

Sebelum ni, Wawa pernah kongsi rasa bimbang dengan pengikutnya di Instagram apabila Attar masih belum boleh bercakap walaupun usia anak lelakinya itu dah mencecah empat tahun. Tapi, lepas dihantar ke kelas terapi, Wawa bagitahu yang Attar dah tunjuk banyak perubahan. Alhamdulillah.

Sumber: SirapLimau, Wawa Zainal

BACA JUGA SI MANJA LEWAT BERCAKAP. PERLUKAH IBUBAPA RISAU?

Pesanan Mama Siti:

Mama Siti pun gembira dengan perkembangan Attar. Sebenarnya, kalau mama nak tahu anak mama ada masalah percakapan ke tak, cuba luangkan masa mama bergaul dengan si manja. Dalam pada mama habiskan masa dengannya, mama boleh pantau perkembangan anak mama. Apa-apa pun, tahniah Wawa untuk anak ketiga!!