KelabMama

SAYA TIADA NAFSU SELEPAS MELAHIRKAN ANAK TAPI SUAMI TAK FAHAM!

Adalah perkara biasa untuk tidak rasa hendak mengadakan seks dalam minggu-minggu atau bulan-bulan pertama selepas bersalin. Pertama sekali, anda mungkin rasa letih kerana tidak cukup tidur akibat menjagi bayi yang baru lahir. Jika anda menyusu badan, hormon prolaktin juga boleh mengurangkan keghairahan untuk seks. Rasa murung atau masalah kemurungan selepas bersalin anda membuatkan anda bertambah tidak mahu mengadakan seks. Bincanglah dengan doktor, bidan atau pakar kesihatan jika anda rasa ini adalah masalah bagi anda.

 

            Anda juga mungkin rasa pedih akibat kekoyakan, episiotomi atau jahitan. Jika anda mengalami kekoyakan, atau jika bayi anda dilahirkan menggunakan alat-alat bantuan, anda mungkin mengambil lebih banyak masa untuk rasa ingin mengadakan seks semula. Ini adalah normal, dan anda harus memberi masa kepada diri anda untuk pulih. Jika anda bersalin secara caesarean pula, anda perlu sembuh daripada satu pembedahan besar.

            Lenguh-lenguh mungkin hilang dengan cepat, namun kesakitan daripada jahitan atau koyakan yang teruk mungkin mengambil masa lebih lama untuk sembuh. Jahitan mungkin akan rasa sakit untuk beberapa hari atau minggu. Biarlah luka anda sembuh dan jahitan pudar dahulu sebelum mengadakan seks.

            Walaupun jika anda tidak mengalami episiotomi atau kekoyakan, bahagian perineum (bahagian di antara faraj dan dubur) mungkin lebam dan sensitif untuk beberapa waktu. Jika anda menjalani caesarean, parut pembedahan sepatutnya sembuh menjelang waktu benang jahitan keluar. Jika anda masih rasa sensitif di bahagian jahitan, anda dan suami boleh cuba mencari posisi yang tidak memberi tekanan kepada parut. Mulakan perlahan-lahan untuk mengurangkan sebarang ketakutan.

 

            Jika anda rasa tertekan, perut anda akan tegang di bahagian sekitar parut anda, dan ini akan membuatkan anda rasa tidak selesa. Anda boleh letakkan kusyen kecil yang lembut di antara perut anda dan suami. Ini dapat merelakskan anda dan membantu melindungi parut anda yang sensitif. Atau anda boleh cuba posisi anda di atas suami supaya anda boleh memegang perut dan mengelakkan parut anda daripada rasa tidak selesa.

            Persepsi anda terhadap badan anda sendiri mungkin telah berubah. Anda mungkin rasa bahawa badan anda terlalu berubah akibat kehamilan dan bersalin, dan anda perlukan masa untuk pulih sebelum anda rasa seperti diri anda semula. Anda mungkin rasa bangga dengan perubahan yang berlaku akibat kehamilan, atau anda mungkin rasa sukar untuk menangani perubahan ini. Kesemua perasaan ini adalah normal dan boleh difahami. Ramai wanita yang bimbang suami mereka tidak merasakan mereka menarik lagi, tetapi apabila mereka menyuarakan kebimbangan ini, mereka sedar bahawa ini tidak benar.

 

Bagaimana Kalau Suami Saya Mahukan Seks Sedangkan Saya Belum Bersedia?

 

 

 

Adakah Sebarang Tip Tentang Seks Selepas Bersalin?

 

 

 

Sumber: Internet