KelabMama

10+ Rumah Anak Yatim di Negeri Sembilan Dengan Maklumat Lengkap Untuk Dihubungi

rumah anak yatim negeri sembilan

Kredit gambar: Facebook @Merchant logo Pusat latihan akhlak mulia ikhwan

Terdapat banyak rumah anak yatim Negeri Sembilan yang boleh anda kunjungi dan penuhi keperluan mereka sama ada dari segi keperluan harian atau pun melalui jalinan kasih sayang. Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Baqarah ayat 215:

يَسْـَٔلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ ۖ قُلْ مَآ أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍۢ فَلِلْوَٰلِدَيْنِ وَٱلْأَقْرَبِينَ وَٱلْيَتَـٰمَىٰ وَٱلْمَسَـٰكِينِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا۟ مِنْ خَيْرٍۢ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِهِۦ عَلِيمٌۭ

Maksudnya:

“Mereka bertanya kepadamu tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah : “Apa saja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan.” Dan (ingatlah), apa jua yang kamu buat dari jenis-jenis kebaikan, maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui-Nya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya).

Berdasarkan ayat di atas, sebagai seorang hamba Allah yang beriman dan bertakwa, sangatlah diwajibkan kepada kita tentang berbuat kebajikan sesama saudara terutama anak-anak yatim dan fakir miskin.

Apatah lagi, dengan cabaran hidup yang semakin mencengkam jiwa ini, wajar untuk kita sama-sama ambil peduli tentang nasib anak-anak yang sudah kehilangan tempat bermanja dan bergantung hidup.

Oleh itu, berdasarkan kepada keprihatinan ini, Mama Siti mengambil pendekatan untuk memudahkan serta membuka cara buat anda dalam memilih dengan lebih mudah senarai rumah anak yatim yang terdapat di Negeri Sembilan ini.

Jom lihat senarainya di bawah!

Kredit gambar: Google review @Seven By Four

Senarai Rumah Anak Yatim di Negeri Sembilan

#1. Pertubuhan Anak Yatim Darul Aminan (PAYDA)

Ditubuhkan pada 30 November 2005, Pertubuhan Anak Yatim Darul Aminan (PAYDA) ini merupakan sebuah badan kebajikan yang bertanggungjawab dalam menguruskan kebajikan anak-anak yatim di Negeri Sembilan yang berumur dalam lingkungan 3 hingg 17 tahun.

Kesemua penghuni rumah anak yatim ini pula dipilih daripada latar belakang keluarga yang amat memerlukan bantuan dan mereka yang kematian bapa ataupun kematian kedua-duanya sekali.

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#2. Pusat Jagaan Pertubuhan Kebajikan Anak-anak Yatim dan Miskin Negeri Sembilan (Peyakin) – Putera

Kredit gambar: Facebook @Pertubuhan Kebajikan Anak-anak Yatim & Miskin (PEYAKIN) Negeri Sembilan.

Rumah anak yatim PEYAKIN ini pula merupakan badan bukan kerajaan atau NGO yang berdaftar dan ditubuhkan pada awal bulan Mac 2007. Pertubuhan ini juga turut berfungsi untuk memastikan kesemua anak-anak yatim dididik dan diasuh dengan didikan yang sempurna meliputi aspek disiplin, sahsiah dan rohani.

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#3. Rumah Anak Anakku Sayang Ar Rayyan

Kredit gambar: Facebook @Rumah Anak Anakku Sayang Ar Rayyan Seremban

Rumah Anak Anak Ku Sayang Ar Rayyan ini ditubuhkan pada 17 Mac 2008 oleh Ustazah Rayah Binti Abdul Ghani dengan visinya iaitu untuk melahirkan modal insan yang cemerlang dan terbilang dikalangan anak-anak yatim dan miskin agar mereka mampu menyumbang segala ilmu pengetahuan yang dimiliki kepada Agama, bangsa dan negara.

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#4. Pusat Jagaan Anak Yatim dan Miskin Perempuan Mawarku

Kredit gambar: marhaen.my

Diasaskan pada Julai 2018, rumah anak yatim ini diuruskan oleh Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim dan Miskin Perempuan Seremban, Negeri Sembilan.

Di awal penubuhannya, seramai 12 orang penghuni yang terdiri daripada anak yatim atau miskin perempuan telah diambil untuk dijaga dan dididik di bawah pengurusan rumah kebajikan yang telah diasaskan oleh para sahabat yang mencintai kerja kebajikan dan kemasyarakatan.

Bagi anda yang ingin mengunjungi atau memberi apa-apa sumbangan boleh hubungi pusat kebajikan ini seperti maklumat yang tertera di bawah.

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#5. Pusat Jagaan Anak Yatim Walidaina

Kredit gambar: Facebook @Pusat Jagaan Anak-anak Yatim Walidaina

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#6. Pusat Jagaan Anak Yatim Kausar Ns

Kredit gambar: Pusat Jagaan Anak Yatim Kausar Ns

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#7. Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Dan Miskin (PKAYMS)

Kredit gambar: Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Dan Miskin Semarak

Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Dan Miskin Semarak PKAYMS ini telah ditubuhkan pada 21 Jun 2008 serta didaftarkan pada 10 November 2008 dengan nombor sijil pendaftarannta adalah 1930-08-NS3.

Pertubuhan ini dinaungi oleh Haji Abd Rahim Bin Haji Yaakub dan dibantu oleh Haji Ramlan Bin Giman serta beberapa individu yang lain.

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#8. Pertubuhan Kebajikan Kanak-kanak Seremban

Kredit gambar: Google review @C Lam

Bagi anda yang mencari rumah anak yatim bukan Islam, boleh cuba mengunjungi rumah anak yatim ini.

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#9. Pertubuhan Kebajikan Kanak-Kanak Nanthisar

Kredit gambar: Facebook @Pertubuhan Kebajikan Kanak-Kanak Nanthisar

Selain Pertubuhan Kebajikan Kanak-kanak Seremban yang bukan Islam, anda juga boleh jadikan Pertubuhan Kebajikan Kanak-Kanak Nanthisar sebagai pilihan lain untuk membuat sebarang sumbangan atau aktiviti kemasyarakatan.

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#10. Anak Yatim & Miskin Murad Foundation (Lelaki)

Yayasan Murad telah ditubuhkan dan didaftarkan di bawah Pendaftar Syarikat Malaysia pada 27 Januari 1988 sebagai Yayasan Terhad melalui Jaminan di mana ia berfungsi sebagai sebuah organisasi yang tidak menguntungkan.

Skop-skop kerja pertubuhan ini meliputi aktiviti amal termasuk penyelidikan dan pembangunan yang tidak menguntungkan serta sumbangan dalam pendidikan untuk kebaikan negara.

Alamat:

No. telefon:

#11. Pertubuhan Baitul Mahabbah

Kredit gambar: Facebook @Pusat Jagaan Baitul Mahabbah

Rumah anak yatim di Negeri Sembilan dengan nombor pendafatarn PPM-004-05-01112011 merupakan sebuah pertubuhan dan badan bukan kerajaan (NGO) yang diluluskan pendaftarannya pada 11 Januari 2011.

Pertubuhan ini dibina dengan niat yang bermatlamat menaungi dan membela kebajikan dan pendidikan kepada anak-anak yang terdiri daripada golongan anak yatim, fakir miskin, ibu tunggal, warga emas, golongan istimewa dan golongan yang layak menerima zakat (8 asnaf zakat).

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#12. Rumah Kanak-Kanak, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Rembau, Negeri Sembilan

Kredit gambar: Facebook @Kedai Melissa HQ

Rumah Kanak-Kanak di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat merupakan institusi Tempat Selamat bagi pemeliharaan dan perlindungan kanak-kanak yang ditubuhkan atau ditetapkan di bawah seksyen 54 (tempat selamat) Akta Kanak-Kanak 2001.

Objektif penubuhannya adalah untuk memberi jagaan gantian kepada kanak-kanak disamping menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan fizikal, emosi serta mental yang sihat dalam suasana kekeluargaan yang harmoni.

Alamat:

No. telefon:

#13. Pertubuhan Anak Yatim Al-Khair, Seremban

Kredit gambar: Google review @Amirole Lahai

Pertubuhan ini dibangunkan bertujuan untuk memelihara, mendidik, mengasuh serta memajukan anak-anak yatim dan anak-anak miskin dalam Negeri Sembilan.

Selain itu, pertubuhan ini juga turut membina, membeli atau menyewa premis, bangunan atau kompleks bagi menempatkan anak-anak yatim dan juga anak-anak miskin.

Alamat:

No. telefon:

Facebook/Website:

#14. Pusat Latihan Akhlak Mulia Ikhwan

Kredit gambar: Google review @Media Timur

Alamat:

No. telefon:

Semoga dengan perkongsian senarai rumah anak yatim di Negeri Sembilan ini sedikit sebanyak dapat membantu memberi anda maklumat yang diperlukan dan semoga dengan asbab perkongsian ini juga kita sama-sama beroleh kebaikannya, InsyaAllah!


Bagi anda yang tinggal atau ingin mencari rumah anak yatim di kawasan lain, boleh dapatkan senarainya di SINI!