KelabMama

Risau Ruam Panas Bayi? Ini Cara Merawatnya!

Kredit Foto: Adobe Stock

Ruam panas bayi boleh muncul secara tiba-tiba dan selalu buatkan kita bimbang, tapi sebenarnya ia adalah keadaan yang normal. Bayi mempunyai kulit yang halus dan lebih cenderung mendapat ruam panas berbanding orang dewasa.

Ruam panas yang disebut oleh beberapa orang sebagai miliaria atau ‘ruam peluh’ yang berlaku setelah kulit menjadi terlalu panas. Ruam ini boleh terasa gatal, tak selesa dan ada yang menyebabkan sehingga berdarah!

Ayuh Ketahui Apa Itu Ruam Panas

Kredit Foto: Adobe Stock

“Aduh, kenapa kulit merah merah dan gatal ni?” Kalau Mama nak tahu, ruam panas ini datang dalam keadaan seperti lebam kecil yang dikelilingi oleh kulit merah. Hal ini selalunya terjadi pada bahagian tubuh yang sedang berpakaian seperti punggung, perut, leher, dada atas, pangkal paha atau ketiak. Ianya akan menjadi lebih baik apabila cuaca lebih sejuk. 

Sebenarnya, ruam panas selalu terjadi dalam keadaan panas dan lembap. Ianya paling biasa terkena pada bayi. Selain itu, orang yang aktif, bayi yang baru lahir di inkubator dan orang yang sedang tidur atau demam juga sering terkena dengan ruam panas!

Apakah Punca-Punca Bayi Boleh Terkena Dengan Ruam Panas?

Kredit Foto: Adobe Stock

Mama pernah tengok bayi dalam keadaan tak selesa? Selalunya bayi yang mengalami ruam panas akan menangis sebagai signal untuk memberitahu Mama Papanya yang dia berada dalam keadaan yang tak selesa. Bayi cenderung mendapat ruam panas kerana beberapa sebab:

3 Jenis-Jenis Ruam Panas Bayi!

Ruam panas atau miliaria berlaku apabila kulit memerangkap peluh. Jadi, peluh inilah yang merangsangkan lapisan luar kulit dan menyebabkan ruam! 

Kredit Foto: Adobe Stock

Mengikut doktor, terdapat tiga jenis ruam panas:

1) Miliaria Ruba

Ruam ini adalah jenis ruam panas yang paling biasa. Ruam jenis ini berlaku apabila terdapat penyumbatan pada kelenjar peluh di dekat permukaan kulit, atau epidermis dan lapisan kulit kedua atau dermis. Ia menyebabkan lebam, perubahan warna seperti kemerahan, dan gatal.

2) Miliaria Crystallina

Ruam ini adalah bentuk ruam panas yang lebih teruk. Ia berlaku apabila terdapat penyumbatan pada kelenjar peluh di epidermis. Ruam panas jenis ini boleh menyebabkan nanah kecil.

3) Miliaria Profunda

Ruam panas ini adalah jenis ruam panas yang paling teruk, tetapi jarang sekali berlaku. Apabila peluh di dermis masuk ke dalam dermis, ia boleh menyebabkan pembakaran dan pembakaran yang kuat. Bayi dengan miliaria profunda juga mungkin mengalami tanda-tanda keletihan panas. 

Ruam panas mampu menyebabkan kemerahan dan kemerahan ini mungkin lebih mudah dilihat pada kulit terang dan lebih sukar dilihat pada kulit gelap. 

Tanda-Tanda Ruam Panas Yang Boleh Dikenal Pasti

Kredit Foto: Adobe Stock

Secara umum, ruam panas sering kelihatan merah dan ada juga yang berbentuk bisul atau nanah air berukuran pin kecil di kawasan kulit yang luas. Tetapi, disebabkan ruam panas ini mempunyai pelbagai jenis, tanda-tanda adalah sedikit berbeza.

Cara-Cara Merawat Ruam Panas Yang Boleh Melegakan Kemerahan Dan Kegatalan Kulit

Kalau Mama nak tahu, biasanya ruam panas hilang sendiri dalam beberapa hari tanpa rawatan. Tapi ada beberapa cara untuk membantu bayi untuk lebih selesa dan segerakan proses penyembuhan.

Kredit Foto: Adobe Stock

Untuk ruam panas atau ruam yang tak hilang sendiri, doktor mungkin menetapkan krim steroid untuk mempercepat penyembuhan. Dalam kes yang jarang berlaku, ruam panas boleh dijangkiti, terutamanya jika bayi menggaru. Ruam panas yang dijangkiti boleh menyebabkan demam dan tanda-tanda penyakit lain.

Sekiranya bayi mengalami demam atau kelihatan sakit, berjumpa doktor. Mereka mungkin memerlukan antibiotik untuk membersihkan jangkitan bakteria.

Ruam Panas Boleh Dicegah Dengan Beberapa Langkah:

Kredit Foto: Adobe Stock

Untuk mengurangkan risiko ruam panas pada bayi, Mama boleh cuba beberapa perkara ini.

Jangan risau Mama dan Papa, ruam panas biasanya tak berbahaya. Tapi, ini boleh menjadi tanda bahawa bayi berada dalam keadaan yang terlalu panas. 

Panas berlebihan boleh menyebabkan sejumlah masalah kesihatan yang serius tau, jadi penting untuk memperhatikan tanda-tanda ini dan memindahkan bayi ke tempat yang lebih sejuk. 

Sekiranya ruam tak hilang sendiri dalam beberapa hari, jika bayi kelihatan sangat tak selesa, atau jika ruam mula merebak, cepat cepat bawa bayi berjumpa dengan doktor untuk dapatkan rawatan seperti ubat berbentuk krim.

Semoga membantu!

BACA JUGA EKZEMA BAYI – TIPS PENJAGAAN & CARA MERAWATNYA

Pesan Mama Siti

Ruam panas bayi memang perkara yang biasa terjadi di kalangan bayi. Kita sebagai Mama Papa kena sentiasa awasi keadaan si manja kerana ruam panas ini akan buatkan si manja selalu merengek kerana kurang selesa. Jika ini berlarutan Mama Siti nasihatkan teruslah berjumpa doktor. Sekurang-kurangnya doktor boleh beri ubat sapu yang sesuai untuk kurangkan dan hilangkan ruam panas si manja.