KelabMama

Istimewa: 5 Restoran Yang Dikendalikan Oleh Orang Kelainan Upaya (OKU) di Sekitar Lembah Klang

Daripada masalah pendengaran kepada cabaran intelek, mereka adalah kumpulan orang kelainan upaya (OKU) yang mampu melakukan lebih daripada jangkaan yang dihadkan masyarakat.

Pelbagai restoran dan kafe yang dikendalikan oleh orang kelainan upaya (OKU) telah muncul di seluruh Malaysia dengan sokongan berpandu dan latihan langsung oleh beberapa organisasi.

Mereka didorong oleh niat murni bagi menyediakan latihan kemahiran, mencipta peluang pekerjaan yang tidak berat sebelah, dan pelajaran keusahawanan perniagaan untuk meningkatkan kehidupan mereka dan memupuk harapan, dan maruah.

Di sekitar kota raya terutamanya, memang banyak terdapat restoran, kafe dan bakery yang diuruskan oleh golongan OKU.

Walaupun tidak secara dikategorikan sebagai ‘kedai makan’, Mama Siti juga akan senaraikan satu kedai roti kerana ia memang betul-betul menarik!

Mereka ini sebenarnya lebih berkemampuan untuk menjalankan perniagaan mereka sendiri dan bersaing dengan sesama perniagaan yang diterajui bukan OKU dalam industri makanan. Mari Mama Siti kongsikan.

5 Restoran Orang Kelainan Upaya (OKU)

1. DIB Restaurant, Selangor

Kredit gambar: Instagram @qiangtuocao

Alamat: Jalan SS25/2, Taman Bukit Emas 47301 Petaling Jaya, Selangor
No. Tel: +6019 261 9920

Memulakan operasi pada tahun 2011, Restoran DIB yang dinamakan semula baru-baru ini – yang bermaksud Orang Kurang Upaya dalam Perniagaan (pernah dipanggil Pekak dalam Perniagaan) dikendalikan oleh 95% kakitangan bermasalah pendengaran.

Ia diasaskan oleh Dr Allen Teh, diilhamkan oleh lima pekerja pekak yang pernah diurusnya di kedai KFC yang dikendalikan oleh orang pekak yang pertama. Pengguna kerusi roda juga akan mendapati pertubuhan ini mudah untuk dilalui.

Terletak di tingkat pertama Menara Gamuda, dengan pilihan tempat duduk dalam taman, pelbagai jenis hidangan gastronomi barat dan tempatan disediakan seperti Salmon steak aglio, burger fillet ikan, nasi ayam kung pao dan nasi goreng kampung.

2. Autism Cafe Project, Selangor

Kredit gambar: Instagram @autismcafeproject

Alamat: LG12 DaMen Mall, Jalan Kewajipan, USJ1, 47600 Subang Jaya, Selangor
No. Tel: +6012 349 0813

Projek Kafe Autisme seperti namanya – sebuah kedai makan yang dikendalikan oleh belia autistik. Dibentuk oleh keprihatinan seorang bapa terhadap masa depan anak autistiknya.

Kebanyakan kakitangan mereka adalah lelaki berumur antara 18 hingga 25 tahun (kerana lelaki empat kali lebih berkemungkinan untuk didiagnosis dengan autisme berbanding perempuan) beroperasi di dapur dan di hadapan rumah, pengasas dan seorang lagi sukarelawan sentiasa ada untuk mengawasi mereka.

Kafe ini juga telah memperuntukkan ruang untuk individu autistik untuk mempamerkan bakat mereka.

Disini, Mama berpeluang untuk merasai pelbagai jenis makanan manis seperti kek batik, kuih ketayap, ondeh-ondeh, kek pisang dan blueberry cheesecake.

Perlu diingat bahawa perkhidmatan katering mereka adalah sumber pendapatan utama, jadi jangan ragu untuk mencubanya dengan sekurang-kurangnya satu minggu notis awal.

2. I’m Possible Cafe, Selangor

Kredit gambar: Intagram- unitedvoice_malaysia

Alamat: 603 Jalan 17/12 Seksyen 17, 46400 Petaling Jaya, Selangor
No. Tel: +6011 5402 2782

I’mPossible Cafe ialah inisiatif sosial yang diperkenalkan oleh United Voice, organisasi pertama di Malaysia yang diterajui oleh golongan kurang upaya pembelajaran.

Ianya memperjuangkan kemungkinan dan advokasi diri dengan kakitangan yang komited mempelajari perkhidmatan pelanggan, penyediaan makanan, membuat kopi, dan mengendalikan daftar tunai.

Malah ruang di dalam kedai makan didedikasikan untuk mempamerkan lukisan bersama-sama dengan anyaman atau jahitan hasil ciptaan artis berbakat mereka.

Selain menghidangkan kopi dan teh, aroma pelbagai roti yang baru dibakar dalam ketuhar, seperti pastri, biskut, tart dan kek. Hidangan yang menggoda ini termasuk cinnamon rolls dan pelbagai jenis hidangan!

3. Kafe Basikal Tua, Selangor

Kredit gambar: Instagram @kafebasikaltua

Alamat: Lokasi akan diberi selepas tempahan disahkan
No. Tel: +6011 6170 8502

Mama boleh rehatka diri dan ‘lari’ sebentar dari dunia metropolis yang sibuk dengan melangkahkan kaki ke oasis yang mempesonakan yang dinaungi oleh bumbung pokok yang rimbun dan kehijauan yang indah di kafe ini.

Dengar nama sahaja sudah terasa suasana klasik dan tenangnya bukan?

Kafe Basikal Tua menawarkan pakej makan tengah hari ‘3-course meal’ yang terdiri daripada ubi kayu sambal bilis dan air kelapa segar sebagai permulaan; nasi kerabu, nasi ganja, nasi lamuni, kerabu udang bee hoon, atau mi kari utara sebagai pilihan hidangan utama; dan sepinggan penuh buahan bermusim, atau ais krim sejuk sebagai pencuci mulut.

Minuman percuma ‘iced lemon tea’ yang menyegarkan juga tersedia untuk menghilangkan dahaga. Mereka melayani sekitar enam hingga 20 tetamu sahaja pada satu masa.

Jadi, adalah dinasihatkan untuk membuat tempahan terlebih dahulu melalui WhatsApp sebelum muncul kerana pelanggan walk-in tidak dibenarkan.

4. Bake With Dignity, Kuala Lumpur

Kredit gambar: Instagram @bakewdignity

Alamat: A2-126 Ground Floor, Leisure Commerce Square, Bandar Sunway, 46150 Petaling Jaya, Selangor
No. Tel: +6010 288 1203

Bake with Dignity merupakan satu inisiatif pekerjaan yang beroperasi di bawah Dignity & Services. Ia ditubuhkan pada tahun 1991 oleh pengasas bersama Pang Hin Yue dan Marina Lim kerana anak mereka yang kurang upaya dalam pembelajaran.

Dengan pelbagai ragam yang berlaku di ruang dapur mereka, para pekerja yang bersemangat ini bekerja di bawah pengawasan sukarelawan untuk menyelesaikan tugas mereka seperti memasak dan menghidang, yang lebih fokuskan kepada katering untuk syarikat.

Jadual dengan kuantiti yang berbeza dalam lajur telah dibuat untuk memudahkan mereka menjalankan tugas dengan baik.

Kedai roti ini juga mempunyai menu yang pelbagai, dan berikut adalah beberapa jenis roti dan dessert yang boleh didapati di kedai mereka:

Tidak dilupakan juga beberapa menu lain seperti:

Rupa-rupanya mereka bukanlah kurang upaya, tetapi ada bakat lain yang kita boleh katakan sama hebat kalau bukan lebih hebat dari kita!

Sebab itu mereka digelar istimewa! Bagi Mama Papa yang dikurniakan anak istimewa, jangan kecewa, jangan sedih kerana bakat mereka yang sebenarnya masih belum dicungkil lagi.

Mana tahu anak Mama pula yang bakal jadi big boss kepada restoran yang dikendalikan orang kelainan upaya (OKU) suatu hari nanti?


Jom menjamu selera di antara restoran dan kafe menarik yang lain di SINI.