KelabMama

Fahami Punca & Solusi Terbaik Bagi Mengatasi Masalah Ruam Lampin Bayi

Kredit gambar: Shutterstock

“Mak, kenapa Aisy asyik merengek je dari pagi tadi? Tidur pun kejap-kejap je padahal Ana dah bagi susu ikut masa. Stress nye Ana!” – Farhana

“Cuba kau tengok lampin si Aisy tu dah penuh ke belum. Entah-entah dia tak selesa kot.” – Mak

“Maakkkk… Punggung Aisy naik ruam merah. Celah paha pun sama. Macam mana ni mak? Kesian Aisy patutlah menangis je dari tadi.”- Farhana

“Haa… Ni mesti kau lambat tukar ni. Kesian dekat anak tu dah naik ruam lampin tu. Pedih tau tak. Ingat lampin tu paling lambat 3, 4 jam dah sepatutnya tukar. Kena rajin check dan rajin tukar. Dah cepat pergi farmasi beli ubat/krim untuk ruam lampin tu”- Mak

Kredit gambar: Shutterstock

Pernah tak Mama hadapi masalah seperti di atas? Jika ya, jangan risau kerana hampir 45% ibu-ibu di luar sana pernah mengalami situasi ini terutamanya mereka yang pertama kali bergelar ibu.

Ruam lampin bukanlah sejenis penyakit yang merbahaya, tetapi jika ia tidak diberikan rawatan dari awal, bayi Mama mungkin akan mengalami kesan yang lebih serius. Tolong beri perhatian ya Mama semua.

Kredit gambar: Shutterstock

Mama Siti faham, tak semua memiliki ilmu dan kemahiran keibubapaan yang sempurna, tetapi, apa yang penting dan boleh dilakukan adalah persiapkan diri Mama dengan tips dan petua yang terbaik bagi mengatasi masalah ini.

Bayi yang baru lahir lazimnya mempunyai kulit yang sensitif. Jadi, Mama jangan pula terkejut jika si kecil menunjukkan  pelbagai masalah kulit selepas lahir seperti ruam lampin.

Ruam lampin ialah masalah yang biasa dialami bayi dan kanak-kanak yang masih memakai lampin, dan paling kerap bagi bayi dibawah umur 12 bulan. Mama jangan risau kerana ruam lampin biasanya boleh dirawat di rumah sahaja, dan jika Mama menggunakan kaedah yang betul dan ubat yang sesuai, ia akan pulih dengan lebih cepat.

Faktor & Punca Ruam Lampin

Sebelum saya mengulas lebih panjang mengenai rawatan ruam lapin, penting untuk Mommies tahu apakah punca utama terjadinya masalah ini. Ini kerana faktor yang berbeza memerlukan rawatan yang berbeza.

Cara untuk Mencegah atau Mengatasi Masalah Ruam Lampin Bayi

Jika dikaji secara terperinci, punca terjadinya masalah ruam lampin adalah disebabkan oleh lampin bayi itu sendiri. Maka solusi yang terbaik bagi mengatasi masalah ini adalah dengan menguruskan pemakaian lampin si manja dengan baik.

Setuju tak Mama? Apa yang Mama boleh lakukan adalah:

Bagi meringankan beban Mama, suka untuk saya kongsikan satu ‘senjata’ rahsia yang dah lama saya gunakan bagi mengatasi masalah ini, iaitu Bepanthen® Ointment!

Bepanthen®  Ointment – Selamat Tinggal Ruam Lampin!

Kredit gambar: Bepanthen®

Bepanthen® Ointment merupakan krim pelindung yang dirumus khas dengan Provitamin B5 yang membantu proses pembaikan sel seterusnya menggalakkan penyembuhan kulit dari dalam.

Tambahan pula, Bepanthen® Ointment adalah hypoallergenic, tidak mengandungi sebarang bahan pengawet, tanpa bahan pewarna mahupun pewangi tambahan, menjadikannya selamat dan sesuai untuk digunakan pada kulit sensitif bayi. Krim ini juga tidak melekit tau Mama!

Kredit gambar: Bepanthen®

Bepanthen® Ointment turut memenuhi sembilan (9) standard utama bagi merawat dan melindungi bayi daripada ruam lampin. Jadi, ia berfungsi secara dual-action, iaitu menjaga dan melindungi kulit si manja Mama.

Bahkan krim ini juga boleh digunakan untuk merawat puting Mama yang sakit atau merekah akibat sesi penyusuan yang kerap, kulit kering, pecah-pecah dan kecederaan kulit yang ringan.

Pelaburan terhadap Bepanthen® Ointment sememangnya berbaloi. Cukup dengan hanya satu tiub kecil, pelbagai masalah kulit dapat diselesaikan.

Bayi gembira, Mama juga bahagia!

Jadi, tunggu apa lagi? Jom dapatkan Bepanthen® Ointment sekarang dan rasai keajaiban krim pelindung ini terhadap masalah ruam lampin bayi Mama. Dan jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan Bepanthen® Nappy Care Kit secara PERCUMA dengan hanya dua langkah mudah!

Kredit gambar: Bepanthen®

Sertai Kempen #MumsProtectingBums & Dapatkan Bepanthen® Nappy Care Kit Hari Ini!

  1. Kongsikan gambar punggung bayi Mama di ruang komen posting INI.
  2. Tag 2 kawan Mama.
Kredit gambar: Facebook @Motherhood.com.my

Lepas ni Mama tak perlu pening lagi kerana rahsia ini akan selesaikan segalanya. Mama boleh uruskan bayi dengan ceria, ada masa untuk me time dan uruskan keperluan keluarga yang lain. Seronok, bukan?

Untuk maklumat lanjut mengenai kempen #MumsProtectingBums dari Bepanthen®, Mama boleh klik DISINI atau Mama boleh follow Facebook, Instagram, dan laman rasmi Bepanthen® hari ini.