KelabMama

17+ Petua Hilangkan Batuk Budak Paling Berkesan – Mama Boleh Try!

petua hilangkan batuk budak

Kredit gambar: thewell.northwell.edu

Adakah anak Mama sedang mengalami batuk yang berpanjangan? Sebagai ibu bapa, adalah lumrah untuk berasa risau, terutamanya semasa musim selesema dan demam sekarang ini.

Tambah-tambah lagi kalau batuk berpanjangan yang tak nak tunjuk tanda baik!

Oleh kerana Mama sedang dalam kerisauan, dan mencari cara untuk pulihkan kesihatan anak yang tersayang, dalam artikel kali ini, Mama Siti nak membawa Mama semua meneroka 17 penawar rumah sebagai petua hilangkan batuk budak yang boleh Mama cuba dengan mudah untuk membantu meringankan kesakitan anak anda.

Bermula dari menaikkan kepala mereka hingga mencuba manfaat madu, Mama boleh lakukan semua langkah di bawah ini untuk redakan batuk mereka dengan selamat. Jom lihat!

Petua Hilangkan Batuk Budak

Kredit gambar: www.sog.com.sg

#1. Meninggikan Kepala Mereka

Jika anak Mama berusia lebih daripada 1 tahun, gunakan bantal untuk meninggikan kepala mereka. Ini bertujuan untuk membantu anak Mama bernafas dengan lebih mudah semasa mereka tidur.

#2. Petua Hilangkan Batuk Budak dengan Membuat Pengewapan

Ubah bilik mandi Mama menjadi bilik wap dengan menyalakan pancuran air panas. Luangkan 15 minit di dalam wap dengan anak anda sebelum tidur dan pada waktu pagi untuk membantu meredakan kesesakan dada dan hidung.

#3. Menggunakan Humidifier

Kredit gambar: www.nona.my

Pasang humidifier sepanjang malam untuk menjaga saluran pernafasan anak Mama agar ia tetap bersih dan lembap. Pertimbangkan untuk menggunakan humidifier yang berkesan.

#4. NoseFrida

Selepas berwap, Mama boleh gunakan penyedut hidung NoseFrida untuk membersihkan lendir dari sinus anak anda. Meskipun mungkin kelihatan tidak popular, peranti ini dipuji kerana keberkesanannya menghilangkan sinus yang ada.

#5. Petua Hilangkan Batuk Budak dengan Membersihkan Hidung

Semburkan larutan saline di dalam hidung anak Mama beberapa kali sehari untuk menjaga hidung mereka tetap bersih.

#6. Cuba Madu dan Lemon

Kredit gambar: www.toplinemd.com

Campuran madu dan lemon dapat melegakan batuk pada waktu malam. Berikan anak Mama satu sudu sebelum tidur atau campurkannya dengan air suam atau teh tanpa kafein.

#7. Katakan Ya kepada Gula-gula

Gula-gula keras bebas gula sangat sesuai untuk kanak-kanak yang berusia lebih dari 5 tahun di mana ia boleh memberikan beberapa kelegaan untuk meredakan batuk. Walau bagaimanapun, Mama perlu elakkan memberikan gula-gula keras kepada kanak-kanak di bawah usia 5 tahun.

#8. Gunakan Vicks VapoRub di Dada

Untuk kanak-kanak berusia lebih dari 2 tahun, Mama boleh urutkan Vicks VapoRub pada dada mereka untuk mengurangkan batuk dan memberikan keselesaan sepanjang malam.

#9. Cuba Gosok Vicks VapoRub di Kaki

Kredit gambar: www.unitypoint.org

Ada yang menyatakan dengan menggosokkan Vicks VapoRub pada tapak kaki anak juga berupaya untuk menyembuhkan batuk. Mama boleh cuba petua mudah ini!

#10. Petua Hilangkan Batuk Budak dengan Menggalakkan Anak Minum Air Banyak

Pastikan anak Mama sentiasa minum untuk membantu mencairkan lendir. Elakkan daripada memberi jus oren, kerana ia boleh menyebabkan iritasi pada tekak yang sakit.

#11. Jangan Takut dengan Susu

Berlawanan dengan kepercayaan umum, susu tidak meningkatkan pengeluaran lendir. Jika anak Mama menyukainya, susu boleh menjadi sumber hidrasi yang baik dan vitamin D yang memperkukuh sistem imun.

#12. Petua Hilangkan Batuk Budak dengan Menyajikan Sup Ayam

Kredit gambar: www.healthylittlefoodies.com

Kajian menunjukkan bahawa sup ayam dapat melegakan batuk dan melegakan tekak yang sakit, sama ada yang dibuat sendiri atau dari tin. Mama pakar memasak kan? Bolehlah cuba resepi yang juga berkesan ini!

#13. Kumur dengan Air Garam

Air garam yang hangat boleh membantu meredakan batuk. Berikan anak berkumur dengan satu sudu garam dalam segelas air suam. Petua ini sangat mujarab tau Mama!

#14. Bersihkan

Jika batuknya kering dan serak, pertimbangkan untuk menghilangkan iritasi seperti pewangi, penyejuk bilik, dan alergen dari rumah Mama.

#15. Petua Hilangkan Batuk Budak dengan Membawa Mereka Keluar Sebentar

Untuk croup, yang ditandai dengan batuk yang seperti menggonggong, udara malam yang sejuk dapat memberikan manfaat dan melegakan. Bawa anak anda ke luar atau duduk bersantai di tingkap yang terbuka untuk meredakan batuk mereka.

#16. Pelega Tekak

Kredit gambar: awaken-health.com

Lozenges boleh melegakan tekak yang sakit akibat batuk berterusan. Pelega tekak Strepsils sesuai untuk kanak-kanak berusia lebih dari 6 tahun dan memberikan kelegaan sambil memerangi bakteria berbahaya.

#17. Syrup Batuk untuk 6 Tahun ke Atas

Untuk kanak-kanak berusia 6 tahun ke atas, pertimbangkan syrup batuk seperti DURO-TUSS Expectorant Cough Liquid. Ia membantu memecahkan lendir dan mungkin menyebabkan mengantuk sedikit, membantu rehat.

Kesemua 17 penawar batuk rumah ini memberikan pelbagai pilihan kepada ibu bapa untuk dicuba dan membantu meringankan kesakitan anak-anak mereka. Ingatlah, jika simptom berterusan atau bertambah buruk, Mama perlu berunding dengan pakar kesihatan untuk nasihat yang bersesuaian.


Selain perkongsian mengenai petua hilangkan batuk anak di atas, Mama boleh dapatkan pelbagai lagi info dan tips menarik yang lain di SINI!


Penafian: Sebarang maklumat, informasi serta perkongsian pakar yang terdapat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan daripada pihak KelabMama. Untuk sebarang kebimbangan berkaitan kesihatan, anda dinasihatkan untuk berunding dengan pakar kesihatan atau pengamal perubatan sah.