KelabMama

PERSEDIAAN UNTUK SI KECIL BERPUASA

Penyampaian maklumat yang betul, memberi motivasi dan mempraktikkan hidangan sahur dan berbuka yang berkhasiat adalah lebih baik daripada memberi ganjaran wang kepada anak-anak yang baru belajar berpuasa. Pemahaman ibadat puasa di kalangan anak-anak bermula dengan inisiatif ibu bapa masing-masing. Antara lain, mereka perlu didedahkan dengan cerita yang berkaitan tuntutan agama dan kelebihan amalan itu sendiri sejak mereka mencecah usia tujuh tahun. Langkah seterusnya adalah motivasi.

 

AJAK BERSAHUR

Sememangnya, mengejutkan anak-anak supaya bangkit daripada tidur pada awal pagi bukan sesuatu yang mudah. Apatah lagi hendak menyuruh mereka makan pada waktu tersebut. Walau apa pun caranya untuk membuatkan mereka bergerak dari atas katil ke meja makan, perkara paling utama adalah penyediaan diet yang seimbang. Sama seperti apa yang kita inginkan pada waktu berbuka puasa, hidangan sahur juga perlu disertai karbohidrat kompleks dan pilihan protein seperti daging, ayam, ikan atau telur.

 

Tip Makanan Untuk Menggalakkan Si Kecil Sahur Dengan Berselera :

 

BERBUKA DENGAN SAJIAN YANG SIHAT

Apabila tiba waktu berbuka, terdapat tanggapan tentang keperluan pengambilan makanan yang manis-manis belaka. Walaupun masyarakat kita mengaitkan gula sebagai pembekal tenaga segera, bukan bermakna ia perlu diambil secara keterlaluan. Cukuplah dengan kurma dan jus buah. Terpulang kepada ibu bapa dan anak-anak itu sendiri sama ada hendak menyambung makan malam selepas sembahyang Maghrib, Isyak dan tarawih.