KelabMama

3 PERKARA UTAMA MAMA HARAP MAK AYAH KITA LEBIH MEMAHAMI

Sebagai ibu bapa baru, tak dinafikan yang banyak sangat perkara yang anda tak tahu dan masih kekok. Siapa yang banyak tolong kita kalau bukan mak ayah sendiri kan? Tapi, sepanjang proses menjaga anak kita yang baru lahir tu, apa yang Mama harap sangat mak ayah kita lebih memahami.

  1. Dulu VS Sekarang

Tak dinafikan, apa yang mereka amalkan sewaktu menjaga kita sejak lahir masih boleh digunakan hingga ke hari ini. Senang cakap, hampir semua amalan nenek moyang kita harus dilakukan dan sentiasa menjadi nasihat dan tips yang utama.

Tapi Mak, tu zaman Mak dulu. Bukan orang taknak guna, cuma sekarang dah ada lebih banyak alternatif lain untuk jaga anak orang Mak.”

Bukan nak melawan atau bersikap biadab, tapi sekarang informasi dekat hujung jari je. Taip je tips, soalan atau keraguan dekat internet, banyak sangat info yang kita boleh dapat. Contohnya bukak je Kelab Mama, taip satu perkataan je dah boleh dapat informasi tentang kehamilan, pengasuh, berpantang dan sebagainya.

Keadaan persekitaran sekarang dah tak sama macam dulu. Persekitaran sekarang lebih kotor dan tercemar. Jadi tak hairan lah ramai yang mudah jatuh sakit. Bayi yang baru lahir pula sangat sensitif keadaannya.

Kalau boleh kita nak sangat Atok Nenek, Makcik semua kalau tak sihat atau baru pulih, untuk tidak mendekati bayi kita. Bukan nak kedekut, tapi kalau pelawat tak sihat datang tengok, cium, pegang bayi kita, takut anak kita berjangkit. Kan ada je kes bayi kena jangkitan kulit sebab ada pelawat yang tak sihat. Kesian bayi tu.

Jadi sebagai Mama baru ni, mesti ada masa kita harap sangat Atok dan Nenek anak kita tu memahami perkara macam ni. Nanti kita sendiri susah hati.

  1. Emosi tak stabil

Semua orang yang melangkah ke satu fasa baru dalam kehidupan mesti akan lalui perubahan emosi. Mama pun mesti ambil masa nak biasakan dengan kehadiran orang baru. Dengan tak cukup tidur, badan masih tak sihat sepenuhnya, pasti akan memberi kesan pada emosi kita. Sepanjang proses tu, mesti Mama ada tertinggi suara sedikit, tersalah cakap atau kurang layanan terhadap Mak Ayah kita. Tapi, kita tak maksudkan apa yang kita cakap tu.

Selain itu, kalau Mak Ayah nampak anak awak ni sering murung dan menangis dengan situasi yang baru, Mak Ayah tolong beri sokongan sepenuhnya. Saya mungkin tertekan dengan keadaan baru macam ni, jadi sokongan, pelukan dan kata-kata positif dari Mak Ayah amat saya perlukan.

  1. Tolong jangan bandingkan

Mak Ayah, keadaan dah banyak berubah dengan zaman dulu. Walaupun perbandingan itu satu perkara yang sihat, tapi bukan dalam situasi macam ni. Saya harap sangat Mak Ayah tak bandingkan saya mahupun anak saya dengan orang lain.

Keadaan semua orang berbeza Mak, Ayah. Kemampuan saya dengan dia tu tak sama.

Eh, anak kamu ni asyik nangis je. Mak pegang, nangis je. Haritu Mak pegang anak si Maya tu okay je dia. Macam susah nak dengan orang je anak kamu ni.”

Bayi semua berbeza Mak. Kalau ada anak yang kedua nanti pun, mesti berbeza dengan anak sulung saya ni. Saya dengan adik saya dulu pun berbeza kan Mak.

Mama mesti lagi tertekan kalau sering kali dibandingkan macam ni dengan Mak Ayah sendiri kan. Takde niat untuk bersikap biadab atau mengguris hati Mak Ayah kita, tapi ada sesetengah perkara kita berharap sangat mereka lebih memahami.

Apa yang anda boleh buat?

Masa anda bertiga je dengan Mak Ayah anda, beritahu mereka apa yang anda rasa. Luahkan segala perasaan dan tekanan yang anda hadapi. Tapi anda harus gunakan bahasa yang sopan dan mudah. Terangkan kepada mereka satu persatu. Mudah-mudahan Mak Ayah lebih memahami dan juga tidak terasa hati.