KelabMama

Peranakan Jatuh – Ini Punca & Kesannya!

Organ peranakan jatuh (JOP) atau lebih dikenali sebagai rahim jatuh biasa berlaku dalam kalangan wanita. Dianggarkan, hampir separuh daripada wanita yang pernah melahirkan anak mengalaminya atas pelbagai faktor penyebab.

Bukan saja terjadi kepada ibu yang sudah melahirkan anak, wanita yang belum berkahwin tidak terkecuali daripada mengalami masalah itu terutama dalam kalangan individu lasak dan sering melakukan kerja berat.

Atas pelbagai faktor, ramai penghidapnya enggan bertemu doktor atau bidan terlatih kerana malu atau bimbang dengan prosedur rawatan dilakukan itu mungkin menyakitkan. Masalah itu berlaku apabila ligamen dan otot pada bahagian pelvis (pinggul) menjadi lemah atau rosak dan tak boleh menampung organ pada bahagian berkenaan.

Apabila ini berlaku, rahim akan jatuh keluar faraj, pundi kencing pula menonjol ke bahagian dinding faraj dan usus besar menonjol ke arah belakang faraj. Walaupun tak mengancam nyawa, ia mendatangkan rasa tak selesa dan berkemungkinan penderitaan emosi.

JENIS JOP (PERANAKAN JATUH)

BAHAGIAN ATAS/BUMBUNG FARAJ

BAHAGIAN HADAPAN

Pundi air kencing jatuh ke dalam faraj. Ia akan menolak dinding faraj ke hadapan yang menonjol seperti satu benjolan. Kebiasaannya pundi dan salur kencing akan jatuh sekali (Cystourethrocele) dan paling biasa berlaku pada wanita.

BAHAGIAN BELAKANG FARAJ

Sebahagian daripada usus kecil yang mengisi ruang antara rahim dan faraj boleh jatuh di kawasan antara faraj dan bahagian akhir usus besar (rektum). Jika rektum pula yang jatuh, ia akan membentuk satu benjolan di belakang faraj berhampiran dengan dubur yang dipanggil rektosele.

Kemungkinan besar kedua-dua keadaan ini boleh berlaku serentak dan harus diperiksa secara menyeluruh. Ini amat penting kerana jika tidak dikenal pasti, ia boleh meningkatkan kesengsaraan pesakit.

PUNCA

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan otot dan ligamen pelvis menjadi lemah antaranya kehamilan, bersalin, usia, menopaus, obesiti, ketumbuhan seperti fibroid yang besar, batuk atau sembelit kronik. Punca lain termasuk mengangkat bebanan yang berat, keturunan, menjalani pembedahan pelvis seperti histerektomi, pembetulan pundi kencing dan kerosakan atau kecederaan pada saraf tunjang.

SIMPTOM DAN DIAGNOSIS

Wanita yang mengalami masalah JOP yang sedikit ada kalanya tak merasai sebarang simptom atau ketidakselesaan. Sekiranya pundi kencing yang jatuh, ia mungkin mengakibatkan wanita sukar mengawal kencing, kerap kencing atau kencing tidak puas. Apabila usus kecil atau besar yang jatuh, ia mungkin mengakibatkan sembelit, rasa tidak puas buang air besar sehingga kadangkala terpaksa memasukkan jari untuk mengeluarkan najis. Organ rahim jatuh pula menyebabkan wanita berasa seolah-olah ada sesuatu yang berat di celah alat sulitnya. Dalam keadaan yang teruk apabila rahim jatuh keseluruhannya, ia boleh menyebabkan luka, berdarah dan jangkitan kuman.

ANTARA LANGKAH PENCEGAHAN:

RAWATAN

Sekiranya  JOP masih di peringkat awal, pesakit akan dirujuk kepada pakar fisioterapi untuk mengajar teknik senaman pelvik. Selain itu, pesari faraj iaitu alat berupa gelang yang terdapat dalam beberapa saiz boleh digunakan untuk mengekang rahim daripada jatuh.

Ia boleh digunakan oleh wanita dari pelbagai peringkat usia reproduktif atau wanita menopaus yang tak boleh atau tak memilih cara pembedahan. Ia mungkin disebabkan wanita itu muda dan masih mahu hamil dan melahirkan anak atau wanita berusia yang tak sihat untuk menjalani pembedahan.

Namun ia perlu diganti setiap tiga atau empat bulan dan pesakit hendaklah berjumpa pakar sakit puan untuk memasang dan menukarnya. Secara amnya, setiap rawatan individu bergantung kepada pelbagai sebab seperti usia, simptom, jenis JOP, perancangan reproduktif dan seksual, tahap kesihatan serta kesannya kepada kehidupan wanita itu.

Rawatan pembedahan menjadi pilihan terakhir bagi menangani JOP. Penghidapnya juga boleh berjumpa bidan terlatih yang mempunyai kemahiran dalam membantu merawat keadaan ini. Kebiasaannya, teknik urutan yang betul sedikit sebanyak mampu membantu dan menangani keadaan ini, namun penerangan daripada doktor diperlukan terlebih dulu.

PUNCA-PUNCA RAHIM TURUN

KESAN AKIBAT PERANAKAN JATUH

TANDA-TANDA SESEORANG WANITA MEMILIKI RAHIM YANG TAK SIHAT

1. Sakit Tumit

Tumit sering berasa sakit, berdenyut dan menyucuk-nyucuk secara tiba-tiba. Rasa ini lebih kerap bila banyak berjalan, berdiri atau mengangkat benda berat serta beban pada perut.

2. Tapak Kaki Mengalami Kesakitan

Tapak kaki berasa sengal ketika memijak lantai dan selain sengal urat pada bahagian berkenaan juga menyucuk-nyucuk dan bisa.

3. Sakit Pinggang

Sering sakit di sekeliling pinggang hingga ke papan punggung dan ke atas urat belikat. Sakit pinggang ini seakan-akan lenguh ketika senggugut tapi ia berlaku ketika anda tidak mengalami haid pun.

4. Sakit Pada Bahagian Ari-Ari

Bahagian bawah perut hingga ke pangkal peha. Rasa sengal dan lenguh pada pangkal paha hingga merebak ke lutut.

5. Kerap Kencing atau Kencing Tak Lawas

Mudah terkencing bila bersin, batuk atau ketawa. Mudah juga dijangkiti dengan penyakit kencing kotor serta rasa ngilu sakit ketika buang air kecil.

6. Sakit Ketika Bersama

Sukar melakukan hubungan suami isteri dan sering merasa sakit pada bahagian ari-ari setiap kali bersetubuh. Perkara ini juga boleh merosakkan hubungan suami isteri.

7. Vagina Mengeluarkan Angin (Kentut)

Vagina sering mengeluarkan angin seperti anda mengeluarkan kentut. Jika kerap mengalami situasi seperti ini, tandanya rahim atau peranakan anda menghadapi masalah  dan vagina kembang.

8. Kerap Kembung Perut

Badan berangin dan sering kembung perut. Badan mudah masuk angin dan perut menyucuk akibat angin dalam rahim dan perut.

9. Miss V ‘Basah’ & Berbau

Vagina berair dan berbau. Berlaku keputihan luar biasa dan salah satu tanda peranakan kembang.

Semoga bermanfaat!

Sumber:  harian metro/ keluarga.my / mingguanwanita.karangkraf.com / hijabnheels

BACA JUGA BENTAN SELEPAS BERSALIN | JENIS-JENIS BENTAN, RAWATAN & PETUA TRADISIONAL

PESAN MAMA SITI

Sebagai wanita yang dah berkahwin mahupun belum berkahwin, kita kena jaga peranakan kita sebaiknya. Sebab tu orang dulu-dulu selalu pesan jangan angkat berat-berat dan bila berpantang tu berpantang betul-betul. Memang masa tu tak rasa tapi akan datang pasti terasa kesannya.

  1. Apa yang dimaksudkan dengan Peranakan Jatuh?

    Organ peranakan jatuh (JOP) atau lebih dikenali sebagai rahim jatuh biasa berlaku dalam kalangan wanita.

  2. Siapa yang berisiko untuk mengalami peranakan jatuh?

    Mama yang sudah melahirkan anak, wanita yang belum berkahwin tidak terkecuali daripada mengalami masalah itu terutama dalam kalangan individu lasak dan sering melakukan kerja berat.

  3. Tanda-tanda rahim tak sihat :

    1) Sakit tumit
    2) Sakit tapak kaki
    3) Sakit pinggang
    4) Sakit pada bahagian ari-ari
    5) Kerap kencing atau kencing tak lawas
    6) Sakit ketika bersama
    7) Kentut vagina
    8) Kerap kembung perut
    9) Miss V basah dan berbau