KelabMama

Misteri Pneumonia ‘Baharu’ Yang Menyerang Kanak-kanak di China! Punca dan Pencegahan

Apa yang kita tahu tentang penyakit pneumonia di China setakat ini? Pada 13 November, Komisi Kesihatan Negara China melaporkan peningkatan penyakit pernafasan dalam sidang media.

Pada hari Ahad, kluster pneumonia tidak berdiagosis pada kanak-kanak di utara China dilaporkan oleh Program Pemantauan Penyakit Memuncul (ProMED), sistem pengawasan yang melaporkan penyebaran global wabak penyakit berjangkit. Tidak jelas sama ada laporan ini bertindih dengan maklumat sidang media.

Menurut laporan ProMED, jangkitan telah merebak di Beijing dan bandar Liaoning di timur laut negara itu, yang berjarak 800km (500 batu).

Pada hari Rabu, WHO meminta China untuk membebaskan maklumat tentang wabak terkini, termasuk “maklumat epidemiologi dan klinikal tambahan, serta hasil ujian makmal dari kluster yang dilaporkan di kalangan kanak-kanak”.

Walaupun angka rasmi mengenai bilangan kes belum tersedia, hospital di Beijing telah mengalami peningkatan pesakit, terutamanya di wad kanak-kanak.

“Satu hospital besar di bandar ini melaporkan bahawa purata setiap hari, mereka melihat kira-kira 1,200 pesakit masuk ke bilik kecemasan mereka,” – lapor Katrina Yu dari Al Jazeera dari Beijing pada hari Khamis.

Namun Adakah ianya suatu penyakit yang berpotensi menjadi pandemik seperti COVID-19, atau bahkan lebih teruk?!

Mari Mama Siti Jelaskan, baca artikel ni sampai habis untuk kesejahteraan keluarga!

Sumber: Al-Jazeera.com

Penyakit Pneumonia di China Yang Tiba-tiba Menyerang

Mengapa Terjadi Wabak Ini di China?

Menurut kenyataan Francois Belloux, pengarah Institut Genetik Universiti College London, berdasarkan maklumat terkini, tiada asas untuk mengesyaki kemunculan patogen baru.

Mycoplasma pneumoniae – patogen yang biasa dan merupakan punca utama kebanyakan kes dan bakteria yang biasanya memberi kesan kepada kanak-kanak yang lebih muda – umumnya tidak membahayakan.

Pihak berkuasa China telah menamakan mycoplasma sebagai salah satu patogen yang berlegar bersama dengan virus pernafasan (RSV) dan SARS-CoV-2, virus yang menyebabkan COVID-19.

Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) telah meminta China untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang corak semasa mikroorganisma ini.

Walaupun kehadiran patogen baru masih tidak mustahil – walaupun telah meneliti pelbagai data – penularan wabak yang sedang berlaku di negara tersebut mungkin disebabkan oleh patogen yang sudah ada tetapi telah mengalami mutasi dengan ciri dan keparahan yang berevolusi.

Apa Itu Pneumonia?

Pneumonia adalah keradangan kantung udara di dalam paru-paru akibat jangkitan kuman, virus atau kulat.

Selalunya menjejaskan kanak-kanak kecil dan orang dewasa yang lebih tua, jangkitan boleh membawa maut. Kematian akibat penyakit itu adalah tertinggi di Asia dan sub-Sahara Afrika, menurut laporan WHO pada 2022.

Gejala cenderung termasuk:

Walaupun penyakit itu menjejaskan paru-paru dan badan seseorang, ia boleh dirawat dengan antibiotik apabila disebabkan oleh bakteria. Tempoh pemulihan biasanya berlangsung dari seminggu hingga sebulan atau lebih.

Langkah Pencegahan Pneumonia

1. Rajin Mencuci Tangan

Rajin mencuci tangan merupakan salah satu cara untuk menjaga diri agar terhindar dari berbagai jenis penyakit termasuk infeksi pneumonia.

Gunakan air dan sabun. Lalu, gosok selama kurang lebih 20 detik. Hindari menyentuh wajah dan mata jika tangan sedang kotor. Bawa Pensanitasi tangan supaya dapat memastikan tangan sentiasa berada dalam keadaan bersih.

2. Berhenti Merokok

Merokok dapat menyakiti paru-paru dan bahkan boleh menimbulkan infeksi pneumonia. Perokok berisiko lebih besar terkena pneumonia yang memberi risiko komplikasi penyakit lainnya. Berhenti merokok dapat membantu paru-paru menjadi lebih kuat dan mampu melawan infeksi paru-paru.

3. Hindari Alkohol

Peminum alkohol akan berisiko lebih besar terkena pneumonia dan komplikasi lainnya. Penyalahgunaan alkohol menyebabkan tubuh tidak mampu melawan infeksi dan menurunkan imuniti badan.

Pakar kesihatan merekomendasikan agar wanita minum tidak lebih dari satu gelas dalam sehari, sedangkan lelaki tidak lebih dari dua gelas sehari.

Untuk yang beragama Islam, kalau anda merupakan seorang peminum, mungkin boleh sudah mula berhenti demi kesihatan yang lebih baik dan memperbaiki dari segi agama.

4. Menjaga Pola Hidup Sehat

Menjaga pola hidup sihat merupakan salah satu pilihan terbaik terhadap infeksi penyakit. Ini dapat meningkatkan sistem imuniti tubuh.

Seseorang perlu melakukan senaman secara teratur, mengikuti pemakanan sihat, mengambil buah dan sayuran, tidur yang cukup, serta mengurangi stres.

Rawatan Pneumonia

Tidak semua pesakit akan dimasukkan ke hospital tetapi dirawat sebagai pesakit luar. Antibiotik jika diberikan melalui mulut, pesakit dinasihatkan untuk minum banyak cecair dan berehat.

Sekiranya gejala tidak bertambah baik atau menjadi lebih teruk, pesakit dinasihatkan untuk masuk ke hospital. Mereka yang mengalami sesak nafas, imunokompromi dan warga tua biasanya dimasukkan ke hospital.

Pneumonia yang diperoleh komuniti dirawat dengan antibiotik seperti ampicillin atau/erythromycin selama 7 hingga 10 hari.

Pneumonia yang diperoleh di hospital dirawat dengan ubat kumpulan cephalosporin, aminoglycosides atau carbepenem yang diberikan secara intravena.


Lindungi Anak Mama Papa! Mama Siti kongsikan info berkenaan Pneumonia di SINI.


Penafian: Sebarang maklumat, informasi serta perkongsian pakar yang terdapat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan daripada pihak KelabMama. Untuk sebarang kebimbangan berkaitan kesihatan, anda dinasihatkan untuk berunding dengan pakar kesihatan atau pengamal perubatan sah.