KelabMama

Mama Papa Beri Pendedahan Awal Tentang Agama kepada Anak-anak

pendedahaan awal tentang agama kepada anak-anak

Dalam proses anak-anak nak membesar ni lah Mama Papa dah boleh mula beri pendedahan tentang agama dekat anak-anak. Mungkin anak Mama Papa juga ada tertanya-tanya tentang Allah lagi, lagi bila tengok Mama Papa solat. Jadi inilah masa yang sesuai untuk Mama Papa bercerita dekat anak-anak.

Mungkin susah sedikit untuk explain dekat mereka tapi ada cara komunikasi yang Mama Papa boleh gunakan untuk bercakap dengan anak-anak.

Mulakan dengan Dialog yang Mudah Tentang Agama

Mama Siti ada jumpa kongsian Twitter dari wannursyakira tentang taktik paling senang untuk Mama Papa boleh cuba dekat anak-anak. Mama Papa boleh kenalkan dekat anak-anak dengan perkara yang dekat je dulu, seperti anggota badan.

1. Mata

“Allah yang buat mata, bayangkan kalau Mata kita asyik terbuka je, mesti berair dan kita tak selesa”.

“Bestnya ada mata kan, boleh tengok benda cantik-cantik. terima kasih Allah”.

2. Jari Tangan

“Allah yang buat jari, tak sama panjang. Allah tu Maha Bijak. Kalau buat jari sama panjang, macam mana nak makan nasi kan?”

“Cuba kakak bayangkan, macam mana kakak nak pegang pensil kalau jari kakak semua sama panjang”.

3. Telinga

“Allah yang buat telinga, hebatnya penciptaan telinga. Masa kita tidur, telinga kita tetap boleh dengar tau, sebab tu kita boleh terkejut kalau dengar bunyi”.

4. Mulut dan Gigi

“Allah cipta mulut, tempat makanan masuk, boleh bercakap, ada Gigi, kalau takde Gigi, mesti sakit gusi kita nak kunyah makanan”.

5. Kuku

“Allah cipta kuku, akan panjang walau kita potong. Jadi, kena selalu potong, tapi hebatnya Allah, kita potong kuku Kan, tak sakit pun. Kalau kulit kita kena pisau sakit Kan, tapi kuku kita tak sakit pun”.

6. Tapak Kaki

“Allah ciptakan tapak kaki untuk adik boleh berdiri, bayangkan kalau adik tak ada tapak kaki macam mana adik nak berdiri mesti akan jatuh kan”.

“Sebab ada tapak kaki jugak lah adik boleh berjalan, berlari dan tapak kaki jugak ada deria yang adik dapat rasa apa yang adik pijak”.

7. Deria Rasa

Time adik makan aiskrim, apa yang adik rasa? Manis kan, bayangkan kalau Allah tak cipta deria ni, semua makanan yang adik makan tak dapat pun rasa macam mana”.

“Waktu adik demam pun Allah dah tarik sekejap nikmat deria rasa adik, makan apa pun semuanya rasa tawar, jadi kita kena bersyukur dengan apa yang Allah cipta pada kita”.

Tugas Mama Papa untuk Ajar Anak-anak Tentang Agama

Sebenarnya, ada sesetengah Mama Papa yang Mama Siti tengok lepas tangan tentang perkara ni. Mostly nya akan serahkan tugas ni dekat cikgu di sekolah untuk mengajar anak-anak.

Tapi sebenarnya, tugas mendidik ni bermula dari rumah lagi. Mama Papa yang perlu mulakan dengan memberikan pendedahan awal secara perlahan-lahan dekat anak-anak.

Bila anak sudah mula berumur empat tahun ke atas, Mama Papa dah boleh ajarkan cara solat, mengaji, memberikan tazkirah pendek macam dialog yang Mama Siti beritahu ni.

Kredit Gambar: SirapLimau.com

Mama Siti paling suka tengok cara Johan dan Ozlynn didik anak-anak mereka. Mama Siti selalu jugak ikuti perkembangan keluarga ni dekat Instagram. Paling Mama Siti respect bila waktu solat subuh, mereka akan solat berjemaah dan lepas tu sambung baca al-Quran sekejap.

Mama Papa boleh lah tiru cara mereka ni, waktu anak-anak kecik lah senang nak bentuk mereka ibarat melentung buluh biarlah dari rebungnya.

Jadi, Mama Papa kenalah alert dan beri pendedahan awal kepada anak-anak. Mama Papa boleh ajarkan yang basic je dulu seperti tentang Allah dan solat.


Mama Papa mencari koleksi doa untuk sembuh penyakit? Klik di SINI.