KelabMama

BUAT PEMERIKSAAN MATA SI KECIL RABUN ATAU TIDAK

Dari usia lahir hingga 12 tahun, mata kanak-kanak masih melalui proses perkembangan. Jika pada tempoh usia itu didapati berlaku kecederaan pada mata dan penglihatan didapati kabur, ia akan memberi kesan kepada perkembangan mata dan pusat visual kanak-kanak tersebut. Mata tidak akan berfungsi secara baik jika otak mengalami masalah untuk mengawal pertumbuhan mata. Apa yang sering berlaku, ramai kanak-kanak apabila meningkat remaja mengalami masalah penglihatan yang tidak jelas dan kabur. Keadaan ini sehingga ada yang memerlukan mereka memakai kaca mata. Oleh itu, pemeriksaan terhadap kesihatan mata perlu dilakukan sejak usia kecil lagi agar masalah tidak bertambah teruk. Sebaliknya, apabila dikesan dari awal, kebanyakan masalah mata yang biasanya dihadapi kanak-kanak dapat diperbetulkan dan rawatan yang sewajarnya dapat diberi supaya penglihatan yang baik dapat dipelihara.

Kesihatan mata yang baik bukan sahaja memebolehkan kanak-kanak melibatkan diri dengan persekitaran mereka, malah turut membantu menajamkan minda dan perkembangan otak. Mereka yang mempunyai penglihatan mata yang jelas lebih mudah belajar dan melakukan aktiviti kegemaran. Sebaiknya ibu bapa membawa anak membuat pemeriksaan mata setahun sekali. Pemeriksaan mata secara tetap memberi banyak manfaat, tidak hanya sekadar hanya memeriksa sama ada memerlukan pemakaian cermin mata atau tidak, tetapi juga mengenalpasti masalah mata yang serius sekaligus dapat melakukan rawatan pada peringkat awal.

 

RABUN MENYEKSAKAN!

Cahaya melalui kornea (bahagian lutsinar di mata) dan kanta sebelum jatuh ke atas retina lapisan yang melitupi bahagian belakang mata dan mengandungi urat saraf. Mata perlu membiaskan cahaya supaya imej yang jelas dapat difokuskan ke atas retina. Rabun mata bermaksud mata tidak dapat membiaskan cahaya dengan baik dan ini menyebabkan penglihatan menjadi kabur. Jenis-jenis rabun mata:

Ini adalah rabun mata yang paling lazim di kalangan kanak-kanak dan remaja serta boleh disebabkan oleh keturunan. Kanak-kanak yang rabun jauh memiliki bentuk kornea yang terlalu melengkung atau bola mata yang terlalu panjang. Ini akan menyebabkan cahaya difokuskan ke bahagian hadapan retina dan bukannya ke atas retina seperti yang sepatutnya. Rabun jauh biasanya dapat dikesan ketika kanak-kanak memulakan alam persekolahan, seawall usia 6 tahun. Pada umur remaja (ketika tubuh badan membesar dengan cepat), rabun jauh mungkin akan menjadi lebih serius. Walau bagaimanapun, kadar kerabunan ini akan menjadi lebih stabil pada umur 20-40 tahun.

Ini terjadi apabila bentuk kornea kurang melengkung atau bola mata terlalu pendek dan menyebabkan cahaya bertumpu ke bahagian belakang retina. Bayi dan kanak-kanak kecil lebih cenderung untuk rabun dekat. Keadaan ini akan menjadi lebih baik apabila mata semakin membesar dan menjadi lebih panjang.

Ini terjadi apabila bentuk kornea tidak sekata dan membiaskan cahaya ke arah yang berlainan. Ia boleh wujud bersama jenis rabun mata yang lain.

 

TANDA-TANDA RABUN MATA

Rabun jauh (myopia)

Objek dekat boleh dilihat dengan jelas tetapi objek jauh menjadi kabur.

Rabun dekat (hyperopia)

Rabun Silau (Astigmatism)

 

SELAIN KABUR PENGLIHATAN, APAKAH MASALAH LAIN YANG MUNGKIN TIMBUL?

 

APAKAH RAWATAN YANG ADA?

 

 

 

 

 

Sumber: myhealth.gov.my