KelabMama

Parenting Tips 101: Didik Anak Cemerlang Bukan Bergantung Pada Buku

Parenting Tips 101: Didik Anak Cemerlang Bukan Bergantung Pada Buku

Bila dah ada anak, mestilah kita nak anak kita tu membesar dengan sihat dan pandai. Siap dah ready dah dengan segala kelas tuisyen, buku latihan dengan alasan nak didik anak jadi insan berguna gitu. Tapi itulah nak suruh anak-anak belajar ni, susahnya bukan main! Kadang-kadang melaung juga suara para ibu, nak suruh nak belajar punya pasal.

Tapi mama tau tak sebenarnya nak didik anak mama supaya jadi insan yang cemerlang, mama tak boleh bergantung pada buku semata. Mama kena didik anak mama melalui persekitaran yang berdekatan dengan si manja juga.

Macam mana tu Mama Siti? Kali ni Mama Siti akan kongsikan petua didik anak daripada seorang wanita berketurunan Cina yang telah berkongsi pengalaman beliau ketika membeli barang di pasar.

Pergi pasar dengan Adra tadi, sorang aunty cina tu bagi tips cara ajar anak.

Anak dia 2 orang master. Sorang kerja kat China, sorang kat Hong Kong.

Jangan Paksa Anak Tengok Buku

“Anak kecil lagi macam ni jangan paksa dia tengok buku. Telefon jangan bagi lama. You kena selalu tanya dia. Macam harini you pergi pasar.

Cara paling digalakkan dalam menumbuhkan semangat belajar anak yang malas adalah ibu dan ayah bergabung tenaga belajar bersama dengan anak-anak.

Bagitahu dia ini sayur apa ini ikan apa. Sayur ini warna apa. Nanti balik bapak dia balik, suruh dia cerita sama bapak dia.

Mak bawak pergi mana. Beli apa. Beli berapa. Warna apa. Bagi anak you recall, bagi dia boleh cerita semua details.”

“Dekat rumah, jangan ajar anak masa you berdiri. You tinggi dia rendah, nanti dia rasa ada jarak. You duduk sama dia, baru dia rasa senang dengan you.

Jangan selalu ajar ajar ajar dia. Nanti dia rasa tekanan. Ajar 10 minit, kasi dia main. Nanti dia sudah main happy-happy, you panggil dia “lai” sini mama mau tanya”

Didik Anak Berkongsi, Nanti Dia Ingat Parents

Bila bagi anak barang/makanan. Ajar dia untuk kongsi. Contoh bila you kasi dia apple, “nak sikit”.

Ajar dari kecil bila ada barang ke apa ke, tu bukan dia sorang punya. Lagi-lagi share dengan parents. Nanti dah besar dia akan ingat parents.

Mama dan papa sebagai ibubapa mesti mampu tunjukkan tauladan berkongsi.

Lagi aunty tu pesan.

Minta Maaf Kalau Buat Salah

Kalau mak bapak ada buat salah, jangan ego tak nak mintak maaf.

“Oh ya, mama salah tadi.. Sorry”

Meminta maaf tak akan buat ibu bapa kelihatan lemah atau ‘teruk’ di hadapan anak.

Ada lagi. “Nanti anak sekolah, jangan marah dia tak dapat nombor 1.”

You marah ke tak marah ke sama. Benda sudah jadi. Kalau semua orang dapat nombor 1 siapa nak dapat nombor last?

Suka Bandingkan Anak?

Jangan banding-banding anak you dengan orang lain. Sama macam kita orang susah makan ikan kecik. Itu taukey besar makan ikan mahal besar. Dia kenyang kita pun kenyang”

Okay. Kat sini mungkin aunty tu nak sampaikan yang rezeki masing-masing. Jadi, bersyukurlah.

Dia just cakap kalau suka bandingkan nanti anak akan rasa hasad dengki pada orang. Selalu kan kita bandingkan anak tanpa sedar?

Eh anak dia dah pandai baca, anak aku belum. Haa contohhh. Tak ke kecik hati anak tu.

Banyak lagi dia ajar tadi sampai kebas tangan pegang ayam dan ikan tadi.

Pergi mana-mana pun kita boleh dapat ilmu baru tau. Ni ilmu parenting.

Tq aunty.

Sumber: Nurul Atika Mokhtar

BACA JUGA JOM CUBA 15 TIPS ‘WIN’ DIDIK ANAK DARI KECIL CARA DR SHEIKH MUSZAPHAR

Pesan Mama Siti:

Bila dah ada nak, mama dengan papa bakal galas tugas yang paling berat dimana ia memerlukan komitmen yang tinggi, kasih sayang yang tiada sempadan dan kesabaran yang memang tak ada had. Semua ibubapa termasuk Mama Siti sekalipun nak didik anak dengan cara yang paling bagus, tapi kadang-kadang kita pula tak sedar cara kita sebenarnya salah. Sebab tu lah, dari awal kita kena jadi ‘role model’ buat anak-anak kita. Barulah anak mama boleh jadi insan yang cemerlang. Sebab ibubapanya cemerlang juga!