KelabMama

Kenali Pakaian Seragam Sekolah yang Unik di Serata Dunia

seragam sekolah

2018 baru sahaja melabuhkan tirai, dan Akhirnya berlabuh sudah tahun 2018, dan welcome 2019! Musim cuti sekolah yang turut berakhir mesti dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti menarik bukan? Selain bercuti, Mama juga pasti sibuk mencari pakaian dan peralatan persekolahan untuk anak-anak. Tambah pula untuk anak-anak yang baru nak masuk sekolah. Bestnya!

Kalau kita dah biasa tengok pakaian seragam sekolah di Malaysia, apa kata kita cuba mengenali pakaian seragam sekolah di negara-negara lain pula? 

Jepun

Baju sekolah untuk pelajar perempuan di Jepun dipanggil ‘seifuku’. Baju mereka diinspirasi dari komik dan kartun Jepun. Pakaian mereka terdiri daripada blouse dengan sea-style yang akan semakin pendek mengikuti umur pelajar tersebut. Mereka juga memakai kasut sekolah dan stoking panjang paras lutut.  

Credit: meijiacademy

Myanmar

Credit: peacegospel.org

Ukraine

Credit: gavnoe

Somalia

Credit: genderissuesinsomalia
Credit: jubacare

Kenya

Credit: bookings.edu
Credit: kevinoumaphotography

Cuba

Di Cuba, mereka menggunakan beberapa versi pakaian seragam di sekolah. Antaranya ialah, baju putih dengan butang berwarna kuning, dan juga baju biru dengan butang berwarna biru gelap. Ada juga baju putih dengan butang merah bersama seutas tali leher. 

Credit: ecocubanetwork

Australia

Baju sekolah di Australia sebenarnya diinspirasikan daripada negara British. Apa yang membezakan mereka ialah, baju sekolah Australia lebih terang. Lebih unik apabila para pelajar dibenarkan memakai topi yang seragam ketika cuaca panas. 

Credit: farm2

China

Di China, terdapat empat jenis pakaian seragam iaitu pakaian seragam sukan dan juga pada hari biasa, serta pakaian seragam ketika musim panas dan musim sejuk. Tetapi, mereka sering menggunakan pakaian seragam yang mirip seperti pakaian bersukan. 

Credit: nextshark.com
Credit: nextshark.com

Setiap pakaian seragam sekolah adalah berbeza, kerana mengikut budaya, warna dan gaya. Ada sesetengah sekolah mewajibkan mereka memakai pakaian seragam sekolah, malah ada juga yang harus pakai pakaian kebangsaan negara mereka. Bestkan tengok pakaian sekolah negara lain.