KelabMama

‘Mobile Gaming’ – Bahayakah Untuk Kanak-Kanak?

mobile game

Kredit Foto: Adobe Stock

Mama Papa, betul ke mobile gaming ni membahayakan anak-anak? Dikatakan, permainan aplikasi telefon boleh memudaratkan dan membawa kepada ketagihan. Selalunya, mobile gaming dikatakan ganas dan tak sesuai untuk kanak-kanak. 

Sebenarnya, Mama Siti nak share kan yang mobile gaming ni ada baik dan buruknya. Yelah, dalam apa-apa yang kita lakukan, mesti ada baik dan buruk kan. Jadi, Mama Papa perlu ke risau kalau anak-anak terjebak dengan mobile gaming? Ini ialah kebaikan dan keburukan mobile gaming yang Mama Papa harus tahu!

Kelebihan dan Kekurangan ‘Mobile Gaming’ Untuk Kanak-Kanak

Kredit Foto: Adobe Stock

Kekurangan ‘Mobile Gaming’

Anak-anak yang bermain mobile gaming mungkin masih sukar untuk belajar mengimbangi masa. Terutamanya apabila permainan mobile game itu terlalu seronok untuk berhenti bermain! Mereka akan menjadi tak produktif dan enggan melakukan kerja-kerja rumah yang lain. Pada pengalaman Mama Siti, ada yang tak nak buat kerja sekolah!

Seperti yang kita tahu, cahaya daripada handphone kita amatlah membahayakan jika menggunakannya terlalu lama tanpa rehat! Kalau anak-anak mama dan papa gunakan handphone terlalu lama untuk bermain game, mata dia akan menjadi kering dan keletihan. Ini juga akan menjadi punya rabun. 

Ada beberapa game yang dicipta untuk pengguna yang berumur 18 tahun dan ke atas, jadi mungkin anak-anak tak sepatutnya bermain game ini. Ada sesetengah mobile game yang berunsurkan pembunuhan, tembak-menembak dan banyak lagi. Hal ini merisaukan, jika mereka akan terikut dengan perbuatan tersebut.

Kelebihan ‘Mobile Gaming’

Banyak game yang mempunyai misi untuk menyelesaikan masalah dan misteri! Jadi, aspek ini dapat membantuk anak-anak untuk berfikir dengan kreatif untuk menyelesaikan masalah atau misi dalam permainan!

Apabila anak-anak bermain game, antara aspek yang tercetus ialah imaginasi! Imaginasi amatlah penting untuk pembesaran anak-anak. Nak tahu kenapa? Mereka dapat belajar perkara yang lain daripada environment mereka yang sedia ada. 

Siapa kata mobile gaming tak boleh bermain dengan keluarga dengan kawan? Sekarang ni, kita boleh main game dengan sesiapa pun! Mama Papa juga boleh ambil masa ni untuk luang masa dengan anak-anak. Mesti mereka akan rasa lebih happy!

Kredit Foto: Adobe Stock

Langkah Berjaga-jaga Yang Mama Papa Harus Lakukan:

Mama Siti cuma nak nasihatkan kepada Mama Papa semua untuk jangan mengongkong anak-anak untuk bermain. Ini mungkin akan mencetuskan kesedihan dan menjadi punca anak memberontak. Pastikan anak-anak bermain dengan selamat dan pantau! 

Semoga bermanfaat!

BACA JUGA SENI ‘JOURNALING’- KAPSUL MASA KREATIVITI SI MANJA

Pesan Mama Siti

Jangan risau, banyak mobile game yang bermanfaat untuk anak-anak yang boleh membantu pembesaran mereka tau! Ini ialah antara mobile game yang Mama Siti nak sarankan. Have fun!