KelabMama

MABUK TERUK KETIKA HAMIL BOLEH MENJEJASKAN KESIHATAN IBU

Berasa sakit, mual, tidak bermaya dan segalanya serba tidak kena pada peringkat awal kehamilan adalah perkara biasa. Kesannya berbeza untuk setiap individu, sesetengah wanita mengalami rasa loya apabila bangun pagi, sementara yang lain mungkin perlu bertahan beberapa minggu atau bulan dengan berasa loya dan hendak muntah bukan saja pada waktu pagi tetapi sepanjang hari. Mabuk hamil boleh menjejaskan ibu dari segi fizikal, emosi dan sosial. Kehidupan normal anda akan berhenti seketika disebabkan tidak boleh menangani permintaan kerja, bersosial atau menjaga anak yang lain.

Langkah terbaik adalah dengan memaklumkan kepada keluarga bagaimana mereka boleh membantu antaranya dengan cara praktikal seperti membeli-belah, memasak, menjaga anak dan melakukan kerja rumah. Ramai wanita perlu mengambil masa rehat bekerja disebabkan mabuk kehamilan yang teruk walaupun hakikatnya ramai ibu mungkin tidak mahu memberitahu individu lain mengenai kehamilan itu tetapi ia amat sukar.

 

BILAKAH PERLU BERJUMPA DOKTOR?

 

APA YANG SAYA PERLU LAKUKAN?

Si ibu perlu mengelak daripada sebarang makanan dan bauan yang membuat­kan perut memulas, untuk mengelakkan atau sekurang-kurangnya meminimumkan loya. Antara perkara yang boleh dilakukan:

 

 

 

 

Sumber: Harian Metro