KelabMama

Papa Jangan Leka Ketika Memandikan Bayi! Langkah Berjaga Mandikan Bayi Baru Lahir

Mama Papa tau tak cara mandi baby baru lahir? Tau tak, menurut surat khabar The Star seorang bayi di Arizona, Amerika Syarikat, ditemui “mati otak” ketika dimandikan ayahnya dan ditinggalkan bersendirian.

Polis melaporkan bahawa, ayah kepada bayi tersebut mengisi air melebihi paras dada dan kemudian pergi bermain permainan video sebentar sementara anaknya mandi, namun malang sekali.

Setelah mendengar bunyi seperti seseorang minum air dengan terlalu cepat (lemas) lelaki itu mendapati bahawa anaknya telah kaku dan disahkan “mati otak”. Namun lelaki itu tetap ditahan kerana disyaki atas kesalahan penderaan.

Berita ini amat tragis dan mengerikan buat para Mama Papa dan semestinya tak ingin terjadi pada anak-anak kita. Bayi amat terdedah kepada bahaya, malah sekecil kesilapan boleh membawa akibat yang amat parah.

Mari Papa kongsikan, kita elak sebelum terlambat, tambah ilmu beberapa tips memandikan anak-anak anda:

Panduan Keselamatan Ketika Memandikan Baby

Kekerapan Baby Mandi

Sesetengah Mama Papa memandikan baby mereka setiap hari, namun pada 12 bulan pertama mandi seluruh badan hanya perlu tidak lebih daripada 3 kali seminggu. Mandi terlampau kerap boleh menyebabkan kulit kering .

Sila ambil perhatian bahawa bayi baru lahir sangat licin apabila basah dan dikenakan sabun. Berhati-hati dan jangan terlampau gugup, setelah beberapa kali, Mama Papa akan terbiasa dengan memandikan baby.

Peralatan Mandian Baby

Kredit gambar: zwitsal.co.id

Sila dapatkan semua bekalan yang Papa perlukan bersama-sama dan dalam jarak yang boleh dicapai dari tab mandi. JANGAN biarkan baby tanpa pengawasan semasa anda mencari syampu atau tuala.

Berikut ialah peralatan yang Papa syorkan dan mudah untuk didapati di kedai berdekatan atau di Motherhood.com.my:

Cara Mandi Baby Baru Lahir

Mandian Dengan Span (Kain Lap)

Kredit gambar: Sikecilku

Untuk minggu pertama atau lebih bergantung pada situasi, sebaiknya mandikan baby anda menggunakan cara mandi dengan menggunakan kain lap yang hangat dan lembap.

  1. Basuh muka dan tangan dengan teliti, memberi perhatian khusus kepada kawasan kemaluan.
  2. Selepas tunggul tali pusat kering dan jatuh dan kawasan itu sembuh (1-4 minggu), dan/atau berkhatan sembuh (1-2 minggu), anda boleh mula memandikan baby di tab.
  3. Walaupun dia masih kecil, untuk keselamatan gunakan singki dapur atau tab bayi plastik kecil dan bukannya tab biasa.

Pilih permukaan yang selamat dan rata (seperti meja ganti, lantai atau kaunter) di dalam bilik yang hangat. Isi sinki atau mangkuk dengan air suam—bukan panas!

Buka pakaian baby dan balut dengan tuala. Lap mata baby dengan kain lap (atau bola kapas bersih) yang dilembapkan dengan air sahaja, bermula dengan sebelah mata dan lap dari sudut dalam ke sudut luar.

Gunakan sudut bersih kain lap atau bola kapas lain untuk mencuci mata sebelah lagi. Bersihkan hidung dan telinga baby dengan kain lap lembap.

Kemudian basahkan kain itu sekali lagi dan, menggunakan sedikit sabun, basuh mukanya dengan lembut dan keringkan.

Seterusnya, menggunakan syampu bayi, buat buih dan basuh kepala dan rambut baby dengan lembut, urut kulit kepala dengan jari anda atau berus rambut bayi yang lembut, termasuk kawasan di atas fontanel (bintik lembut) di bahagian atas kepala kemudian bilas.

Dengan menggunakan kain lap basah dan sabun, basuh seluruh badannya dengan perlahan, beri perhatian khusus pada lipatan di bawah lengan, belakang telinga, sekitar leher dan di kawasan kemaluan.

Sebaik sahaja anda telah mencuci kawasan tersebut, pastikan ia kering dan kemudian lampin dan pakaikan baby.

Mandi Tab

Kredit gambar: BukaReview

Apabila baby bersedia untuk mandi tab, buat beberapa pengalaman pertama lakukan dengan lembut dan ringkas. Jika baby menjadi marah, mandi span semula selama seminggu atau dua minggu, kemudian cuba mandi di tab semula.

Mula-mula, isikan tab bayi dengan hanya 2 hingga 3 inci air SUAM—bukan panas! Untuk menguji suhu air, Papa harus rasakan air dengan bahagian dalam siku atau pergelangan tangan.

Di dalam bilik yang hangat, buka pakaian baby dan letakkan dia di dalam air dengan segera untuk mengelakkan menggigil. Pastikan air di dalam tab tidak lebih daripada 2-3 inci dalam, dan air tidak lagi mengalir di dalam tab.

Gunakan satu tangan untuk menyokong kepala bayi dan satu lagi untuk membimbing kakinya ke dalam air terlebih dahulu. Yakinkan baby dengan lembut sambil Papa perlahan-lahan menurunkannya ke dalam air sehingga ke dada.

Menggunakan syampu bayi, buihkan tangan dan basuh kepala dan rambut baby dengan lembut, urut kulit kepala dengan pad jari anda atau berus rambut bayi yang lembut, termasuk kawasan di atas fontanel (bintik lembut) di bahagian atas kepala.

Apabila anda membilas syampu dari kepala bayi, tekupkan tangan anda di atas dahi supaya buih mengalir ke tepi dan bukan ke mata.

Basuh seluruh badan baby dengan perlahan dengan air dan sedikit sabun. Sepanjang masa mandi, tuangkan air suam perlahan-lahan ke atas badan baby supaya dia tidak kesejukan.

Selepas mandi, segera bungkus baby dengan tuala, pastikan menutup kepalanya. Tuala bayi dengan hood sangat baik untuk memastikan baby yang baru mandi kekal hangat.

Keselamatan

Tak kisah Mama atau Papa yang memandikan si manja, pastikan Mama Papa aware dengan langkah berjaga-jaga seperti di atas ya.


Dapatkan pelbagai tips penjagaan bayi Mama Papa di SINI.