KelabMama

KENAPA BERAT ANAK SAYA MAKIN MENURUN?

Ibu bapa tidak perlu bimbang jika anak kurus dan berat menurun, asalkan anak kita aktif, sihat dan tunjukkan perkembangan yang baik mengikut usianya. Paling penting tiada menimbulkan sebarang masalah. Diantara sebab-sebab si anak hilang berat badan ialah:

Apabila anak-anak semakin aktif, maka kadar metabolisme anak akan meningkat. Bukan itu saja ditambah pula si anak yang cerewet makan salah satu sebab berat anak akan menurun.

Cacing dalam perut juga punca sistem penghadaman anak tak efektif. Malah cacing dalam perut juga akan menyerap zat makan yang dimakan. Ibu perlu pantau dos pengambilan ubat cacing setiap 6 bulan sekali, hanya berusia 1 tahun keatas. Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

Latar belakang keluarga juga salah satu puncanya. Mungkin keturunan keluarga yang memang berbadan kecil dan kemungkinan ini juga buat si anak ikut bersaiz badan kecil.

Jarak masa yang lama akan menyebabkan tenaganya tidak stabil sehingga dia perlu menggunakan lemak dalam tubuh untuk ditukarkan kepada tenaga. Waktu makan yang sesuai ialah setiap 3 hingga 4 jam dengan pemberian snek antara waktu makan utama.

Kalau si anak contohnya minum susu terlalu banyak akan menyebabkan si anak menjadi kenyang dan tak akan ambil makanan pejal dalam jumlah sepatutnya. Ini juga faktor berat badan anak menurun.

Kadang anak tolak makanan bila waktu makan. Bukan itu saja sampai ada sayur tak nak makan dan jika anak-anak ambil makanan serat menyebabkan dia jadi kenyang yang lama. Ibu perlu pelbagaikan makan si anak supaya anak tidak bosan.

 

 

Sumber: Internet