KelabMama

KENALI TUJUAN BELI KERETA SORONG BAYI

 

1. Untuk Apa Dan Di Manakah Kereta Sorong Bayi Itu Akan Digunakan?

Adakah anda akan menggunakannya ketika membeli belah di pasar raya atau ketika berjoging? Adakah anda akan sentiasa keluar bersiar-siar dan membawa kereta sorong bayi? Ketahui tempat dan jenis permukaan jalan anda akan kerap kunjungi menggunakan kereta sorong bayi itu. Anda juga perlu mengambil kira saiz dan berat kereta sorong bayi itu dan adakah ia mudah di bawa naik dan turun dari kereta atau pengangkutan awam? Jika anda gemar melancong, apakah jenis kereta sorong bayi yang sesuai?

 

  1. Berapa Kerap Anda Akan Menggunakan Kereta Sorong Bayi Itu?

Adakah anda akan menggunakannnya setiap hari atau sekali- sekala sahaja? Jika anda akan menggunakannya selalu dan mahukan jenis yang tahan lama, belilah kereta sorong yang berkualiti.

 

  1. Siapakah Yang Akan Mengendalikan Kereta Sorong Itu?

Adakah anda bersaiz kecil? Adakah suami anda tinggi? Adakah pengasuh atau ibu anda akan kerap mengendalikan kereta sorong bayi itu? Fikirkanlah tentang ketinggian, langkah dan kekuatan orang yang paling kerap mengendalikan kereta sorong  bayi itu. Keselesaan pengendali juga perlu diutamakan.

 

  1. Apakah Ciri-Ciri Yang Perlu Diambil Kira?

Adakah anda mahukan tempat duduk yang boleh dibaringkan sepenuhnya? Ada juga kereta sorong dengan pemegang yang boleh bertukar arah agar anak anda boleh memandang ke hadapan atau belakang. Selain itu, terdapat juga pelbagai aksesori untuk kereta sorong bayi.

 

  1. Berapa Luaskah Ruang Yang Anda Miliki?

Saiz kenderaan anda juga perlu diambil kira dalam pembelian kereta sorong. Jika anda banyak menggunakan pengangkutan awam, pilihlah rekaan yang padat dan ringan.

 

  1. Berapakah Bilangan Anak Anda Dan Berapakah Usia Mereka?

Adakah anda hanya mahukan seorang anak atau anda merancang untuk mempunyai lebih ramai cahaya mata? Anda mungkin perlu membeli dua kereta sorong apabila menambah bilangan anak atau memilih kereta sorong bayi yang mempunyai dua atau tiga tempat duduk.

 

  1. Adakah Anda Sudah Mempunyai Kerusi Kereta Bayi?

Jika tidak, anda mungkin boleh membeli kereta sorong yang boleh dijadikan kerusi kereta bayi. Jadikan ia dua dalam satu.

 

Jenis-Jenis Kereta Sorong Bayi

 

Conventional Strollers

Kereta sorong bayi konvensional terdiri dari berbagai macam tempat duduk dan ukuran serta bingkai aluminium ringan. Kereta sorong bayi konvensional muncul dengan dilengkapi berbagai kemudahan, seperti kerusi ‘reclining’, kanopi, mudah dilipat, dan banyak lagi.

 

Umbrella Stroller

Jenis umbrella strollers adalah tempat duduknya yang paling ringan, biasanya kurang dari 12 lbs. Kereta sorong bayi jenis ini juga merupakan yang paling standard. Umbrella stroller ini jarang yang berbaring dan tidak memiliki struktur tambahan, misalnya rak dan tempat penyimpanan. Salah satu keistimewaan kereta sorong ini adalah ukurannya yang kecil mudah dari segi penyimpanan. Selain itu harganya adalah yang paling murah. Kereta sorong bayi jenis ini sesuai bagi bayi yang sudah boleh duduk sendiri, biasanya bayi berusia 6 bulan atau lebih.

 

Travel System Strollers

Boleh dikatakan kereta sorong bayi jenis travel system merupakan gabungan antara kereta sorong dan kerusi kereta. Jika ia dipakai untuk bayi yang baru lahir, menggunakannya sebagai kerusi kereta, jika bayi anda sudah boleh duduk, anda boleh menukarnya sebagai kereta sorong bayi.

 

Modular Or Multi-Component Strollers

Kereta sorong bayi modular atau multi komponen ini adalah jenis baru di pasaran. Kereta sorong bayi multi komponen ini merupakan sebuah kereta sorong bayi yang paling fleksibel. Misalnya kerusi boleh ditukarkan, kerusi yang dapat menghadap ke depan atau belakang, serta banyak pilihan lain.

 

Activity Strollers

Activity stroller  digunakan sebagai  jogging stroller dan all-terrain strollers atau kereta sorong bayi untuk semua bidang.

 

Double Strollers

Kereta sorong bayi kembar ini membolehkan anak anda duduk bersebelahan (side-by-side) ataupun depan belakang (tandem).  Kereta sorong bayi jenis side-by-side sesuai bagi bayi yang mempunyai berat badan yang sama. Tetapi jenis ini mungkin sukar dikendali apabila sering keluar masuk pintu. Terdapat juga kereta sorong bayi yang muat tiga atau empat anak, tetapi kereta sorong jenis ini sukar untuk ditemui dan harganya lebih mahal.

 

Sumber: Internet