KelabMama

KELEBIHAN KAHWIN AWAL, ANAK NAMPAK SEBAYA

Berkahwin dan memiliki anak pada usia muda ketika era sebelum merdeka mungkin merupakan perkara biasa berdasarkan keadaan ekonomi, taraf pendidikan dan sosial ketika itu. Jika pernah mendengar cerita zaman dahulu, ada dalam kalangan masyarakatnya berkahwin seawal usia 15 tahun dan menjadi ibu bapa pada umur yang dikira masih mentah. Namun, keadaan itu dilihat bukan satu masalah, malah dijadikan sebagai kayu pengukur dan pendorong kepada golongan remaja hari ini untuk berkahwin dan memiliki anak pada usia muda. Maka, tidak hairanlah jika peratusan ibu bapa muda dalam negara hari ini menunjukkan peningkatan setiap tahun.

Tidak salah berkahwin dan mempunyai anak pada usia muda, namun adakah anda benar-benar yakin bahawa keputusan itu paling tepat? Ramai remaja hari ini menganggap perkahwinan itu mudah dan memiliki anak juga tidak menjadi masalah untuk mereka menikmati kehidupan sebagai remaja. Namun, perlu diingatkan bahawa tanggungjawab dan cara hidup mungkin sedikit berbeza apabila sudah berkahwin dan memiliki anak. Hal ini kerana, jika sebelum berkahwin mungkin anda gemar keluar menonton wayang bersama rakan-rakan, namun aktiviti itu perlu dikurangkan apabila sudah berkahwin dan memiliki anak.

 

KEBAIKAN KAHWIN DI USIA MUDA

 

CARA UNTUK BAHAGIA DALAM RUMAHTANGGAN

Namun, kesan-kesan positif perkahwinan cuma akan dinikmati jika ia satu perkahwinan yang membahagiakan. Sesetengah ikatan perkahwinan gagal mencapai matlamat ini. Satu aspek yang ingin ditekankan adalah perkongsian yang berjaya, dalam apa-apa bentuk, termasuk perkahwinan adalah tanggungjawab bersama. Dalam menunaikan tanggungjawab bersama tersebut, persefahaman berkenaan peranan yang perlu dimainkan haruslah ada dan kedua belah pihak harus mengambil sikap lebih memberi berbanding menerima untuk memastikan bukan sahaja kebahagiaan rumahtangga, bahkan kesihatan dan kesejahteraan diri yang baik. Kebahagiaan rumahtangga adalah salah satu tajuk yang sering di ulas dalam pelbagai bentuk dan perspektif.

 

FAKTA BERKAHWIN VS BUJANG

Perkahwinan adalah sangat digalakkan dalam konteks agama. Pelbagai bentuk kebaikan boleh diperoleh melalui ikatan perkahwinan terutamanya jika ia satu ikatan perkahwinan yang bahagia. Gesaan dan galakkan agama bagi mereka yang mampu untuk melangsungkan perkahwinan ini jelas dari pelbagai dapatan kajian yang menyokong kesan positif dari ikatan perkahwinan.

 

 

 

 

Sumber: Utusan / WOW.my