KelabMama

KEHAMILAN ANGGUR MIMPI NGERI WANITA HAMIL

Kehamilan merupakan suatu anugerah paling membahagiakan bagi wanita. Tapi bagaimana jika janin yang dikandung tidak berkembang sebagaimana diharapkan, misalnya jika kehamilan yang terjadi ternyata hanyalah hamil anggur. Kehamilan anggur (kehamilan molar)  ialah hamil yang tidak menjadi di mana uri dan janin tidak membentuk dengan betul dan bayi tidak berkembang sebaliknya menjadi tisu seperti anggur. Pada peringkat awal wanita yang mengalami kandungan anggur akan menunjukkan tanda-tanda kehamilan yang melampau seperti muntah teruk dan akhirnya mengalami pendarahan dan gejala-gejala lain yang menunjukkan sesuatu yang tidak kena. Kehamilan anggur boleh menjejaskan kesihatan wanita dan mempunyai implikasi jangka masa panjang yang serius jika tidak mendapat rawatan segera dan pemantauan berkala.

 

 

Adakah Ia Kerap Berlaku?

Kira-kira 1 dalam 1000 kehamilan di Malaysia adalah kehamilan anggur.  Wanita berumur di bawah umur 20 atau lebih 35 tahun jika mengandung lebih cenderung mendapat kandungan anggur.  Berbanding dengan wanita di barat, wanita keturunan Asia Tenggara juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat kehamilan anggur.

 

Apa Yang Menyebabkan Kehamilan Anggur?

Satu kehamilan molar berlaku apabila terdapat masalah tertentu dengan maklumat genetik ( kromosom ) dalam telur tersenyawa. Dalam kehamilan biasa, telur disenyawakan mengandungi 23 kromosom daripada bapa dan 23 daripada ibu. Dalam kehamilan anggur, terdapat kelainan dimana dua sperma mensenyawakan satu telur (ovum) yang sama.

 

Ada Dua Jenis Kehamilan Anggur:

  1. Kehamilan anggur lengkap (complete hydatidiform mole): Jika ovum itu kosong ia tidak mempunyai salinan kromosom, dua sperma yang membawa dua salinan kromosom bapa bercantum dan akibatnya ialah kehamilan anggur yang lengkap. dalam kes ini , tidak ada embrio, kantung amnion, atau mana-mana tisu plasenta yang normal. Sebaliknya, plasenta membentuk massa sista yang kelihatan seperti satu kelompok anggur. Jenis ini lebih merbahaya dan berisiko tinggi untuk merebak ke organ badan yang lain seperti barah.
  1. Kehamilan molar paling separa (partial mole): Telur disenyawakan mempunyai set biasa kromosom daripada ibu (23) dan dua set daripada bapa (46) , jadi terdapat 69 kromosom dan bukannya 46 biasa. (Ini boleh berlaku apabila kromosom daripada sperma yang disalin atau apabila dua sperma mensenyawakan telur yang sama. Jenis kelainan ini, ada beberapa tisu plasenta biasa dan sebahagian embrio di kalangan kelompok tisu yang tidak normal. Jenis ini kurang merbahaya.

 

Bagaimana Saya Tahu Jika Saya Hamil Kehamilan Anggur?

Pada peringkat awal kehamilan anggur akan nampak seperti kehamilan yang biasa. Berikut adalah tanda tanda dan gejala kehamilan anggur. Jika anda mengalami gejala atau mempunyai tanda tanda seperti ini anda harus berjumpa doktor dengan segera:

 

Bagaimana Kehamilan Anggur Dirawat?

Sebaik sahaja diagnosa kehamilan anggur dibuat, doktor akan membuat order ujian ujian darah dan imbasan yang lanjut untuk menilai tahap keterukkan dan komplikasi kandungan anggur.

 

 

 

 

 

Sumber: www.mmgazette.com