KelabMama

Gurauan Kasar Rakan Membawa Padah Pada Tulang Belakang: Kepentingan Mengajar Anak Cara Bersosial Yang Betul

Pada beberapa hari yang lepas kita digemparkan lagi dengan berita yang menyayat hati seorang anak istimewa mengalami kecederaan tulang belakang akibat jatuh di sekolah ketika mahu duduk di kerusi dan rakannya telah menarik kerusi tersebut.

Kredit gambar: Mstar

Perbuatan tersebut telah mencederakan tulang belakang kanak-kanak istimewa yang bernama Puteri Nur Atiqah, 11, yang menghidapi penyakit cerebral palsy.

Doktor memberitahu Iqa mengalami komplikasi path tulang cocongeal yang minimum, lebam pada tulang (bone bruise), dan bonjolan cakera (disc bulge). Sumber: MStar

Sebenarnya Mama Siti pun ada pengalaman rakan-rakan bergurau begini. Kalau tak jadi kat diri sendiri pun mesti pernah jadi pada rakan yang lain, ataupun mungkin kita sendiri pernah ‘bergurau’ begitu. Tetapi inilah akibatnya.

Mari Mama Siti kongsikan sedikit tentang kepentingan tulang belakang, dan apakah peranan Mama Papa supaya anak-anak tidak melakukan perbuatan yang sama.

Fungsi & Kepentingan Tulang Belakang

Tulang belakang adalah salah satu bahagian paling penting dalam badan anda. Tanpa tulang belakang, anda tidak dapat mengekalkan diri anda tegak atau berdiri.

Ia memberikan struktur dan sokongan badan anda. Ia membolehkan anda bergerak dengan bebas dan membongkok dengan fleksibiliti. Tulang belakang juga direka untuk melindungi saraf tunjang.

Tanpa saraf tunjang, anda tidak boleh menggerakkan mana-mana bahagian badan, dan organ tidak dapat berfungsi. Itulah sebabnya memastikan tulang belakang sihat adalah penting jika anda ingin menjalani kehidupan yang aktif.

5 Langkah Mendidik Anak Bersosial

Berlatih Bercakap

Berlatih bercakap melalui lakonan, boneka dan bercerita. Bercakap dengan anak anda sepanjang hari. Anda juga boleh menceritakan perkara yang anda lakukan, untuk membantu mengembangkan bahasa mereka.

Biarkan anak anda melihat anda menggunakan adab yang baik, seperti tolong dan terima kasih. Ini akan menggalakkan mereka bertindak demikian dengan rakan sebaya mereka.

Dengar & Bergilir-gilir

Kanak-kanak belajar daripada orang di sekeliling mereka termasuk percakapan. Untuk membantu anak anda mendengar dan bercakap dengan baik, Mama Papa boleh:

Ajarkan Kepentingan Bahasa Badan

Berlatih memandang mata dan tersenyum dengan anak anda. Jika mereka cukup dewasa untuk memahami, minta mereka bercakap tentang sesuatu bila Mama Papa menggunakan bahasa badan yang lemah. Sebagai contoh:

Tanya mereka bagaimana tindakan anda membuat mereka rasa. Kemudian tunjukkan bahasa badan yang penuh perhatian kepada mereka. Buat secara bergilir-gilir.

Ajar Tentang Ruang Peribadi

Pertimbangkan untuk mengajar anak anda tentang ruang peribadi. Cuba:

Perkenalkan idea tentang ruang peribadi dengan bertanya sama ada anda boleh mendekati mereka.

Kembangkan Kemahiran Emosi

Bantu anak-anak memahami, meluahkan dan mengatasi emosi. Ini akan mengembangkan empati mereka terhadap orang lain dan membantu mereka bertindak balas terhadap emosi orang lain dengan baik.

Ajar mereka untuk menyelesaikan masalah. Jika mereka cukup dewasa, tanya mereka bagaimana mereka fikir mereka boleh menangani sebarang isu yang mereka hadapi.

Bimbing anak-anak dengan soalan seperti “Apa adik nak buat?” atau “Apa adik nak cakap?” Cuba elakkan membetulkan untuk mereka dengan jelas, tetapi beri mereka berfikir dan menjawab dengan baik.

Mama Papa juga boleh bersembang dengan mereka tentang persahabatan dan apa itu menjadi kawan yang baik. Kalau boleh, aturkan dan sokong peluang untuk bersosial.

Kesian betul adik Putri Nur Atiqah kan? dah la ada penyakit cerebral palsy. Kemudian mengalami kecederaan tulang belakang pula.

Apa? Mama Papa tak tahu ka apa itu cerebral palsy? Jangan risau, follow sahaja FB & IG Kelab Mama untuk pelbagai lagi artikel-artikel bermanfaat. Jangan lupa juga untuk hidupkan butang notifikasi supaya tak terlepas artikel-artikel terbaru tau!


Mama Siti pernah kongsikan bagaimana nak elakkan anak-anak menjadi mangsa buli di SINI.