KelabMama

Raja Permaisuri Agong Berkenan Mengambil Kanak-Kanak Dengan Kondisi Hypertrichosis (CGH) Sebagai Anak Angkat. Apakah Kondisi Hypertrichosis?

Tular di media sosial, KDYMM Seri Paduka Baginda Tuanku Raja Permaisuri Agong berkenan mengambil seorang kanak-kanak dengan kondisi hypertrichosis atau juga dikenali sebagai werewolf syndrome, dari Bintulu, Sarawak sebagai anak angkat baginda.

Ibu kepada Missclyen anak Roland menyatakan perasaan terkejut dan terharu beliau di media sosial setelah mendapat surat rasmi diraja yang menyatakan tentang perkara tersebut dan kemudiannya mula mendapat perhatian warga net.

Kredit gambar: sinarharian.com.my

Perkara ini seiringan menggemparkan media sosial dan seluruh negara, ianya juga memberikan kesedaran kepada masyarakat tentang kondisi yang dihadapi oleh adik Missclyen kepada masyarakat.

Mama Siti pun turut terpanggil nak kongsikan tentang werewolf syndrome ni. Baca sampai habis untuk tingkatkan kesedaran bersama tau!

Sumber Rujukan: Healthline

Kenali Hypertrichosis (Werewolf Syndrome)

Simptom

Hypertrichosis boleh berlaku semasa lahir atau berkembang selepas kelahiran. Ia biasanya menghasilkan satu daripada tiga jenis rambut:

Satu lagi gejala umum hipertrikosis ialah masalah dengan gusi atau gigi anda. Sesetengah gigi mungkin hilang, atau gusi anda mungkin membesar.

Punca Berlakunya

Punca hipertrikosis tidak diketahui dengan pasti, namun ianya adalah satu bentuk penyakit yang cenderung berlaku dalam keluarga.

Hypertrichosis congenital mungkin disebabkan oleh pengaktifan semula gen yang menyebabkan pertumbuhan rambut. Gen yang menyebabkan pertumbuhan rambut yang meluas pada manusia pra sejarah telah “ditutup” semasa evolusi.

Dengan kesilapan yang masih tidak diketahui puncanya, gen pertumbuhan rambut ini “hidup” semasa bayi masih dalam kandungan.

Hipertrikosis yang diperoleh mungkin mempunyai beberapa asal usul. Apabila pertumbuhan rambut ada di mana-mana atau dalam tompok rawak, punca yang mungkin termasuk:

Hipertrikosis yang berlaku di tempat tertentu pada badan anda boleh berkembang daripada:

Jenis-Jenis

Rawatan

Hypertrichosis tidak mempunyai penawar, dan anda tidak boleh melakukan apa-apa untuk mencegah bentuk kongenital penyakit ini.

Risiko beberapa bentuk hipertrikosis yang diperoleh mungkin dikurangkan dengan mengelakkan ubat-ubatan tertentu, seperti minoxidil.

Merawat hipertrikosis melibatkan penyingkiran rambut melalui pelbagai kaedah jangka pendek. Ianya termasuk:

Semua kaedah ini adalah penyelesaian sementara. Mereka juga berisiko menyebabkan kerengsaan kulit yang menyakitkan atau tidak selesa. Dan pada beberapa bahagian badan anda, rawatan ini tidak mudah dilakukan.

Rawatan jangka panjang termasuk elektrolisis dan pembedahan laser. Elektrolisis ialah pemusnahan folikel rambut individu dengan cas elektrik yang kecil.

Jarang kita dengar kan? Sama-sama kita doakan adik Missclyen dan sekeluarga agar diberi kemudahan urusan. Mama Papa kalau nak tahu lagi pelbagai info terkini jangan lupa untuk follow FB & IG Kelab Mama dan hidupkan notifikasi.


Mama Siti juga kongsikan pelbagai info terkini di SINI.